Om å kjøpe samleverdige ur man ikke bruker

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
I forbindelse med annen klokkekikking kom jeg i går over en Rolex i går som jeg var fristet til å kjøpe av ren samleinteresse. En Explorer 5500 Precision, som rett og slett er en Explorer-merket Air-King med både Explorer og Precision på tavla. Det er en viss samlerinteresse for disse, selv om de ikke er så fryktelig sjeldne. Det var et fin eksemplar fra sent 60-tall trolig, riktignok uten lenke, men med boks. Prisen var meget bra, men jeg er for lite kjent med markedsverdien til å vite om det var et røverkjøp.

Men jeg slo ikke til, og klokken ble solgt til en annen interessent. Kassen er 33mm, hvilket er litt lite selv for et dressur. Jeg har et par 36mm Omegaer som fyller vintage dressur-rollen mye bedre. Det hadde blitt et ur som kun hadde ligget i boksen, som et rent samleobjekt.

Hva er deres holdning til slike ur? Med samleverdi, men uten reell bruksverdi for dere? Del! :D

Jeg angrer litt idag, men ikke mye :eek: Kjenner dog en slags usikkerhet i forhold til mitt tidligere uttalte mål om å kun kjøpe klokker jeg vil bruke selv.

Eksempel på 5500:
JTS7027P160E.jpg
 
Hei!

Den har absolutt interesse, etter min mening.
Kassen skal forøvrig være ca 34 mm. Og den ville nok oppleves omtrent som en Connie fra 60 tallet å ha på armen.
Uret er vakkert og ganske karismatisk og diskret på samme tid.
Jeg ville kjøpt en, men det er kanskje ikke så rart siden jeg allerede har en Explorer (14270), 36mm.
Den komplementerer Connien.
Løp og kjøp! :D
 
Frodo skrev:
Hei!

Den har absolutt interesse, etter min mening.
Kassen skal forøvrig være ca 34 mm. Og den ville nok oppleves omtrent som en Connie fra 60 tallet å ha på armen.
Uret er vakkert og ganske karismatisk og diskret på samme tid.
Jeg ville kjøpt en, men det er kanskje ikke så rart siden jeg allerede har en Explorer (14270), 36mm.
Den komplementerer Connien.
Løp og kjøp! :D

For sent, klokken ble solgt til en annen. Jeg er mer interessert i de prinsipielle tankene rundt samling vs bruk :)
 
Nettop.
Jeg mener at det har en samlerverdi, selv om det ikke brukes særlig ofte.
Og jeg mener at om man har rom for det, er jo nettop det essensen av å samle.
En del ur jeg har brukes svært sjelden. Men beholdes likevel for samlerverdien.
Samlerverdien kan fremkomme pga alder, design, fabrikat, verk etc.
Exploreren du holdt på å kjøpe er et godt eksempel; cal 1520 (?), Explorer skiven, alderen.
Alt i alt grunn nok til å ha den i en samling, etter min mening. :D
 
Det er et interessant spørsmål som jeg har tenkt mye på selv også, og det koker vel ned til hva slags samler man har lyst til å være. Jeg har funnet ut at jeg samler på bruksur, det vil si at jeg liker ut som jeg bruker innimellom. Jeg har hatt klokker i samlingen som jeg ikke brukte i det hele tatt, og da fallt liksom litt av vitsen bort, så dem solgte jeg videre.

Men jeg skjønner at noen kan ha glede av å samle på ur uten å bruke dem. (selv om det blir litt som Jan Åge Fjørtoft som samler på vin og er avholdsmann). Men da blir det mer "frimerkesamling" over det - at selve samlingen er målet.

Men det kunne vært interessant å høre hvordan folk bygger opp samlingene sine. Om de bare kjøper klokker de har lyst på og bruker dem til de går lei eller finner en klokke de har enda mer lyst på, eller om det ligger en tanke bak.

Å ha en klokkesamling for å investere hadde jeg forresten en ambisjon om en gang - helt til jeg oppdaget sannheten bak det engelske uttrykket: "The only way to make a small sum of money collecting watches is if you had a large sum in the beginning" - Nå brukes investeringsargumentet kun ovenfor omgivelsene (og jeg tror vel egentlig ikke de tror så mye på det heller)
 
Jeg har egentlig lovt meg selv å ikke kjøpe eller beholde ur jeg ikke bruker selv. Men, jeg er en notorisk samler by heart, sønn av en uforbederlig samler (ikke klokker, men alt annet) og generelt aaaalt for knyttet til materielle ting og dingser. Jeg har klart meg ganske godt, og har vel ikke noen klokker som ikke ser bruk i dag, selv om enkelte går på tyngre rotasjon enn andre. Det stiller seg selvsagt annerledes med klokker man f.eks har arvet. Vet om mange som ruger på mye rart som har kommet fra far eller bestefar, ur man ville brukt som dorg om de ikke hadde en spesiell betydning.
 
5500 explorer= 1 kasher for 100 frankenwatch, styr unna hvis ikke du virkelig vet hva du skal se etter, eller rettere sagt styr unna explo 5500 med mindre den kommer med service papirer som nevner "explorer dial"

ps: jeg har hatt en franken 5500 explorer for noen år siden som ble returnert til selgeren ( i Norge...)
 
Litt beside the point, men enig med lobergen. Explorer Precision er faktisk ganske sjelden - de aller fleste på bruktmarkedet er AirKings med ny skive, så sertifikat eller servicepapirer fra fabrikk er et must.
 
Interessant! Denne modellen har ikke vært på radaren min i det hele tatt, måtte lese meg opp på den etter jeg takket nei. Da gjorde jeg kanskje et godt valg likevel :)
 
Jeg har langt over 100 ure i box. En del er noget tidligt fejlköp, men en 100 stykker er absolut hvad jeg vil kalde min samling.
Jeg går med dem alle, nogen mere end andre, men alle får tid på armen i løbet af et år.

Det er ure som dækker gamle kolonnehjulskronografer ca 1938-48 type:
IMG_1186.jpg

Landeron39kolonne-anonym-nyrensetog.jpg


nyere kolonner som ex min Zenith, her samlet til familiebillede:
Zenithfamilygathering.jpg


eller min lille kolonnefamile af Omega kal 321, pre moon og pre pro.
Omegaspeedmaster105003-65and145012-.jpg


Eterna på dress siden - 1962 og frem til ca 1970, med lidt Omega til supplement
Eternamatic3000a.jpg
33bb_1.jpg
Omega14Ctyellowgold38mmcal30T2-b-1.jpg


lidt special ure - militær og andet som ex.(og så har jeg ikke nævnt lommeure :oops: )
Stgallenrescue2892carbonfibredial.jpg
Eterna1950medMorellato.jpg


samt lidt nyere ure - men ingen helt nye type
RolexExplorerIIref16570t-dialmov318.jpg

IWCAquatimer3536GST2002steelarmshot.jpg


selv mit ynglingsur, en gammel Eterna krono art deco kommer absolut på armen
Eterna1936-40Valjoux221.jpg


Jeg tror aldrig jeg vil ha et ur jeg ikke vil bruge. Mine knægte (29 og 32) dykker også lystigt ned i mine kasser når de kommer hjem (kasserne OG dem) og napper et låne ur

vh
 
Jeg har noen ur som brukes ofte, noen som brukes sjelden (en 18k Movado som kun brukes på julaften, for eksempel) og en god del ur som knapt brukes i det hele tatt. I den siste gruppen er stort sett eldre ur som jeg har kjøpt på bruktmarkeder og messer o.l., og som rett og slett er for rimelige til å la være å kjøpe. Men jeg liker å kikke på dem, lese om dem, åpne dem og beundre verket, lytte til den sene tikkingen, pusse og rengjøre dem, og bruke dem en sjelden gang. Også enkelte nyere ur og mer kostbare ur er i denne kategorien med større samlerverdi enn bruksverdi. Jeg kunne mer enn gjerne kjøpt en Explorer Precision, men hadde neppe brukt den noe særlig.

Santos-Dumont skrev:
Men det kunne vært interessant å høre hvordan folk bygger opp samlingene sine. Om de bare kjøper klokker de har lyst på og bruker dem til de går lei eller finner en klokke de har enda mer lyst på, eller om det ligger en tanke bak.

Jeg har hverken konsistens i eller tema for samlingen, og har kun vage, lett foranderlige planer om fremtidige kjøp. Jeg bare kjøper klokker jeg liker. Ordentlige klokkesamlinger imponerer meg stort, men de krever mye større selvdisiplin enn jeg kan mobilisere. Alle forsøk på å holde meg til et bestemt spor mislykkes etter maksimalt tre kjøp.
 
Hopalong skrev:
Jeg bare kjøper klokker jeg liker. Ordentlige klokkesamlinger imponerer meg stort, men de krever mye større selvdisiplin enn jeg kan mobilisere. Alle forsøk på å holde meg til et bestemt spor mislykkes etter maksimalt tre kjøp.
+1 - som jeg skulle sagt det selv.
 
Til at begynde med havde jeg en ide om at jeg skulle eje et ur til enhver lejlighed.

I stål til hverdag, fest, med lænke, med sort rem og med brun rem... osv
I guld - samme udvalg....

men det er ca 6 år og 100 ure siden.

Nu køber jeg Omegaer som passer ind i samlingen og som jeg kan lide. Jeg går med alle sammen fra tid til anden, men for nogen er der længe imellem.

Det er ikke det væsentlige længere - om jeg vil bruge det, mere om jeg vil eje det og det passer ind i samlingen!

vh Baun