Jomfrudrømmer

Medlem
8. juli 2011
Innlegg
666
Sted
Norge
Hei folkens,

Er helt ny på forumet, men har vært klokkeinteressert noen år. Jeg har alltid hatt en filosofi om at skal jeg først kjøpe klokke, så skal det være en skikkelig klokke. Får en grei sum penger i oktober og har budsjettert med ca 50 tusen som skal gå til min aller første klokke (Ikke medregnet en Timex som jeg fikk til 7 års dagen fra mormor :p ).

Jeg har to STORE favorittmerker i Breguet og Glashütte, men med mitt budsjett så blir det nok evt en brukt fra sistnevnte.
Føler likevel jeg har kjørt meg litt fast i PanoMatic serien fra GO som jeg liker godt. Trenger derfor deres hjelp til å finne drømmeklokken og setter pris på alle tilbakemeldinger som ligger utenfor disse to merkene også.

PS. Ikke så glad i gull, og det skal være skinnrem. Dykkertype klokker eller fashion klokker er ikke interessant.
 
Ja der snakker vi budsjett:D Det finnes vel et par GO til salgs her på
forumet hvis jeg ikke tar feil;)

Edit, for og komme litt på topic. Hva med Jaeger LeCoultre? De har jo
mange flotte "dressy" modeller.
 
Hmm mye å velge emellom, kanskje lurt å bruke litt tid å lese litt reviews her og på timezone. Kjöpes det brukt kan vel mesteparten fåes igjen hvis klokken selges senere likvel. Ikke å glemme Audemars og Blancpain som kan ha en del fint i den prisklassen også...
 
Ikke å glemme Audemars og Blancpain som kan ha en del fint i den prisklassen også...

AP Minuterepeater 26270PT er jo nydelig, men den platinumen er dyr. Skal se mer på både AP og Blancpain. Gode tips, og har ikke vært oppe til vurdering tidligere.

EDIT: Jaeger også skal sjekkes i morgen.
 
Wow. Luksusproblem.:D
Med det budsjettet har du et utvalg som gjør det vanskelig å velge blant alle mulige godbiter.:)

Hadde helt klart sett litt på JLC og Blancpain.
Ellers kan du jo bare kjøpe deg en Rolex og bli ferdig med det...:mrgreen:
 
Dette hørtes ikke ut en dum måte å bruke 50k på! :)

Jeg ville 90% gått for en IWC Portuguese (Chronograph). Utrolig flotte ur.
Om ikke så ville nok en JLC stått høyt i kurs.

For all del; ikke hør på de som sier "Rolex"! ;)
 
For all del; ikke hør på de som sier "Rolex"! ;)

Tenkte jeg skulle tråkke litt forsiktig de første dagene på forumet her, men Rolex er ikke aktuelt. Ei heller Panerai. Grunnen til det er at dette er klokker som finnes på diverse brautende kollegaer, og de merkene har fått litt "harry" stempel av meg av den grunn.

Sorry.
 
Ha ha. Ingen tvil om at det er mange på TS som er glad i Rolex.:D
Må bare se forbi harry-stempelet og så er du der du også.;)

Med 50k kan du også se litt på in-house verk fra Maurice LaCroix.
Der er det mye lekkert.

Ellers er vel Zenith en sikker vinner i min bok i hvertfall.:)
Du er vel ikke langt unna et El Primero verk heller.
Ta en titt hos lervikur.no

Ellers stiller jeg meg bak en IWC portuguese. Det er vel noe av det peneste som er å få tak i. Spesielt den med 7-dagers verket.:cool:
 
Ellers stiller jeg meg bak en IWC portuguese. Det er vel noe av det peneste som er å få tak i. Spesielt den med 7-dagers verket.:cool:

IWC portuguese seiler akkurat nå opp som en veldig aktuell outsider. Akkurat slikt utseende jeg liker på klokka.
Har kikket litt på JLC, men synes det er vanskelig å få oversikt over modellene. De har jo sykt mange modeller. Forslag noen?

Zenith har jeg en kompis som ser på og har lovet å holde meg borte derfra. Jeg skulle jo ha GO eller Breguet, så det var lett den gangen vi gjorde avtalen. Angrer muligens nå.
 
Glemte vel å påpeke at mange synes det er greit å få et in-house verk når man kommer opp i slike summer.
Noen bryr seg ikke, men jeg ville vel sikkert valgt det med 50k + i hånden.
IWC Portuguese chrono har jo et svært modifisert ETA verk, så hvis dette skulle bli en greie for deg så er det vel noe å ta med i vurderingen.
Ellers er Portuguese med 7-dagers verket 100% in-house, og et lite stykke kunst. Den må bare ses i virkeligheten.
 
Glemte vel å påpeke at mange synes det er greit å få et in-house verk når man kommer opp i slike summer.
Noen bryr seg ikke, men jeg ville vel sikkert valgt det med 50k + i hånden.
IWC Portuguese chrono har jo et svært modifisert ETA verk, så hvis dette skulle bli en greie for deg så er det vel noe å ta med i vurderingen.
Ellers er Portuguese med 7-dagers verket 100% in-house, og et lite stykke kunst. Den må bare ses i virkeligheten.

Kan du klargjøre in-house vs ETA for meg? Men skal jeg bruke såpass mye penger på klokke, så skal det være høy håndverksmessig integritet over klokka. Det er det viktigste for meg.

Tar en tur inn på Tidemann nå og sjekker ut Glashütte. Må se litt på størrelser og se kvaliteten med egne øyne. Sikle litt på Breguet skal jeg også.

EDIT: Noen som selger IWC i Oslo?
 
Alf Lie selger IWC. Gled deg til turen ned til Tidemann. Glashütte i virkeligheten er noe helt annet enn på bilder :D
 
Glemte vel å påpeke at mange synes det er greit å få et in-house verk når man kommer opp i slike summer.
Noen bryr seg ikke, men jeg ville vel sikkert valgt det med 50k + i hånden.
IWC Portuguese chrono har jo et svært modifisert ETA verk, så hvis dette skulle bli en greie for deg så er det vel noe å ta med i vurderingen.
Ellers er Portuguese med 7-dagers verket 100% in-house, og et lite stykke kunst. Den må bare ses i virkeligheten.

"In house" er vel og bra, men når 7-dagers-verket er mindre reliabelt enn (modifiserte) ETA-verk, blir argumentasjonen i beste fall dubiøs. Da brorparten av klokkeinteresserte forfekter den samme argumentasjonen, kan det likevel være investeringsmessige fordeler ved "in house".
 
Diskusjon angående in-house her.

Litt mer om det her også.

Gjør et søk her på TS i søkefeltet oppe til høyre.
Jeg sliter litt med en dårlig satelittforbindelse, så du får ta lete jobben selv.;)

Du blir nok pent nødt til å gjøre deg opp en egen mening angående in-house.
Hva dine prioriteringer vil være ved et klokkekjøp er det bare du som kan svare på.:)
Derfor er det lurt å bruke god tid til å gjøre seg opp en mening før du hiver deg ut i et kjøp til mangfoldige 10-talls tusen.

Som sagt; jeg ville gått for in-house i den prisklassen.
 
Red Primeroen fra Zenith, som UJU linker til, er nok en av de sterkeste kandidatene for min del, dersom jeg skulle ha brukt 50k på en klokke nå :) Den er rett og slett nydelig!
 
Absolutt et gunstig budsjett du har der! Mange godbiter å velge blant i den prisklassen!!

Selv ville jeg gått for Zenith, GO eller JLC.

Du nevner du liker PanoMatic serien, jeg har en PanoMaticLunar til salgs hvis du skulle vært interessert :)

K
 
Ellers er vel Zenith en sikker vinner i min bok i hvertfall.:)
Du er vel ikke langt unna et El Primero verk heller.
Ta en titt hos lervikur.no

+1 på Zenith.
Det har hele tiden vært min drøm å kjøpe en Zenith Chronomaster! Har hatt flere av på hånden, men har aldri blitt noe.
Om du kjøper Zenith så vil jeg ikke anbefale å kjøpe dem i Norge. Med mindre du handler brukt eller får en saftig rabatt.

For å si det enkelt; du får en gratis ferie om du handler den rundt i Europa istedet.

Du burde vurdere et ur som ikke faller så lett i pris/vanskelig å få solgt, så det er vel derfor mange sverger til Rolex. De holder seg jo meget bra i pris. (Ikke at jeg noen gang skal ha en på armen men.. )

Arrester meg om jeg tar feil, men her er en forklaring på In-House VS ETA:

In-house definisjonen brukes når produsenten av klokken lager sitt eget urverk, og ikke setter inn andre sine. Slik som Zenith gjør med sine El Primo.

ETA er er verdens største produsent av urverk, og eid av Swatch. Gjør et Wiki søk på "ETA SA".
 
Zenith +1, dernest Jaeger. Iwc og GO kan du like gjerne kjøpe nærmest ubrukt veldig billig på nett.
Lykke til!
 
Du nevner du liker PanoMatic serien, jeg har en PanoMaticLunar til salgs hvis du skulle vært interessert :)
K

Hvis du fortsatt har den i oktober så er ikke det uaktuelt nei.

Ellers må jeg si at servicen og interessen på Tidemann var helt fantastisk! Og det på en lørdag formiddag. Han nevnte at det skulle komme endel godbiter fra GO nå de første dagene i neste uke som jeg bare måtte komme å se på. Til og med da jeg spurte om hans synspunkter på nytt vs brukt fikk jeg et meget bra svar med referanse til noen nettsider med gode og reliable bruktmarkeder.
De gutta der er helt rå!

Takker ellers for mange gode tilbakemeldinger så langt!