Overhaling av Movado 95M i bilder

SS.

Medlem
16. nov. 2013
Innlegg
15
God jul og straks godt nyttår!

På grunn av alle de flotte tilbakemeldingene jeg fikk forrige gang tenkte jeg at flere slike tråder bør lages. Refferer da til reperasjon/overhaling av venus 178 tråden som tok for seg Venus 178 og forøvrig kolonnehjuls kronografens funksjoner med litt teknisk forklaring :)

Siden de fleste kolonnehjulskronografer i prinsippet fungerer veldig likt blir dette en mer bildefokusert tråd spesielt laget for vintage nerder, men jeg ser for meg at alle som setter pris på et pent utført urverk kan få glede av den.
Denne tråden er også i veldig stor grad en hyllest til urmerket Movado, et ærverdig klokkemerke som har laget lommeur på høyde med de beste, samt masse nydelige armbåndsur og et hav av egen produserte urverk med og uten komplikasjoner.
Under El Primero perioden var Movado i en gruppe sammen med Zenith, og El Primero ur solgt i USA på denne tiden var stort sett Movado. Dette pga den Amerikanske radioprodusenten Zenith visstnok kastet søksmål på Zenith når de prøvde å selge klokker i USA. Ironisk nok skal radioprodusenten kjøpt opp klokkeprodusenten Zenith og er i El Primero historien de onde amerikanerene som sa at de måtte knuse alle maskiner og legge ned El Primero prosjektet. Om noen har lyst å rette på eller fylle inn noen hull i det jeg nettopp skrev så ønsker jeg de velkommen til å gjøre det :)

Poenget mitt er vertfall at man får Movado ur fra 60/70 tallet med El Primero urverk som i mine øyne ser minst like bra ut og holder samme kvalitet som Zenith klokker med El Primero.

Nok om det, denne tråden handler om Movado 95M en in house modul kronograf produsert av/for Movado. 95M er en 3 register krono. Dette verket kommer også som 2 register og blir da kalt for 90M.
Om noen har mer info ang produksjonsår og om det faktisk ble laget på Movado fabrikken, eller om det ble laget for Movado av en annen verksprodusent så hadde jeg satt pris på mer info :)

Nå skal jeg slutte å mase å få lagt ut noen bilder.



Verket demontert i deleboks før rens



Rensekurv



Fjær montert



Fjærhus montert i verket, legg merke til finishing på fjærhuslokket. Alltid et bra tegn :)



Sekundhjul



Løpeverk montert



Løpeverk/fjærhus klobe montert



Anker montert, her ser man også kaliberstemplingen



Opptrekket montert i typisk Movado stil. Dette er etter min mening en veldig robust måte og lage opptrekk/stille mekanisken. Denne delen består vanligvis av en veldig tynn "tirettefjær" som ofte brekker på vintage ur. På denne mekanismen er det den kraftige fjære helt til høyre som ligger innpå tiretten som skaper denne funksjonen, en fjær som er betydlig kraftigere enn hva den er på mer vanlige løsninger.



Skiveside montert



Verket reguleres, det man ser nå er i utgangspunktet et standard 3-hands urverk, med et par unntak. Dette er som nevnt tidligere en modul kronograf. Hva hver modulen er tilpasset til er jeg ikke sikker på men det kan sikkert en eller annen google expert hjelpe meg med :)



Modulplaten





Modulplaten montert på urverket



Overføringshjul fra sekundhjul til minutteller + deler av reset monteres.



Kolonnehjul med styringsfjær monteres



Stopperarm monteres



Startarm og resetarm monteres



Sekundhjul til kronograf og minutteller monteres



Klobe monteres, en klobe som egentlig skiller seg ganske mye ut de mer vanlige "kaninørene" som pleier å dekke sekundhjul og minutteller.



Resethammer med fjær monteres





Overføringshjul fra løpeverk til kronograf presses på



Overføringshjul(2) med arm monteres



Timetellerhjulet hadde en brukket tapp, den ENESTE delen cousinsuk hadde til dette urverket var nettopp timetellerhjulet, litt flaks må man ha. Det kom uten hjerte påmontert så det måtte flyttes fra hjul til hjul. En veldig enkel opperasjon når det er skrudd fast.







Resethammer for timesteller monteres



Timetellerhjulet monteres og høydeluft justeres.



Koblingsarm og resetarm monteres



Overøføringsdrev og hjul fra minutteller til timeteller monteres. Det lille drevet er presset på minuttellerhjulet og for hvert minutt som telles drar den timetelleren et lite hakk rundt. Denne løsningen skiller seg også ut fra eks: Valjoux, Venus, Lemania og Universal hvor timetelleren er koblet til fjærhuset ofte med en clutch.



Kassen innvendig, legg merke til den blå fjæren som går rundt hele kassen og hektes i trykkerene. Mer moderne trykkere har spiralfjær lagt inn i trykkeren.



Tallskive montert



Visere montert



Verket montert i kasse, sammen med litt pultrot :)











Et par nærbilder for å vise den fantastiske finishen på urverket.



Helt til slutt et bilde av selve klokken.

Det var det, et skikkelig fint urverk fra 50-tallet som jeg tviler på får den oppmerksomheten det fortjener i Vintage verden. Denne finishen med planslipte overflater og høyglanpolerte vinkler fra denne perioden er noe jeg forbinder med valjoux 72 som står i Daytona og Patek og Vacheron sine Lemania baserte kronografer. Så her kan man altså få samme finnish til 1/100 av prisen ;p

Så da er det bare å løpe til nærmeste PC med internet og kjøpe seg en Vintage Movado chrono med 90/95M

Alle feil i denne posten skyldes på en lang kamp mot influensa som nekter å la seg bekjempe av eggelikør.

Takk for meg og godt nyttår!

-Simen Solvold
 
Kult @SS. Noen umiddelbare kommentarer til at Cousins leverer hjerteløse timetellerhjul? :cool:
 
Takk for meget god service og at du brakte liv tilbake i denne klokken. Dette er spennende lesning for en ufaglært og jeg blir imponert over hva som kan skjule seg i en metallkasse med pleksiglass. Takk for hjelpen og innblikket i klokken. To tomer i været!
 
Før
_20150907_165251_zpsk0sjxowe.jpg

Og etter
DSC01443_zpsnmhhikqs.jpg
 
Hyggelig lesing og fine bilder.
Min Ollech &Wajs har nettopp kommet tilbake fra opphold hos Simen og jeg har store forventninger til at den nå går mye bedre.

Lars Birger