Kjøp av første Panerai

Medlem
14. juni 2011
Innlegg
130
Hei .
Jeg er i startgropa for kjøp av mitt første Panerai ur og har i den anledning rotet litt rundt på finn.no. Har falt litt for en GMT 44 som jeg synes ser feiende flott ut og i mitt prisleie.
Det jeg lurer på er om det er noen negative/positive sider med dette uret generelt, og med det gjeldende uret spesielt. Tillater meg å vedlegge linken til annonsen og spør da om det er noen røde flagg, og om selger er kjent blant medasylanter.


På forhånd takk for hjelp og innspill.
 
Den mangler litt papirer (kort/faktura), spørs om det betyr for deg? Kanskje den ikke er kjøpt i Norge? Skal du forsikre den er det noen selskaper som krever mva-bevis, er den ikke kjøpt her i landet.
 
Vanskelig å bidra med noe konstruktivt her...
Klokker er følelser og liker du den, så finnes ingen mot-trumf (eller Trumph).

Personlig er jeg veldig fasinert av Panerai, men har ingen enda. Noe av det "viktige" DNA'et til Panerai, er for meg er den låsen til kronen.

Størrelsen er også viktig. 44 mm er innenfor, så din dekker begge.

Ikke alle Panerai har sekundviseren. Personlig er det viktig. "Din" har. GMT blir en "uvanlig" outsider for min "Panerai-mal", men hva-f? Det skaper litt sirkus på klokken. (Sirkus er noe jeg liker, så...)

Nei, den klokken liker jeg. Det helt topp ut. Og på kjøpet får du enhver Paneristi sin glede med rembytte.

Det har du en Panerai du vil kunne leve med lenge!

Liker du den så er det en option; Go for it!

8
 
Den mangler litt papirer (kort/faktura), spørs om det betyr for deg? Kanskje den ikke er kjøpt i Norge? Skal du forsikre den er det noen selskaper som krever mva-bevis, er den ikke kjøpt her i landet.

Mva papirer er vel mest vanlig for nyere klokker? Slikt blir (naturlig nok?) borte med tiden. Dersom det ikke er snakk om (bevisste) entusiaster.

På den annen side så er vel Bjerke en av de ivrigste på å ta service på ikke-norske-klokker.... i alle fall om papirer mangler. (Skrevet med god ironi. Les: Om kvittering for service foreligger...)

8
 
Hei igjen og takker for innspill. Det foreligger dokumentasjon fra Urmaker Bjerke på full service så da kan jeg vel gå ut i fra at hvertfall klokken er ekte vare.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvis du tenker å beholde klokken en stund ville jeg valgt noe som var litt "mer" klassisk Panerai enn en GMT. Skal du gå med den er vel 510 eller en annen 44mm 8 days å foretrekke.

Skal du ha cred her inne går du med en manuell 47mm til daglig..........
 
Hei igjen og takker for innspill. Det foreligger dokumentasjon fra Urmaker Bjerke på full service så da kan jeg vel gå ut i fra at hvertfall klokken er ekte vare.

Det er den nok. Slikt sett er det bare å slå til, liker du klokka.

Men hvis du ønsker du å forsikre den, hør med ditt forsikringsselskap hva de krever av dokumentasjon, mange krever at det er betalt MVA hvis den er kjøpt i utlandet (og at dette kan dokumenteres). Kan den dokumenteres at den er kjøpt i Norge (faktura/kvittering) er dette ikke et problem. Mangler det kvittering, kan man ta kontakt med AD som solgte den og vanligvis kan de gi deg en kopi.

Og husk: For mange er dette med MVA (grunnet forsikring) en greie. Det kan, hvis du finner ut at du ønsker å selge den i fremtiden, bli et problem, skulle disse tingene ikke være på stell.
 
  • Liker
Reaksjoner: steind og Grendel
Skal du ha cred her inne går du med en manuell 47mm til daglig..........

Ikke mye cred hvis du er litt "trang" i håndleddet...

