Da er klokken vel ankommet Sørvestlandet. Mac virker ikke veldig imponert, men det skyldes nok mest peisvarmen. Rapport kommer etterhvert.
Da har jeg hatt Farer`en i en liten uke, og overleverer til nestemann i løpet av dagen.
Jeg har vært med på de fleste passaroundrundene her inne tidligere; jeg synes det er et morsomt konsept, godt arrangement og det har gitt meg mulighet til å prøve klokker jeg ellers neppe hadde kommet borti. All ære til @krille som tar seg bryet med å arrangere for oss. Jeg har satt som regel for meg selv å bruke passaroundklokken hver dag jeg har den til rådighet. Oftest har det medført at klokker jeg ellers ikke ville valgt, har vokst på meg i løpet av ukene. Flere av tidligere passaroundur har trosset mitt førsteinntrykk og etter en uke blitt noe jeg kunne tenke meg å beholde.
Slik har det ikke gått med Farer`en. Tvert imot - den har i løpet av uken gått fra et litt nøytralt førsteinntrykk til å bli et irritasjonsmoment. Grunnen til at jeg har hatt klokker som hobby i snart førti år er den lille hverdagsgleden det gir meg å ta på en klokke jeg liker hver morgen. Idag gledet jeg meg over at det var siste dag jeg skulle bruke Farer`en.
Etter en uke på armen er det eneste positive jeg kan finne at kassen har en fin størrelse, og at selve klokken virker å ha kvalitet som samsvarer med prisen. Ellers er det lite å rope hurra for. Fargen på skiven er pen, men i overkant synlig for min smak. Verre er layouten; store romertall gir et rotete inntrykk, og månefaseindikatoren bare forsterker det. Mulig jeg fremdeles er preget av en bælstygg månefaseklokke jeg kjøpe som syttenåring (og som endte sine klokkedager i en sprengningsgrop i Libanon i 1990) men jeg har fremdeles tilgode å se et ur med månefase som ikke gir meg assosiasjoner til Disneyprinsesser og alternativmesser. Et fremmedelement på en klokkeskive er det uansett.
Det største irritasjonsmomentet er imidlertid viserne. Én ting er pilen på sekundviseren, som gir den inntrykk av å ha blitt stjålet fra en klokke med datovisning langs skivekanten. Det er til å leve med. Langt verre er at manglende kontrast mellom skive og visere gjør klokken bortimot uleselig i annet enn fullt dagslys, ihvertfall for mine tilårskomne øyne. Den siste uken har jeg flere ganger vært i den absurde situasjonen at klokken på armen min ikke har kunnet fortelle meg noe om tiden, mens den har holdt meg fullt oppdatert på månefasen. Dvs - den har virket fordi selve månesymbolet i faseindikatoren er stort og med god kontrast. Tallene langs indikatoren er så små at jeg trenger lupe for å lese dem, så indikatoren hadde neppe vært mye til nytte om det ikke var fullmåne.
Datovinduet er også så lite, kontrastløst og plassert så dypt i skiven at det er vanskelig å lese av i dagslys, med briller på. Og så er det de andre merkelige designmomentene: Kronen har en ytterfarge som ikke tas igjen noe annet sted på uret. Kassekantene er "pyntet" med et mønster som minner om en neglefil fra et Biltema-multiverktøy. Remmene påstås å være laget av lær. Jeg får vel tro dem på det, men skulle jeg gjettet ville jeg gått for sammenpresset papp og resirkulert julepapir. Dette er den type rem som etter bruk to varme sommerdager kommer til å lukte som en gammel fotballsko og gå i oppløsning en uke senere. Lenken har jeg ikke prøvd på, men jeg ville bli svært overrasket om den ikke ga brukeren en fin, sort avfarging etter første gangs bruk i mer enn femten plussgrader.
Ingen innertier for min del dette her, altså. Skulle jeg ende opp med å vinne trekningen, lover jeg med dette at klokken øyeblikkelig vil bli solgt og inntektene gitt bort til et godt formål. Men den har ihvertfall vært brukt hver dag:
I bil:
Vis vedlegg 352815
På jobb:
Vis vedlegg 352816
På jakt:
Vis vedlegg 352818Vis vedlegg 352819
Med strøaggregat
Vis vedlegg 352820
På jakt med @Entropy og hunden hans
Vis vedlegg 352821Vis vedlegg 352822
Oooog ut for strø igjen.
Vis vedlegg 352823
Har klokken ikke gitt noe positivt i det hele tatt, spør kanskje leseren seg, om de fortsatt orker å lese min sutrete oppramsing av i-landsproblemer? Joda - én ting har vært fint: Den har minnet meg om hvor begeistret jeg er for manuelle urverk og den egne gleden det er å trekke opp en klokke hver morgen. Takk for det, og takk for meg.
Passaround 7, kanskjeHva med Radium?
Med en frisk skive. Gjerne hvit eller grønn. Kanskje vi kan få bestilt en «Passaround-edition» med gravert baklokk
Vis vedlegg 273306
Vis vedlegg 273307
Ja. Hjelpes til sirup Vest - Nord denne gangen. Enig med mesh....Posten vet å bruke lang tid på pakker!
Farer’n ankom i dag, og jeg har allerede gjort meg noen tanker. Ikke alle er utelukkende positive, men! Klokken skal få en uke på armen før jeg tar noen endelige valg.
Vis vedlegg 358019
Kan avsløre allerede nå at den kler mesh best av alternativene som fulgte med.
Det burde de absolutt. Jeg satt faktisk i går å tenkte på at noen (eller jeg) skulle sendt dem en mail om akkurat dette med remmer.Dette med dårlig remkvalitet er noe som flere (meg inkludert) har kommentert tidligere. Hvis det er en tilbakemelding som Farer bør plukke opp, så er det kanskje det.
Morsomt at du nevner at dette ikke er noe du nødvendigvis hadde kjøpt selv - jeg mener det er selve grunntanken i Passaround-ideen. Det skal være noe litt utenom det vanlige som man får en sjanse til å bli halvgodt kjent med!