Magnetisert av tredemølle?

Medlem
23. mars 2010
Innlegg
656
Her om dagen hadde jeg på en av mine mekaniske klokker på treningssenteret, men siden lenka er litt løs og klokka skled frem og tilbake, valgte jeg å ta av klokka og legge den på siden av tredemølla. Først ved kontrollpanelet, men siden den raslet ved hvert steg, la jeg den over på nabomølla som ikke var i bruk (nede ved løpebåndet).

I ettertid har klokka begynt å miste opptil flere minutter i timen hvis jeg har klokka på armen, men den går mer nøyaktig hvis den ligger helt i ro på bordet med skiven opp. Jeg har prøvd å teste magnetisme med kompass, men det gir ikke mer utslag enn andre mekaniske klokker jeg har.

Kan problemene likevel skyldes magnetisering, selv om kompass og en "Lepsi"-app til iPad ikke viser utslag på magnetisme, eller er det da mer sannsynlig at klokka er ristet så mye at noe er i ulage?

(Forresten, kan man prøve å avmagnetisere klokka i en butikk der de har avmagetisering av alarmbrikker, hvis man ikke har umiddelbar tilgang på urmaker?)
 
Siden motoren inneholder en spole med magnet er det kanskje ikke helt usannsynlig at den kan ha blitt magnetisert av dette. Hva avmagnetisering gjelder har jeg ikke peiling.
 
Hmm. Ville det ikke vært mange klokker som gikk feil om de ble så enkelt påvirket av magnetismen i en tredemølle?
Vil tro at det er noe annet galt. Men det fikser jo en urmaker kjapt!
 
Magnetisering fører vel normalt til at klokken går fortere, ikke saktere.

Men skulle det skyldes avmagnetisering er det en veldig enkels sak for en urmaker å fikse. Det er bare å legge klokke på et avmagnetiseringsapparat og trykke på en knapp, ferdig.
 
Vanlig ved magnetisme er at klokken går raskere. Jeg har lite erfaring med å prøve å avmagnetisere "hele" klokken med kasse og alt. Derimot avmagnetiserer jeg nærmest rutinemessig hele verk samt verksdeler. Skulle tro at det hjelper å i hvert fall ta av baklokket så dette ikke isolerer men her er jeg faktisk nysgjerrig på om noen har erfaring med at urmaker tar hele klokken gjennom eller på maskinen og det har fungert...
 
Vanlig ved magnetisme er at klokken går raskere. Jeg har lite erfaring med å prøve å avmagnetisere "hele" klokken med kasse og alt. Derimot avmagnetiserer jeg nærmest rutinemessig hele verk samt verksdeler. Skulle tro at det hjelper å i hvert fall ta av baklokket så dette ikke isolerer men her er jeg faktisk nysgjerrig på om noen har erfaring med at urmaker tar hele klokken gjennom eller på maskinen og det har fungert...
Hele klokken, ja
 
Vanlig ved magnetisme er at klokken går raskere. Jeg har lite erfaring med å prøve å avmagnetisere "hele" klokken med kasse og alt. Derimot avmagnetiserer jeg nærmest rutinemessig hele verk samt verksdeler. Skulle tro at det hjelper å i hvert fall ta av baklokket så dette ikke isolerer men her er jeg faktisk nysgjerrig på om noen har erfaring med at urmaker tar hele klokken gjennom eller på maskinen og det har fungert...
Jeg hadde nylig problemer med en nyservet seamaster som økte fra +4 til +25 sekunder pr døgn "over natten", så jeg mistenkte magnetisme. Jeg tok den med til urmaker, og han ville helst ikke åpne den pga. at den nettopp kom fra service. Da tok han hele klokken og prøvde å avmagnetisere, og problemet løste seg og den har gått fint nå i en måned.
 
Redigert:
Vanlig ved magnetisme er at klokken går raskere. Jeg har lite erfaring med å prøve å avmagnetisere "hele" klokken med kasse og alt. Derimot avmagnetiserer jeg nærmest rutinemessig hele verk samt verksdeler. Skulle tro at det hjelper å i hvert fall ta av baklokket så dette ikke isolerer men her er jeg faktisk nysgjerrig på om noen har erfaring med at urmaker tar hele klokken gjennom eller på maskinen og det har fungert...

Ja, jeg hadde en klokke som gikk helt bananas. Økte flere minutter i timen.
Jeg tok den til urmaker, han la hele klokka på maskinen, trykk-fiks-ferdig, klokka gikk helt normalt.
 
Magnetisme burde gi klare symptomer uavhengig av posisjon, så det er ikke det første som comes to mind, dessuten jazzer det raten opp og ikke ned. Du nevner dog at den går forskjellig i ulike posisjoner, og best i horisontal skive opp. Stor forskjell på rate (om dårlig amplityde i vertikal ikke er årsaken) mellom horisontal og vertikal betyr for stor åpning i rykkerlåsen. Tror jeg ville begynt med en titt på reguleringorganet. Edit: om den går saktere enn vanlig i horisontal også har vi enda en pekepinn i retning rykkerlås. Det som skjer om åpningen blir for stor er at Delta mellom vert/hor øker og spiralen får større spillerom som igjen senker rate over hele fjøla.
 
Redigert av en moderator: