Klokker i Luftforsvaret

Kan ikke noen komme til bunns i denne gåten snart? Nok en Movado M95 med norsk gravering har dukket opp.
M95 Ch24 Tyskland front.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Frøiland
Da har det dukket opp nok en ny liten sak fra Luftforsvaret. Denne klokken er funnet på en redningsutstyrvdeling i Luftforsvaret. Jeg er ukjent med merket, men et raskt søk på nett peker mot 50- tallet en gang.

Graveringen kan jo minne noe om de vi har sett på Heuer. Kanskje samme font?

Noen som har sett denne tidligere?
1000005540.jpg
1000005537.jpg
 
Jeg har vært så heldig å få tilgang på noen gamle arkivbilder fra Luftforsvaret og fant noen bildene fra 1961. Det er tatt bilder av flere piloter ved 338 skv og samme F-86 Sabre, trolig line-up av nye piloter eller piloter på samme ving.
1 (1).jpeg
2 (1).jpeg
3 (1).jpeg


På tre av bildene jeg fant så kan man se at de har kronografer som ser svært like ut. Og det gjorde kanskje mange av kronografene på denne tiden, men kan det være at de har fått klokker utlevert i tjenesten? Issued?

Hvis jeg legger godviljen til, og det kjenner jeg at jeg har litt lyst til, så kan i alle fall kronen på et av bildene minne noe om kronen som Movado M95 hadde på den tiden. Eller?
3-01.jpeg
1-01.jpeg
2-01.jpeg


Jeg har to Movado M95 i min samling, den ene fra seint 1950 og den andre fra tidlig 1960, og begge er funnet hos redningsutstyr på baser som hadde jagerfly på denne tiden. Kanskje ikke veldig avklarende spor, men jeg synes det i allefall er spennende retning.
 
Da har det dukket opp nok en ny liten sak fra Luftforsvaret. Denne klokken er funnet på en redningsutstyrvdeling i Luftforsvaret. Jeg er ukjent med merket, men et raskt søk på nett peker mot 50- tallet en gang.

Graveringen kan jo minne noe om de vi har sett på Heuer. Kanskje samme font?

Noen som har sett denne tidligere?Vis vedlegg 363771Vis vedlegg 363772
Kan det være en variant av Junghans J29?