Kort anmeldelse av Rolex Sea-Dweller 116600

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.348
Sted
Lier
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om Rolex Sea-Dweller 116600 eller SD4000 som den også kalles. Jeg har lenge vært litt småfrustrert over de tykke lugsene på mange moderne Rolex-klokker og ble derfor fascinert av den nye Sea-Dwelleren med smalere lugs da den ble lansert i fjor. Jeg tror de fleste er enig i at smalere lugs ser hakket penere ut om man direkte sammenligner de nye tykke mot de gamle smalere variantene. Samtidig er det ingen tvil om at den imponerende byggekvaliteten på nyere Rolexer er noe som de fleste synes gir en god følelse. Tenker det er unødvendig i gå i detaljene om urverket, keramisk bezel og slikt da det finnes mye informasjon om dette med et Google-søk. Fokuserer mest på følelsene og tankene jeg har på klokken, særlig da kanskje i sammenligning mot 116610.

Skal jeg beskrive meg selv som forbruker må det være at jeg ønsker en klokke med ny kvalitet som ser litt ut som en gammel klokke uten å ramle i “fake-patina-fellen”. Det jeg synes er spennende med SD4000 er at den har noen pene nikk som går bakover i tid uten å prøve å se ut som en vintage-klokke. Den matte skiven i rett lys minner meg om å se på en eldre Rolex og minuttgraderinger langs hele bezelen gir en liten følelse av MilSub-aktig bezel-design. Lugsene er også smalere enn vanlig Submariner og kan nok derfor gjøre at rem/nato ser bedre ut på SD4000 kontra Sub. Eldre SD har vært litt topptunge etter min mening så oppgradering til den nye lenken her er et stort pluss for å balansere vekten både på kasse og lenke. Safirglasset er også høyere bygd og går ikke i kant med bezelen men det er fortsatt et stykke å gå før denne skulle være i “top hat”-høyde. På denne utgaven har de også droppet å ha forstørrelse over dato, noe de fleste som kjøper SD setter pris på.

Vanntettheten fra 300m til 1220m sammenlignet med Sub er vel noe som har lite betydning for oss vanlige dødelige men det dette medbringer av ekstra tyngde og kvalitetsfølelse er rått. Jeg vil påstå at SD4000 er den mest kompakte kvalitetsklokken Rolex noensinne har laget. DSSD er selvfølgelig også et “kvalitetsmonster” men her snakker vi tross alt fortsatt 40mm.

Lenkelåsen og lenken virker på meg identisk med Sub med glidelock-justering i claspen. SD4000 kommer her med et ekstra utvidelsesledd for å ytterligere kunne være sikker på å få en perfekt justering utenpå en dykkerdrakt. Jeg har selv valgt å ta av dette leddet da det er like stort som to vanlige og man vil få en blank flate som kommer ut av glidelocken om man har dette på kontra det vanlige leddet.

Heliumsventilen ser kul ut på siden av klokken men dette er vel også en funksjon som blir mer design enn praktisk i bruk for 99% av de som kjøper denne klokken.

Hvis man står ovenfor valget mellom sort Sub og SD4000 ville jeg personlig gått for SD4000 uten å blunke. Den ekstra kvalitetsfølelsen og den rene looken på klokken i sammenheng med små pek bakover i historien rent klokkedesignmessig gjør den til en moderne klassiker i mine øyne. Særlig at lugsene er smalere trekker stort opp for min del. Sammenlignet med 116610LV blir valget vanskeligere da jeg har en sweet spot for litt farge og synes det er den mest spennende moderne Suben.

Valget står selvføgelig også på pris og det er ca. 15 000kr som skiller dem i nypris. Dette er vanskelig å resonere rundt da prisdiskusjon i klokkeverdenen alltid vil være problematisk. Er den verdt 15 000kr ekstra? Tvilsomt. Føles den 15 000kr mer verdt i kvalitet? Nja. Samtidig er det ingen tvil om at det å utvikle heliumsventilen og det å kunne være sikker på at den tåler 1220m er noe Rolex har brukt en god del penger på gjennom årene for å kunne levere med sikkerhet.

