Omega Seamaster cal 284 (1958) Service

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
Omega cal 284
Data
Diam= 30.0mm
H= 5.1mm
17 juveler
f = 18000 A/h
power reserve 43 timer
1940-1963, 3000000
Breguet balansefjær
fra 1943 bruktes Incabloc på balansen.

Fant denne klokka her for noen dager siden på svenske blocket.se. Fikk kjøpt den for noen få svenske hundrelapper av en hyggelig kar i Karlstad. Klokken hadde stoppet en gang på 90 tallet og eieren hadde lagt den i en skuff og glemt den. Jeg fikk hentet den på posten på fredag, tokk en rask titt og fant at fjæra var gåen men dessverre så svingte ikke balansen heller.

Her er bilder fra prosjektet mitt de siste kveldene:) Teksten har jeg skrevet under bildene.
Dessverre så var ikke lyset på bildene altid så bra.



Ved demotering fant jeg mye gammel olje samt at verket var veldig møkkete.

En del av fjærfeste på fjæra hadde dettet av.

Verket ferdig demontert og klar for en tur i rensemaskinen
Elma rensemaskinen i kjeller´n. :)
Verket ferdig renset og delene blir sjekket. Alt ser bra ut.
Løpeverket montert. Neste er fjærhuset. Setter på anker og ankerkloben senere.


Ny orginalfjær, ikke billig i disse dager med Swatchgroup sine planer om å stoppe tilførselen med deler.
IMG_0775_zps1cf39567.jpg

[video=youtube_share;5Ot0OjKHgBw]http://youtu.be/5Ot0OjKHgBw[/video]

Løpeverket og opptrekket på plass. Anker og klobe også. Neste blir å fikse balansen.

På balanseakselen så var tappene ok. Jeg så etterhvert at fjæra på balansen var bøyd. Det gjorde at balansefjæra subbet nedentil på ankerkloben å svingte derfor ikke balansen rundt. Balansefjæra renset i one-dip


Balansen ferdig fikset og verket tikker og går. Jeg målte at verket gikk ca 10 sekunder for fort i døgnet på timegrapheren. Skal prøve å justere litt mere senere, men er fornøyd med det nå :)


Kassa trenger litt polering og et nytt glass

Nytt orginalglass og ny pakning til baklokket


Ny Omega krone:)

Man kan se Omegamerket på glasset rett over sekundviseren på midten




Takk for titten! :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Her er det gjort en god jobb ja. Er det såpass mye olje du har blitt anbefalt å bruke på fjæra, jeg har lært meg å være mye mer gjerrig? Dette er ikke kritikk altså, er ute etter å lære mest mulig som du vet :) Hva betalte du for en ny fjær, jeg betalte to hundre kroner for en fjær til 601 for to uker siden, hadde røket akkurat samme sted som din ser jeg.
 
Her er det gjort en god jobb ja. Er det såpass mye olje du har blitt anbefalt å bruke på fjæra, jeg har lært meg å være mye mer gjerrig? Dette er ikke kritikk altså, er ute etter å lære mest mulig som du vet :) Hva betalte du for en ny fjær, jeg betalte to hundre kroner for en fjær til 601 for to uker siden, hadde røket akkurat samme sted som din ser jeg.


Bilde lyver litt med mengden jeg la på med olje. Olja hadde lagt seg godt ut før jeg fikk tatt noe bilde, så det ser mere ut en hva det er. Jeg bruker vanligvis 8217 som jeg smører inne i fjærhuset. Bruker så 8141 på selve fjæra. På bilde hadde jeg ikke 8217 i fjærhuset. La en liten strippe ekstra med 8141 på.
Makrobilde av oljeleggeren var bare en dråpe som ikke ble brukt:) måtte bare prøve linsa.

Jeg betalte den samme prisen for fjæra @Greg . Max kleiser har uorginale fjærer får halve prisen.
 
Redigert av en moderator:
Veldig interessant, lærer mye om hvordan dette er skrudd sammen bare vet å se på bildene.
Nå må jeg prøve å lære meg navnet på alle de forskjellige delene og hvilken funksjon de har:)
 
Det finnes visstnok kurs for slikt...:confused::rolleyes::)

@Greg Ja, har fått med meg det, men veldig usikker på om jeg har tid akkurat i de ukene...
Og uansett ønsker jeg å gjøre hjemmeleksen og kunne hva de forskjellige delene er og gjør før den tid:)
 
Redigert av en moderator:
Imponerende stykke arbeid!
Det er utrolig fasinerende å se det arbeidet og alle de flotte delene!
Og en meget pen klokke!

Min far hadde en maken 60'talls Seamaster. Den ble borte(!) hos en Urmaker i Oslo!

Nå har jeg meldt meg på Kurset og gleder meg...
Snart gjør jeg helt sikkert samme selv... (etter litt prøving og feiling).

:cool:
 
Fantastisk! Bra med mye bilder og gode forklaringer! :)

Takker! :)

Imponerende stykke arbeid!
Det er utrolig fasinerende å se det arbeidet og alle de flotte delene!
Og en meget pen klokke!

Min far hadde en maken 60'talls Seamaster. Den ble borte(!) hos en Urmaker i Oslo!

Nå har jeg meldt meg på Kurset og gleder meg...
Snart gjør jeg helt sikkert samme selv... (etter litt prøving og feiling).

:cool:

Takk takk!

Lærer nok mye på kurset hos Urmaker Greg! Det blir gøy når flere starter å skrur her på forumet! :)
 
Veldig imponerende arbeid :)
Det er dette som får meg til å bare interessere meg mer og mer for slike gamle ur!
Det å kunne ta en 50-60 år gammel klokke, å få den til å tikke klokkeklart (vitse-trommelyd) som rett fra fabrikken er helt utrolig.
Og jeg er helt enig @Wangensten, at det blir nok litt pugging fremover på deler og slikt, og har et par uviktige gamle ur liggende og vente på å bli demontert :)

Veldig artig tråd, @Superlite! Gleder meg til å se flere :)

-Regje
 
Redigert av en moderator:
Veldig imponerende arbeid :)
Det er dette som får meg til å bare interessere meg mer og mer for slike gamle ur!
Det å kunne ta en 50-60 år gammel klokke, å få den til å tikke klokkeklart (vitse-trommelyd) som rett fra fabrikken er helt utrolig.
Og jeg er helt enig @Wangensten, at det blir nok litt pugging fremover på deler og slikt, og har et par uviktige gamle ur liggende og vente på å bli demontert :)

Veldig artig tråd, @Superlite! Gleder meg til å se flere :)

-Regje

Takk for det @Regje :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg har en Railmaster med samme urverk, denne stopper etter 36.5 timer. Går din virkelig i 43? :)
 
Den ble servet i 2010, og er nesten ikke brukt etter det.. holder tiden utrolig godt.
Så vil nok vente med ny service til den begynner å gå dårlig. Så får jeg heller nyte trekkingen litt oftere ;)