Klokker i Luftforsvaret

Medlem
6. sep. 2015
Innlegg
512
Sted
Trøndelag
Jeg kom over en Movado som er gravert med Luftforsvaret sin logo på lokket. Er det noen som kjenner denne klokken og evt hva de ble brukt til?
_20150907_165251.JPG

DSC01152.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Anders
Ja, veldig kul! :)

Litt usikker på betydningen av inngraveringene, kan det være gjort på eget initiativ? (Ganske ulik på de to det refereres til over)

Men spennende klokker, og veldig kul kronograf! Hører gjerne mer om disse!
 
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg skal se om jeg ikke får tatt noen bilder på innsiden av klokken, samt sjekket om det fungerer.
 
Redigert:
Utifra linken til Anders så spekuleres det vell i at Graveringen er "fake",
Klokken er nok ekte og at kanskje det er noen ivrige Ansatte i Luftforsvaret som har fått ordnet graveringen på eget initiativ. Det er ihvertfall det som slår meg i så tilfelle.
Graveringen så ikke sånn "sveitsisk urmaker gravør ut". Litt mer Grunerløkka nøkkelsliping,skomaker og gravering standard lissom ;)
 
Utifra linken til Anders så spekuleres det vell i at Graveringen er "fake"

Det klarer ikke jeg å lese av den linken :) Nå er riktignok tysken min rusten, men jeg leser at det antas at graveringen _ikke_ er en nyere fake, fordi ingen ville giddet fake noe ingen kjenner til.

Når det er sagt er ikke graveringen av spesiell høy kvalitet nei. Men det er heller ikke Movado i Sveits som ville gjort en slik gravering, det ville blitt gjort her i Norge. Kanskje av de samme om slår inn nummer i annet forsvarsmateriell? Jeg har et dropvåpen fra krigen som senere ble beholdt og båret i tjeneste av min onkel, løven og nummeret er ikke akkurat feinschmeckerarbeid ;)

Nå tror jeg Luftsforsvaret selv ville være mer interessert i å sette nummer på utdelt materiell, enn emblemet sitt. Så jeg tenker kanskje gave til en offiser eller liknende? Det at det i det minste finnes to av ulike modeller med samme gravering (og gitt at dette ikke er nyere "fake"), vil jeg anta betyr en kultur for slikt og ikke et enkelt tilfelle.
 
Klokken har ikke vært en del av materiellforvaltningen, da den mangler S/N og/eller NSN (Nato Stock Number). Kan selvsagt finnes på innsiden av baklokket, men det ser jeg på som relativt usannsynlig.

Støtter meg til forklaringer ovenfor at dette muligens er gjort på "privaten", eventuelt ifb med avgang eller jubileum for offiserer eller ansatte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
Hei
En liten tanke. Jeg mener å huske at Per Lie, tidligere innehaver og eier av Alf Lie AS fortalte på 90-tallet at flere befalskoler delte ut klokker til "Beste elev" på kullet. Alf Lie var importør av Movado og jeg fikk inntrykk av at de hadde levert flere slike både til hæren og luftforsvaret.
 
Det er vanlig med graduasjonsgaver etter avgang ved flyskolen ( forsåvidt andre militæreskoler også). Skal ikke se bort fra at dette er en graduasjonsgave til f.eks beste elev på flyskolen. I senere tid har Breitling vært den favoriserte. Breilting har egen "military sales" som legger på logo etter ønske. Kan være alt fra avdelingsmerker til operasjoner som f.eks Allied Force.
Skal ikke se bort fra at klokken her har et slikt opphav bare litt før det ble poppis med Breitling..
 
Det blir nok en liten jobb å finne historikken for disse i Luftforsvaret, men jeg har lagt ut noen følere hos pensjonister som jobbet i Luftforsvaret på 70-tallet. Vi får se hva som dukker opp når gutta har forhørt seg litt med gammle kollega. Ang graveringen så er denne ganske lik en som ligger på Chrono24
3083357e_xxl.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Det kan også meldes om at klokken etter sigende "...har lugget minst 30 år i en skuff..", og at sekundviseren beveger seg etter en del bevegelse på klokka. Det samme gjør stoppeklokken. Noen som har gode råd for hvordan man får åpnet denne uten å klusse det til?
 
Det klarer ikke jeg å lese av den linken :) Nå er riktignok tysken min rusten, men jeg leser at det antas at graveringen _ikke_ er en nyere fake, fordi ingen ville giddet fake noe ingen kjenner til.

Når det er sagt er ikke graveringen av spesiell høy kvalitet nei. Men det er heller ikke Movado i Sveits som ville gjort en slik gravering, det ville blitt gjort her i Norge. Kanskje av de samme om slår inn nummer i annet forsvarsmateriell? Jeg har et dropvåpen fra krigen som senere ble beholdt og båret i tjeneste av min onkel, løven og nummeret er ikke akkurat feinschmeckerarbeid ;)

Nå tror jeg Luftsforsvaret selv ville være mer interessert i å sette nummer på utdelt materiell, enn emblemet sitt. Så jeg tenker kanskje gave til en offiser eller liknende? Det at det i det minste finnes to av ulike modeller med samme gravering (og gitt at dette ikke er nyere "fake"), vil jeg anta betyr en kultur for slikt og ikke et enkelt tilfelle.

Da leste du akkurat det samme ut av teksten som jeg gjorde, når jeg refererte til Grunerløkka gravering så var det litt ironisk for å forklare standarden på graveringen. Jeg Antydet også at ikke dette var gjordt i senere tid.
Men at det var gjordt på privaten den gangen klokken var ny. ;)

Hadde dette vært noe offiselt forsvars produkt så hadde det nok vært på radaren til gjengen her inne tidligere ;)
 
Har mine tvil om det, da hadde det vært gravert årstall eller kull nr.
I mange tilfeller er nok det riktig, men husk at Luftforsvaret har elever i utlandet, å da er er vanlig å ha slike ting liggende i "inventory" i utlandet å dra det frem ved behov..kan forsåvidt også være gaver på Sjefsnivå. Fra en General Inspektør til en annen..tviler på at den har vært i noe operativ bruk ihvertfall.
 
Siden det finnes flere av denne tror jeg at den er en form for offisiell klokke. Tre registers Movado, mest sannsynlig med kaliber 95M, var ikke noen billig klokke. Kule viserer på registerne og klokken er fra rundt 1950 eller senere.
Kan ha vært benyttet ifm generell tidtaking, da den har en detaljert 2/10s skala. Mangler tachymeter skala for mer dedikert bruk. Når jeg var i luftforsvaret tok vi stadig tid i diverse forbindelser.
 
Det blir nok en liten jobb å finne historikken for disse i Luftforsvaret, men jeg har lagt ut noen følere hos pensjonister som jobbet i Luftforsvaret på 70-tallet. Vi får se hva som dukker opp når gutta har forhørt seg litt med gammle kollega. Ang graveringen så er denne ganske lik en som ligger på Chrono24
3083357e_xxl.jpg



5000 usd ?