Morsomme familiebiler?

Medlem
8. mars 2018
Innlegg
1.031
Sted
Hareid
Hei,

Jeg har i mange år hatt traktor - en KZJ95 Land Cruiser - som fast fremkomstmiddel, og har egentlig trivdes med det, men nå er Toyotaens dager snart talte*, og jeg er egentlig klar for å prøve noe ganske annet.

99% av kjøringen min er på svingete vestlandsveier, så jeg trenger ikke noe som kan sluke mil på Autobahn, men heller noe som sitter som en klegg på veien og ikke lar seg skremme om det må rattes endel.

Men, i og med at jeg fortsatt har opptil flere små barn, så er nok en stasjonsvogn det opplagte valget - selv om jeg nok kan slippe unna med nesten hva som helst med fem seter, siden fruens Passat nok blir hos oss i noen år til.

Spørsmålet til TS-panelet er da egentlig - hva finnes av (relativt) morsomme familiekompatible biler der ute?

Det blir nok fossilt denne gangen, også. Firehjulstrekk ville være fint, men ingen dealbreaker om ikke. Ellers få krav, egentlig. Barna er store nok til å sitte i ordinære seter.

Ford Focus ST? Honda Accord (nuvel, de begynner nok å bli litt gamle etterhvert) Saab 9-5 med V6? (Se Accord). Golf R?

Forslag?

*) Den har snart gått 500', og det begynner å bli endel ting som bør fikses, noe av det utenfor min komfortsone - og det er ikke moro å lære seg nye ting på en bil du må kjøre til jobb neste morgen...
 
Det kommer vel helt an på budsjettet ditt….. @OddE ;)

Hva med Golf R 4Motion, Tiguan R 4Motion, Oktavia RS eller Fokus RS? Sistnevnte er jo ganske bøllete.

Med litt høyere budsjett kommer du ikke utenom diverse Audi S/RS, Mercedes AMG eller diverse BMW med litt større motor….
 
Morsom?
Famile?
Kompakt?

Rene oxymoron-bilen dette her.

Prøv en VW Touran med største ICE og som har voksne seter spredd i kabinen og god plass ellers.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE
Hei,

Det er i og for seg ganske imponerende at jeg klarte å utelate den lille, uvesentlige detaljen om budsjett. Jaja.

Dette er en ventepølse, så tanken var et eller annet som ikke hadde et helt sinnssykt verditap de 2-3 årene jeg regner med å eie den.

La oss si ikke så veldig mye over 200'. Opp mot 250 om det er noe som bare føles 'riktig'(tm).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Morsom?
Famile?
Kompakt?

Rene oxymoron-bilen dette her.

Prøv en VW Touran med største ICE og som har voksne seter spredd i kabinen og god plass ellers.

-Det morsomme er om ikke annet at jeg vurderte å bruke nettopp ordet oksymoron i det opprinnelige innlegget, men lot være siden jeg antok at noen ville komme opp med det ganske snart. :D
 
Hadde selv en Touran over flere år som familietransportør. Morsom? Tja - vet ikke - men god som familietransportør med spredde 6 seter var den. Avstanden mellom arvingene var såpass stor at ingen satt ved siden av hverandre og kranglet. Bonus.
 
Hei,

Det er i og for seg ganske imponerende at jeg klarte å utelate den lille, uvesentlige detaljen om budsjett. Jaja.

Dette er en ventepølse, så tanken var et eller annet som ikke hadde et helt sinnssykt verditap de 2-3 årene jeg regner med å eie den.

La oss si ikke så veldig mye over 200'. Opp mot 250 om det er noe som bare føles 'riktig'(tm).
Burde det ikke finnes en ganske ok impreza hvis man er villig til å ofre nattesøvn?


 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor og valgte en BMW 220d x-drive Gran Tourer. Innenfor ditt budsjett på 200-250k får man en pent brukt 2016/17 modell med 190HK diesel, 400nm i ryggen, sportsunderstell og stort sett alt utstyr. Jeg kjører elbil i hverdagen, så bilen brukes nesten utelukkende tur/retur hytta i Sauda, altså stort sett på svingete veier. Den sitter særdeles godt på veien, har mer enn nok krefter, går billig (ca 0,55 l/mil). I tillegg er sportssetene til BMW fantastiske og bilen har det meste av moderne utstyr som adaptiv cruise og et imponerende godt stereoanlegg. Jeg har eid flere sportslige 3-serier tidligere og Gran Toureren står ikke langt tilbake når det gjelder kjøreegenskaper, og den kjører i ring rundt f.eks BMW X3.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor og valgte en BMW 220d x-drive Gran Tourer. Innenfor ditt budsjett på 200-250k får man en pent brukt 2016/17 modell med 190HK diesel, 400nm i ryggen, sportsunderstell og stort sett alt utstyr. Jeg kjører elbil i hverdagen, så bilen brukes nesten utelukkende tur/retur hytta i Sauda, altså stort sett på svingete veier. Den sitter særdeles godt på veien, har mer enn nok krefter, går billig (ca 0,55 l/mil). I tillegg er sportssetene til BMW fantastiske og bilen har det meste av moderne utstyr som adaptiv cruise og et imponerende godt stereoanlegg. Jeg har eid flere sportslige 3-serier tidligere og Gran Toureren står ikke langt tilbake når det gjelder kjøreegenskaper, og den kjører i ring rundt f.eks BMW X3.
Hvor høy bakkeklaring har desse?
 
Hvor høy bakkeklaring har desse?
Rundt 16 cm, husker jeg ikke feil. Har hatt en slik selv, med sportsgirkasse, skinn og mye stas. Nydelig langtursbil som ikke kan sammenlignes med 225 (hybridvarianten). Gran Tourer har lengre akselavstand, like god plass til bena i baksetet som i en 7-er fra samme periode. Motoren i 220d høres godt når den er kald, og men den går billig og drar godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann