Nøyaktighet på arm vs liggende i ro?

Medlem
16. nov. 2014
Innlegg
91
Sted
Stavanger
Jeg skal selge en Omega 2252.50 (modifisert ETA 2892-A2) som er rundt 15 år gammel. Nøyaktigheten på armen er svært bra, rundt et sekund i døgnet, men da jeg målte den liggende i ro var avviket knappe 10s/d. Driftsreserven er målt til 45t mot oppgitte 42t når klokka lå i ro.

I og med at avviket er veldig forskjellig på armen og i ro: hva betyr det i praksis med tanke på tiden mot kommende service? Går det an å si noe om det basert på disse opplysningene?
 
Gangen er avhengig av posisjon til klokken. Den varierer med skive opp, ned og de forskjellige vertikale posisjonene. På armen vil den ha mange bevegelser i løpet av dagen som vil variere fra en enkelt posisjon.
Du sier ikke noe om når klokken hadde service sist, men det høres jo ut som den går nøyaktig
 
Jeg har opplevde klokke som varierte mye mellom ulike posisjoner når den lå i ro. Når man kjenner klokka kan man «stille den» ved å variere hvordan man legger den fra seg om natta.
Legger ved denne fra «Nobswatchmaker» på IG.
6133EB09-7644-4009-B2B6-D0193ADB0692.jpeg

A0E3FCB0-F832-4087-BE30-9D7B8DA28F23.jpeg
 

Vedlegg

  • 1B81ADE8-511D-45BB-B83F-CD29A3ADFD1A.jpeg
    1B81ADE8-511D-45BB-B83F-CD29A3ADFD1A.jpeg
    215,7 KB · Visninger: 0
Det kan være merkbare forskjeller på nøyaktighet avhengig av hvordan klokken ligger.
Skive opp, skive ned, kronen opp eller kronen ned.
På armen vil den ha et gjennomsnitt av alle disse posisjonene, og derfor jevne ut forskjellene.
På samme måte kan man kompensere for et avvik ved å legge klokken i en gitt posisjon på nattbordet om kvelden.

Edit; ser at @Hugo Cabret kom meg i forkjøpet.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Hvis klokka er 15 år og det ikke er tatt service på den noen gang , da er det vel på tide?;)
Kan gå temmelig nøyaktig men slitasjen i verket på grunn av manglende service bare blir større...
 
Avvik i forskjellige posisjoner avhenger av hvor godt verket er regulert.
Men å si noe om servicebehov er umulig bare ved å se på dette. (Med mindre det er noe som åpenbart er feil). Det eneste som har verdi mtp tilstand er en bekreftelse fra en urmaker som faktisk har sett på verket.