Målsøm hos House of Singles

Medlem
4. okt. 2010
Innlegg
9
Jeg har tidligere handlet litt diverse hos House of Singles og vært relativt fornøyd med det. Nå ser jeg at de også tilbyr målsøm, og at en dress i 100% ull koster 5000kr, noe jeg synes hørtes veldig billig ut. Har noen av dere erfaring med målsøm hos HoS, evt andre erfaringer med HoS?

Vurderer sterkt å prøve, da det tross alt er mindre enn man betaler for ferdigsydde dresser hos de fleste andre.
 
Min anbefaling er, overraskende nok jf. rådene om kjøp av ny klokke som alltid ender opp med sub til tre ganger budsjettet, å spare tre tusenlapper til og vente på målsømukene hos Ferner. Corneliani er tung kvalitet og du merker forskjellen.
 
Ferner virker å være hakket rimeligere enn Øye og Lescalier på målsøm, men mitt inntrykk er at prisene begynner på ca. 10.000 selv ved målsømdager. Og ønsker man seg en litt bedre kvalitet på stoff kan man nok legge på litt til. Men det kan være vel verdt pengene, kanskje særlig hvis man ikke går rett inn i alminnelige størrelser, trenger skuldertilpasninger, osv. God service får man helt klart.

Jeg synes man skal spørre seg hvor mye bruk man har for en dress, og hvilken betydning det har for en at en dress evt er hakket finere enn en annen. Når det gjelder House of Singles tilbyr de kanskje riktig kvalitet til riktig pris for noen, men forretningen er nok et rimeligere alternativ, og de konkurrerer nok mer på pris enn kvalitet hvis man ser dem opp mot større konfeksjonsforretninger.

Og hvilken betalingsevne og vilje du har vil vel bero på om du har dressen som arbeidsverktøy, hvilken anledning du handler for, budsjett, osv. Er du usikker kan du vel ta en tur innom og se hvordan de gjør målsøm på et par steder, så ser du om det virker å passe for deg.
 
Dressen vil nok ikke først og fremst brukes som arbeidstøy (selv om jeg bruker dress på jobb i ny og ne), og slitasjen vil nok slik sett være minimal. Tanken var at 5000kr er omtrendt det samme som en ulldress fra f.eks. Hugo Boss før tilpasninger. Det er uansett ikke aktuelt å bruke over 10.000kr på en dress med tanke på hvor lite den vil bli brukt. Differansen kan heller brukes på klokker som vil få langt høyere rotasjon :)

Fra før har jeg et par dresser i litt ukurante farger (svart og mørkegrå med hint av brunt), så jeg kunne tenkt meg en lysegrå eller mørkeblå dress for å ha noe mer allsidig.

Så vidt jeg har fortstått er passform noe av det viktigste ved en dress, og det hadde vært gøy å både prøve målsøm og å få en dress som sitter skikkelig til den prisen. Dersom man får en bedre ferdigsydd dress fra f.eks. Corneliani 5-7000 ink tilpasninger så gidder jeg derimot ikke :)
 
Siden jeg har en temmelig ukurant kropsfasong og at budsjettet ligger rundt 5k vurderer jeg sterkt å prøve målsøm fra HoS. Fint hvis du prøver først ;)

Hvordan visste jeg at noen kom til å foreslå "hvis du legger litt mer i potten(les:dobbelt så mye) kan du få...". :)
 
Jeg har en smoking fra HoS, brukes nesten aldri så var begrenset hva jeg ville legge i dette.

For prisen var hyllevare med mindre tilpassing veldig god valutta for pengene. Ikke verdens beste stoff, men .. Greit nok type ting.

Etter 1,5 sesong av suits har jeg dog akutt lyst til å bruke uforholdsmessig mye penger på en skikkelig, skikkelig flott dress. Huff.
 
Hvis ferdigsydd også er et alternativ så har Gunnar Øye (og antakelig også endel andre forhandlere) CC-linjen til Corneliani. Den er litt mer ungdommelig i snittet og passer godt for de som vil ha slank dress. Priser på ca. 6.500+- et par hundre, og kjøper man ordinært får man vanligvis tilpasninger av ermer og ben inkludert.

For øvrig har ikke begrepet "målsøm" alltid et likt meningsinnhold. Hvis en forretning kaller det for målsøm når den foretar justeringer av hyllevare, er dette etter mitt syn ganske uheldig terminologi, og i hvert fall ikke noe som gjør produktet verdt betydelig mer enn hva fabrikkversjoner av tilsvarende dresser koster.

Målsøm består, slik jeg er kjent med konseptet fra tidligere deltidsjobb i konfeksjon, av at man først får tatt mål gjennom å prøve standard størrelser og måle opp differanser og endringer som ønskes. Deretter sendes målene til fabrikk som syr en ny dress med disse målene (f.eks. angitt som brystmål: standard 52 + 5cm, høyre ermlengde: standard 52 + 2cm, venstre ermlengde: standard 52, osv). I tillegg vil man som regel kunne velge hvilke snitt, lommer og knapper man skal ha, samt stoff, farger, osv. Til slutt kommer dressen levert for prøving, og da gjør man de siste tilpasninger.

Dette til forskjell fra kjøp av standardstørrelser i butikk med enkle tilpasninger, eller full skreddersøm hvor alle mål tas fra bunnen av og en dress kompileres tøystykke for tøystykke med flere prøvinger underveis.

Med det sagt så hørtes det ut som om målsøm hos HoS kunne passe ypperlig til din beskrivelse snikksnakk. Så det er sikkert god grunn til å ta en tur innom forretningen deres og høre hva de kan tilby. :)
 
Se på begge alternativ, men jeg ville no kha kjøpt konfeksjon med tilpasninger om jeg fant noe som passer.

Har akkurat byttet fra Ferner til Gunnar Øye og er vedlig fornøyd. Kjøpt en konfeksjon og en Zegna målsømdress og i forhold til prisen er jeg nesten mer fornøyd med konfeksjon.
 
Se på begge alternativ, men jeg ville no kha kjøpt konfeksjon med tilpasninger om jeg fant noe som passer.

Har akkurat byttet fra Ferner til Gunnar Øye og er vedlig fornøyd. Kjøpt en konfeksjon og en Zegna målsømdress og i forhold til prisen er jeg nesten mer fornøyd med konfeksjon.

Kan jeg spørre om hva du måtte ut med for disse?
 
Jeg har en dress fra HoS som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt den i fire år nå, og brukt den til fine anledninger, så den brukes absolutt ikke hver dag. Kan derfor ikke si så mye om kvaliteten på dresser derfra hvis de skal brukes daglig, men min viser ikke antydning til slitasje en gang, så jeg er veldig fornøyd. Til den prisen vil jeg si at du får en meget god dress, sånn for å motvirke de typiske "hvis du egentlig har lyst på Tissot men legger på 28.000 får du en Rolex"-postene som har en tendens til å dukke opp her.. ;)