Håper dette kan være til hjelp da jeg selv synes det var litt vanskelig å få en god følelse på hva egentlig forskjellene var. Selv et trent øye kan nok tenke at en SD4000 er en Submariner om man skulle se den på et håndledd på gaten. "The devil is in the details" som det heter er nok en stor del av hele forskjellen her. Den opplevde forskjellen for den som bærer den er ganske stor mens den synbare forskjellen fra litt avstand vil være nærmest mikroskopisk. De smalere lugsene vil nok gjøre at det er den moderne Rolexen som ligner mest på en eldre Submariner, noe som jo er litt morsomt å tenke på.




















Her er noen sammenligningbilder jeg har hentet fra andre plasser på nettet:

838905d1399041573-neue-seadweller-116600-aufgetaucht-image.jpg


3BF1BA58-6D0B-42A6-9E35-DC20DEB7D926_zps5684mh1j.jpg




Pøser på med litt flere bilder, her hentet fra Fratello Watches:

Rolex-Seadweller-002.jpg


Rolex-Seadweller-004.jpg


Rolex-Seadweller-003.jpg


Rolex-Seadweller-006.jpg
 
Takker. :)

PS: Den fineste SD er den på det siste bildet. ;)

Edit: Og der var det bildet borte.
 
Når 11660 kom så skulle alle ha den. Så skulle alle selge den. Fikk låne en av en kollega en kontordag, og alt jeg hadde lest / sett på bilder om at den var topptung og ubalansert - kjente jeg meg ikke igjen i. Jeg synes den var flott og tilstedeværende. Imidlertid, så synes jeg personlig 114060 er stor nok.

116600 sine beste karakteristikka for meg (sammenlignet mot en Submariner) er den matte utskiva og det lille ekstra hevede safirglasset som gjør at den får litt "plexifeeiing".

Edit: Where are my manners? Gratulerer med SD4K. :)
 
Redigert:
Utrolig bra skrevet, har siklet litt på denne selv. Rett og slett bytte 114060 i SD4000, må muligens virkelig vurdere dette nå. Men Fint å høre en sammenligning mtp. størrelse. Takk ;)
 
Flott anmeldelese, som jeg kan tiltre! Har egentlig bare en liten observasjon å tillegge; nemlig at jeg har lagt merke til at lenke og kasse ikke ser ut til å passe 100% sammen. I og med at det tilsynelatende er brukt en sub-lenke på en kasse med noe smalere lugs fremstår ikke overgangen mellom lenke og kasse som helt optimal.

Ellers morsomt at et av illustrasjonsbildene du bruker er av min SD, det er vel hentet fra sammenlikningstråden til @TomB
 
Redigert av en moderator:
Det er den tøffeste Rolexen etter min mening:) Fikk prøvd den på hånda hos Lervik i jula, og den var overraskende liten. Det skal sies at jeg hadde Ploprofen min på hånda rett før:rolleyes:
 
Takker for review! Synes dette er den mest komplette av Rolex sine dykkerur :D , og liker spesielt minuttmarkeringene rundt hele bezelringen
 
Flott anmeldelse!

Jeg har selv hatt denne, tror faktisk min var den første norskkjøpte, fikk den levert av Lervik før Bjerke og andre hadde fått den inn.

Angående kallenavn: som totalt WIS syns jeg det er rart at ikke betegnelsen SD4C har satt seg i klokkeverdenen. SD4000 kan forveksles med 16600. SDc (som den også kalles) kan forveksles med DSSD. Forsåvidt ikke viktig, men jeg har nå denne hang-upen da...:confused:

I min utboksingstråd noterte jeg en del av forskjellene mot SD og SubC : http://www.tidssonen.no/forum/utpak...er-perpetual-sea-dweller-4000-116600-a-23472/

Min anmeldselse, enda kortere enn din GT:p: Av utseende den mest perfekte moderne Rolex (punktum). Men, IMHO, for tung.

Etter en sommers bruk hadde jeg vondt i håndleddet, noe hverken DSSD, halvgull harry-Breitling på lenke eller ulike PAM-er har gitt meg. Så solgte den. Det gjorde vondt. Trodde virkelig jeg hadde funnet en klokke å bli gammel sammen med.

Derfor måtte jeg se meg om etter noe annet. Digger 16600, så har fått tak i en pen sånn. Også liker jeg SubC, men grunnen til at jeg ikke har kjøpt en 116610LN er den firkanta kasseformen. Liker den ikke. Derimot for Smurf og Hulk så trekker fargen oppmerksomheten fra kassen til skive/bezel, og da syns jeg ikke kasseformen kommer iveien for den flotte klokken SubC faktisk er:). Derfor kjøpte jeg nå en splitter ny Hulk, og er strålende fornøyd! Samtidig så kan jeg ikke anbefale Hulken som klokke såfremt man ikke har en annen mer diskret å sjonglere med.
 
Redigert:
Takker for review! Synes dette er den mest komplette av Rolex sine dykkerur :D , og liker spesielt minuttmarkeringene rundt hele bezelringen

Strengt tatt er det egentlig kun minuttmarkeringer den første 1/4-delen. Den siste 3/4 er egentlig kun "pynt", fordi det er kun 3 markeringer hvert 5. minutt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Strengt tatt er det egentlig kun minuttmarkeringer den første 1/4-delen. Den siste 3/4 er egentlig kun "pynt", fordi det er kun 3 markeringer hvert 5. minutt.

Men de tre minuttene er plassert ved minutter - og ikke fordelt over de fire tilgjengelige - så de vil ha noe for seg. Etter ett dykk på 16 min kan du lese av 16 min, men ikke 19 da 2-tallet i 20 er for bredt til å sette en ekstra minuttmarkør der, men 16, 17 og 18 er altså tilstede. Osv.

Selv syns jeg det var både praktiskt og flott med disse ekstra minuttmarkørene.
 
Strengt tatt er det egentlig kun minuttmarkeringer den første 1/4-delen. Den siste 3/4 er egentlig kun "pynt", fordi det er kun 3 markeringer hvert 5. minutt.

Er vel ikke bare "pynt" da de( som det nevnes over er plassert ved reelle minuttmarkeringer). Så har de altså utelatt en ved siste 3/4 av skiva bortsett fra 55-60 fordi tallene på bezelen tar såpass stor plass 20-30-40-50 at det rett og slett vil se rart og trangt ut med 4. Eller er jeg på bærtur?
 
Jeg synes også de ekstra markeringene gjør seg designmessig. Antakelig mer form enn funksjon. Men, med deskdiving så kan man jo være neddykket i timesvis, så et par minutter fra og til er ikke så viktig. :)
 
116600 er, i mitt hode, en vanvittig tøff klokke som oser av kvalitet. Utseendemessig en vinner!
Jeg har vurdert denne siden den kom, men ikke tatt steget før denne uka. Nå har jeg hatt den på i 4 dager og kan ikke huske jeg har sjekket klokka så mange ganger pr. dag :)

MEN jeg blir ikke helt komfortabel med comforten på mitt håndledd. Hadde 116610 et år og satt med samme følelsen der, krona knagde. Siden SD er høyere håpet jeg denne skulle passe bedre, det gjør den, men ikke så bra som jeg håpet. Til info så liker jeg at klokkene ikke sitter stramt, gjerne heller litt løselig. På høyre hånd sitter den perfekt, men det blir veldig uvant, og av erfaring, blir det dunking i alt den helst ikke bør komme borti.

Mulig det bare er meg og mitt, mulige vannskapte, venstre håndledd?
Jeg kommer nok til å gi den en stund og veksle litt mellom et par andre, for jeg elsker det tøffe utseende og det er snart sommer ☀️☀️
36AF3D28-211C-4B24-BDB7-F13F7B34C874_zpswppufufu.jpg

V4c4E4W.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Genta
@Guybrush Threepwood
Har du denne fortsatt? Isåfall, er det noe av erfaringer du har å tilføye etter å ha hatt den i lengre tid? For min del så tror jeg at jeg burde ha kjøpt denne istedenfor 114060. (Ikke fan av den firkantede formen på supercase'n.)