Kjøp fra WUS

Medlem
12. feb. 2013
Innlegg
101
Hei!

Trenger litt råd fra kloke hoder her inne. Jeg har avtalt kjøp med et medlem på WUS. Selger er registrert der i dag, sier han ikke har noe særlig peiling på klokker og at han kjøpte klokken som et impulskjøp. Jeg linker til annonsen her:

Omega Seamaster Prof Black Quartz 800€

Han som meg er registrert på WUS for å se etter mulige klokkekjøp/salg, så ingen av oss har noen referanser å sikte til. Prisen er på 800 € (6000 kr) for omega SMP quartz, og gitt at han ikke har papirer eller boks synes jeg den var sånn fair priset. Selger har svart på alle mine spm og sendt meg et par bilder som jeg har spurt om. Han virker pålitelig sånn sett, men som man alltid sier "buy the seller". Jeg lurer derfor på hvordan man skal gå fram med betaling. (Han har ingen paypal-konto). Jeg foreslo at jeg kunne betale halvparten (3000 nå) mot at han sendte klokken med sporing selvfølgelig og at jeg etter dette (mottok sporingsnr) skulle sette innpå resten. Han godtok dette, men jeg er selv litt i tvil. Jeg tenker at det er tryggere at jeg heller setter resten av pengene over idet jeg faktisk har klokken i hendene, eller hva tror dere? Beklager rotete formuleringer. Har andre noen erfaringer med kjøp fra utland og betalingsmetoder? Setter stor pris på svar! :)
 
Mitt første tips, er å opprett en paypalkonto. Da er du mer sikret i tilfelle svindel.

Det at du setter inn penger etter at han har sendt deg sporingsnr, er ikke verdt mye. Det kan godt hende at det ligger en gråstein i pakken for alt du vet.

Jeg veit ikke hvor mye disse klokkene ligger på til vanlig, men jeg hadde nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde kjøpt denne. Jeg personlig synes 6000,- er alt for mye penger å sende avgårde uten å stole 110% på selgeren.

Og jeg hadde aldri gjennomført et kjøp uten paypal i dette tilfelle. Så det anbefaler jeg deg virkelig å opprette, går veldig fort, og det er meget kjekt å ha:)
 
Mitt første tips, er å opprett en paypalkonto. Da er du mer sikret i tilfelle svindel.

Det at du setter inn penger etter at han har sendt deg sporingsnr, er ikke verdt mye. Det kan godt hende at det ligger en gråstein i pakken for alt du vet.

Jeg veit ikke hvor mye disse klokkene ligger på til vanlig, men jeg hadde nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde kjøpt denne. Jeg personlig synes 6000,- er alt for mye penger å sende avgårde uten å stole 110% på selgeren.

Og jeg hadde aldri gjennomført et kjøp uten paypal i dette tilfelle. Så det anbefaler jeg deg virkelig å opprette, går veldig fort, og det er meget kjekt å ha:)

Takk for svar!

Hvordan fungerer PayPal og hvordan er i såfall PayPal sikrere? Tanken var å sende 3000 på forskudd og idet jeg har klokken mellom hendene sette innpå resten. I så fall vil det være 3000 som går tapt, men ja, det er sure penger å tape.
 
Takk for svar!

Hvordan fungerer PayPal og hvordan er i såfall PayPal sikrere? Tanken var å sende 3000 på forskudd og idet jeg har klokken mellom hendene sette innpå resten. I så fall vil det være 3000 som går tapt, men ja, det er sure penger å tape.

Ved å lage en paypalkonto, legger du inn kredittkortopplysningene dine, og kan da sende penger til en person ved å benytte deg av denne personens mailadresse. (denne personen må også ha en paypalkonto for at det skal fungere)

Paypal er sikrere fordi man betaler igjennom dem, og da må selger også ha paypalkonto som han har registrert sine opplysninger på.
Hvis selger ikke overholder sine avtaler, åpner du en dispute hos paypal, og forteller om hva som har skjedd. Hvis det er slik at du "vinner" klagesaken kommer paypal til å trekke pengene fra selgers konto, og overføre de tilbake til deg.

I tillegg så har man mulighet til å klage til kredittkortselskapet man har hvis man blir utsatt for en svindel, de kan også hjelpe deg. Da må man fylle ut et skjema som selskapet sender deg.

Jeg dreiv nettbutikk for et par år siden, og hadde paypal som en mulig betalingsløsning. Ved et par tilfeller, ble det opprettet en dispute mot meg fra kunder (privatpersoner) som mente de ikke hadde mottat pakken jeg hadde sendt de.

Jeg var 100% sikker i min sak at de hadde mottatt varene, og kunne til og med vise til sporingsnr og at pakken var hentet ut osv. Men kunde nektet blankt, og fikk medhold. Dette skjedde begge gangene. Selv om varene ble sendt som rekomandert post og mottaker må fremvise gyldig leg før utlevering.

Er man kjøper står man meget sterkt ved å benytte paypal. Kanskje sterkere enn selgeren i mange tilfeller, det er ihvertfall min erfaring.
 
Kan legge til at pengene er låst på selgers konto i 30 dager slik at pengene ikke skal forsvinne...
og paypal ha mulighet til å trekke dem tilbake :)