1592402328639.png


:)
 
Jeg ville ikke gått for denne modellen. Jeg føler den bryter litt med Panerai sitt DNA. Jeg ville heller vurdert en klassisk modell. Som et eksempel kan du ta en titt på 372. Det er en av de mest klassiske moderne modellene Panerai har laget. Den har alt en Panerai skal ha (og ikke ha) etter min mening:
  • 47 mm
  • Sandwich dial
  • Gullvisere
  • Manuelt urverk
  • Ingen dato
  • Ingen sekundviser
  • Ikke GMT
  • Ikke lupe på dato
Men det viktigste er selvfølgelig hva som er riktig for deg. Vil absolutt anbefale deg å prøve litt forskjellige modeller og størrelser før du kjøper. Det blir helt sikkert en Panerai GTG om ikke så lenge. Håper å se deg der.
 
Ikke mye cred hvis du er litt "trang" i håndleddet...

Vis vedlegg 200928

:)

Dude, manuell 47mm........ får ikke no cred med en sub med mindre den er bronze vettu og helst første serie ikke de kiipe remake greiene.

Men strap on a 372 eller 620/21 til daglig and we all bow to the greatness........ hvor store lanker tror du italienske dykkere hadde? It's the italian look.....
 
Dude, manuell 47mm........ får ikke no cred med en sub med mindre den er bronze vettu og helst første serie ikke de kiipe remake greiene.

Men strap on a 372 eller 620/21 til daglig and we all bow to the greatness........ hvor store lanker tror du italienske dykkere hadde? It's the italian look.....
Du mener kanskje 720/721....
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Denne da?
 
  • Liker
Reaksjoner: steind
Jeg ville ikke gått for denne modellen. Jeg føler den bryter litt med Panerai sitt DNA. Jeg ville heller vurdert en klassisk modell. Som et eksempel kan du ta en titt på 372. Det er en av de mest klassiske moderne modellene Panerai har laget. Den har alt en Panerai skal ha (og ikke ha) etter min mening:
  • 47 mm
  • Sandwich dial
  • Gullvisere
  • Manuelt urverk
  • Ingen dato
  • Ingen sekundviser
  • Ikke GMT
  • Ikke lupe på dato
Men det viktigste er selvfølgelig hva som er riktig for deg. Vil absolutt anbefale deg å prøve litt forskjellige modeller og størrelser før du kjøper. Det blir helt sikkert en Panerai GTG om ikke så lenge. Håper å se deg der.

Enig i alt du sier her, bortsett fra størrelsen. Og sekundviser. 422 har også plenty med DNA, og personlig liker jeg at det er litt bevegelse på skiva. Men igjen: etter å ha gått med 422 noen dager var håndleddet mitt for lite, det så litt... døvt ut rett og slett. Synd for meg må en vel si, ville jo helst ha en 422. Så støtter 44 mm, og det nærmeste ble da en 111 (ja det var noen år siden). Som jeg går med i dag, fordi det er så jævla varmt og det er badeklokka mi. :)
 
Enig i alt du sier her, bortsett fra størrelsen. Og sekundviser. 422 har også plenty med DNA, og personlig liker jeg at det er litt bevegelse på skiva. Men igjen: etter å ha gått med 422 noen dager var håndleddet mitt for lite, det så litt... døvt ut rett og slett. Synd for meg må en vel si, ville jo helst ha en 422. Så støtter 44 mm, og det nærmeste ble da en 111 (ja det var noen år siden). Som jeg går med i dag, fordi det er så jævla varmt og det er badeklokka mi. :)
Ja, sekundviser er greit så fremt den er på innsiden av 9 tallet. Jeg vil helst at 12, 3, 6 og 9 tallet skal være synlig. Men også enig i at 422 er en flott klokke selv om sekundviseren stjeler plassen til 9 tallet. 111 er en veldig flott 44 mm.
 
Kan du ikke bare kjøpe Panerai 312 som ligger på finn? Har ligget ute en god stund, av uante grunner. Mulig det går an å gjøre et godt kjøp på den?
Ta godt vare på den et par år, bli bitt av flippesyken, og jeg står klar til å unne meg 40-årsgave
1950 kasse, sandwich, liten sekundviser... oh yes!
 
  • Liker
Reaksjoner: steind
Da kan jeg opplyse om at det ble handel av nevnte klokke, en GMT 0088. Åhh for en klokke ....Herre.. Det er en gammel drøm som ble virkeliggjort og jeg er nesten på gråten. Svært fornøyd.
God sommer !
Så moro! Gratulerer veldig med Panerai, og velkommen i klubben!
 
  • Liker
Reaksjoner: steind