Mitt IWC lommeur og Omega Constellation (s.2)

Medlem
10. feb. 2012
Innlegg
320
Hei, mitt navn er Andreas og jeg har snoket rundt her en liten stund, men valgte å registrere meg for å få litt hjelp med ett IWC lommeur jeg har arvet fra min morfar. Dessverre arvet jeg denne etter at han gikk bort og ingen andre i familien vet noe om det. Jeg har prøvd å google rundt og den har også vært inne til taksering hos Alf Lie. Det jeg gjerne vil vite er om noen kan fortelle meg modell og kanskje ca årstall. Så vidt jeg skjønte på takstpapirene var denne fra ca 1900. Det jeg vet er at uret er i 14 karat gull og går fortsatt som den skal :)

Her er noen bilder
IMG_0598.jpg


IMG_0599.JPG


IMG_0601.jpg


IMG_0602.JPG


Klokker interesserer meg mer og mer og det hadde vært gøy å vite mer om de man har. På forhånd takk for hjelp :)
 
På lommeur så må en nesten ha bilder av urverk samt innsiden av lokket. Står ofte en del info der.
Så burde det være mulig å finne ut litt av hvert.

Se også etter stempler på kassen, så kan du finne ut når den er fra.

Edit: Og gjerne et macobilde av de merkene du la ved bilde av
 
Det var et riktig flott ur og nå må du få deg en skikkelig bunad. Tør jeg foreslå Valdresbunad..? :D

Som nevnt ovenfor, macrobilder eller så gode nærbilder som du klarer er viktig.

IWC er jo et anerkjent merke og jeg er av den oppfatning at de også var det for hundre år siden. Fint arvestykke hvor affeksjonsverdien bare øker og øker i takt med kommende generasjoners ankomst. Så her gjelder det å få på seg bunaden og finne seg ei budeie og sikre arvefølgen.

:D
 
Takk for svar. Problemet er at jeg ikke har noen makro linse tilgjengelig nå, så sliter med å få fokus på så små ting :)
Inni lokket står det:
Tror det er et 4 tall
14K
0,585
56

iwc logo

790215 (dette er vel serie nummer kanskje? )

Urverket ser slik ut og eneste jeg fant var ett nummer: 761815
IMG_0608.JPG


Hjalp dette noe?
 
Det var et riktig flott ur og nå må du få deg en skikkelig bunad. Tør jeg foreslå Valdresbunad..? :D

Som nevnt ovenfor, macrobilder eller så gode nærbilder som du klarer er viktig.

IWC er jo et anerkjent merke og jeg er av den oppfatning at de også var det for hundre år siden. Fint arvestykke hvor affeksjonsverdien bare øker og øker i takt med kommende generasjoners ankomst. Så her gjelder det å få på seg bunaden og finne seg ei budeie og sikre arvefølgen.

:D
 
Det var et riktig flott ur og nå må du få deg en skikkelig bunad. Tør jeg foreslå Valdresbunad..? :D

Som nevnt ovenfor, macrobilder eller så gode nærbilder som du klarer er viktig.

IWC er jo et anerkjent merke og jeg er av den oppfatning at de også var det for hundre år siden. Fint arvestykke hvor affeksjonsverdien bare øker og øker i takt med kommende generasjoners ankomst. Så her gjelder det å få på seg bunaden og finne seg ei budeie og sikre arvefølgen.

:D

Hehe takk for det. Har riktig nok mye venner fra Valdres, men ingen i slekta er derifra. Så får nok bli romeriksbrunad eller fra kongsvinger traktene som resten av familien.
 
Jeg tipper at både 761815 og 790215 er serienummer, henholdvis for urverk og kasse.
Ikke veldig lett å finne ut noe mer på bakgrunn av de.

Mulig du kan finne ut når den er produsert om du finner en database over hallmarks som er brukt for gull og sammenlikner med de stemplene du finner i baklokket.


Ellers finnes det forskjellige måter å identifisere urverket i lommeur på, de fleste baserer seg på sammenlikning av forskjellige deler, dimmensjoner og bilder. Det er desverre ikke kunnskap jeg innehar.
 
Hei, fin klokke dette her. Serienummeret på verket indikerer at den er fra ca. 1919-20. Sannsynligvis kaliber 65/66 (43mm) eller 73/74 (38mm). Verdi ca. 1200-1650 USD avhengig av tilstand/modell (Gilbert/Shugart 2011) . Skal se om jeg ikke kan få postet noen bilder.
 
En liste jeg har daterer dette uret til ca 1922-23 Ser ut som et flott 17 juvelers verk med svanehalsregulering. Vakkert:D



Hei, fin klokke dette her. Serienummeret på verket indikerer at den er fra ca. 1919-20. Sannsynligvis kaliber 65/66 (43mm) eller 73/74 (38mm). Verdi ca. 1200-1650 USD avhengig av tilstand/modell (Gilbert/Shugart 2011) . Skal se om jeg ikke kan få postet noen bilder.

Tusen takk for god info fra begge to :) Med litt googling på de nummerne så finner jeg litt bilder av ur som ligner. Hmm i følge taksten jeg fikk fra Alf Lie er verdien på ca 70 000kr. Sikker på at du ikke mener 12 000 dollar?
 
Takst er gjennskaffelseverdi. Altså summen du må betale for å erstatte lommeuret ved å kjøpe nytt hos urmaker.

Den reelle verdien er langt lavere, tror ikke 8-12 000 norske kroner er langt unna sannheten.
 
Hei, fin klokke dette her. Serienummeret på verket indikerer at den er fra ca. 1919-20. Sannsynligvis kaliber 65/66 (43mm) eller 73/74 (38mm). Verdi ca. 1200-1650 USD avhengig av tilstand/modell (Gilbert/Shugart 2011) . Skal se om jeg ikke kan få postet noen bilder.

Fra Gilbert/Shugart:

Verdien er vurdert der modellen er betegnet som "time only". IWC klokker med komplikasjoner har høyere verdi. Se ellers liste over serienummer og bilde av aktuelle kalibre.

e4b03994.jpg


abbca2f3.jpg


381c2ea2.jpg
 
Takst er gjennskaffelseverdi. Altså summen du må betale for å erstatte lommeuret ved å kjøpe nytt hos urmaker.

Den reelle verdien er langt lavere, tror ikke 8-12 000 norske kroner er langt unna sannheten.
Aha, skjønner. Taksten ble tatt pga forsikring først og fremst, så det blir jo riktig det ja.

Igjen takk for enda mer info. Skal sette meg ned å studere de sidene litt nøyere i morgen :)
 
Aha, skjønner. Taksten ble tatt pga forsikring først og fremst, så det blir jo riktig det ja.

Igjen takk for enda mer info. Skal sette meg ned å studere de sidene litt nøyere i morgen :)

Søtti tusen eller ei, du har arvet et flott ur som er verdt og ta vare på. Uret er godt over gjennomsnttet av ur som
finnes i de tusen hjem for å si det sånn. Affeksjonsverden vil stige hver dag som går;)
 
Søtti tusen eller ei, du har arvet et flott ur som er verdt og ta vare på. Uret er godt over gjennomsnttet av ur som
finnes i de tusen hjem for å si det sånn. Affeksjonsverden vil stige hver dag som går;)

Så absolutt. Planen har aldri vært å selge det heller, men rett og slett å finne ut hva det er. Dette er nok noe som skal taes godt vare på og føres videre, slik det har blitt gjort fram til nå :)