Ny samling - Omega eller noe billigere?

Medlem
27. sep. 2017
Innlegg
142
Sted
Oslo
Har begynt å blitt interessert i å starte en samling av klokker. Har akkurat kjøpt en Seiko SARB033 som jeg er virkelig fornøyd med, men føler jeg trenger en dykke/sport klokke i tillegg.

Spørsmålet er egentlig er om jeg bør spare meg opp til noe som Omega Seamaster 300 eller om jeg bør satse på noe i mellomsiktet (f.eks. Christopher Ward Trident 600). Det kommer til å ta meg minst et år, om ikke lenger, å spare meg opp til Omega, men noe som CW kommer sikkert til å ikke tar mer enn 3 måneder).

På den andre siden, hvis jeg kjøper CW og fortsetter å sikle etter Seamasteren så føles det som om jeg har kastet bort penger som kunne vært spart til Seamaster kjøpet...

Siden samlingen består bare av en dressklokke så er det litt kjedelig siden det ikke er alle anledninger hvor en dressklokke egentlig passer til.
 
Du kjøper deg en Seiko SKX007 fra en nettside på den store interveven, og har den som en ventepølse mens du sparer til Omega.
På den måten får du en 'må-ha'-klokke i samlingen, og tilfredsstilt dykkerurbehovet frem til midlene er på plass.
Velkommen :)
 
Du kjøper deg en Seiko SKX007 fra en nettside på den store interveven, og har den som en ventepølse mens du sparer til Omega.
På den måten får du en 'må-ha'-klokke i samlingen, og tilfredsstilt dykkerurbehovet frem til midlene er på plass.
Velkommen :)
+1
 
Du kjøper deg en Seiko SKX007 fra en nettside på den store interveven, og har den som en ventepølse mens du sparer til Omega.
På den måten får du en 'må-ha'-klokke i samlingen, og tilfredsstilt dykkerurbehovet frem til midlene er på plass.
Velkommen :)

Vurderte faktisk noe lignende også, men det blir egentlig Orient Ray 2 (mest fordi den er billigere hos longislandwatch akkurat nå) og har "bedre" movement, så vidt jeg forstår det. Virker som en god beater watch.

Det eneste jeg er litt redd for er at jeg sparer til Omegaen og så når jeg endelig får tak i en, så blir jeg redd for å ta den i bruk, noe som ødelegger poenget med å eie en klokke i det hele tatt. Også hvorvidt jeg vil verdsette klokken like mye hvis jeg ikke har gått gjennom klokkene av litt lavere kvalitet. Men det er vel egentlig et spørsmål bare jeg selv kan svare på.

Hvordan startet dere andre med samlingen deres?

(har en kamerat som som samler på gitarer og har vært i sammen situasjon. Han mente også jeg burde bare spare til Omegaen heller enn å kjøpe noe billigere nå...)
 
skx007 er en klokke som gir mye for pengene. Jeg ville helt klart valgt en slik som ventepølse.

Dem er også litt annerledes en Seamaster. Dermed vil det også være noe som ikke vil bli liggende i boksen når den nye kommer!

8
 
jeg mener det er av stor betydning at man har et avslappet forhold til den økonomiske verdien av absolutt alle gjenstander. mitt beste råd er derfor at du venner deg først som sist med likeverdig behandling av for eksempel et enkelt kjøkkenglass fra ikea og et håndlaget glass fra riedel.

Vurderte faktisk noe lignende også, men det blir egentlig Orient Ray 2 (mest fordi den er billigere hos longislandwatch akkurat nå) og har "bedre" movement, så vidt jeg forstår det. Virker som en god beater watch.

Det eneste jeg er litt redd for er at jeg sparer til Omegaen og så når jeg endelig får tak i en, så blir jeg redd for å ta den i bruk, noe som ødelegger poenget med å eie en klokke i det hele tatt. Også hvorvidt jeg vil verdsette klokken like mye hvis jeg ikke har gått gjennom klokkene av litt lavere kvalitet. Men det er vel egentlig et spørsmål bare jeg selv kan svare på.

Hvordan startet dere andre med samlingen deres?

(har en kamerat som som samler på gitarer og har vært i sammen situasjon. Han mente også jeg burde bare spare til Omegaen heller enn å kjøpe noe billigere nå...)
 
Jeg tror faktisk ikke ikke det er så dumt med litt speed dating i starten. Kjøp og selg litt for å finne ut hva du faktisk trives best med og legg litt mer penger i hvert kjøp. Da får du i tillegg god erfaring med å gjøre litt klokke-research :) Så kan det selvsagt være greit å enten handle brukt eller handle lett omsettelige klokker i den fasen for å unngå å tape alt for mye penger underveis i "sparingen".
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Takk til alle som svarte. Endte opp med å bestille en Seiko SKX009.
Var vel denne youtube videoen som virkelig gjorde valget klart.

Så får jeg håpe at bonusen blir stor og at jeg får penger tilbake på skatten neste år :) For Omegaen skal bli min, my precious :)
 
Da kom Seikoen endelig. Må si den ser mye bedre i virkelighetene enn i bilder og video. Stor fornøyd egentlig. Takk til alle som svarte på spørsmålet...
seikoskx009k.jpg