Informasjon om lommeur

Medlem
7. sep. 2011
Innlegg
10
For en del år tilbake arvet jeg dette lommeuret av min Farfar:

lommeur_1.jpg


lommeur_2.jpg


lommeur_3.jpg


Dessverre er det ingen i familien min som har spesielt mye informasjon om selve uret, og ut fra hva jeg kan se er det ikke merket med en produsent. Alt jeg vet er at uret kommer fra min oldefar, muligens min tippoldefar, som begge var urmakere og at det ble kjøpt en gang for 80-100 år siden.

Siden det er et arvestykke hadde det vært artig å vite litt mer om uret. Hvor det trolig stammer fra, stammer det fra en klokkeprodusent eller kan det være satt sammen her i Norge og gravert? Gjorde urmakere slikt selv på den tiden?

All informasjon settes stor pris på. :)
 
Jeg ser fra tilsvarende andre tråder at urverket kan være en pekepinn på hva slags klokke dette er. Er det noen tips for hvordan man skal gå frem for å åpne baksiden? Det er en fordypning på toppen som ser ut til å være ment for å åpne klokken, men jeg har ikke klart å åpne baksiden. Er det noen spesielt teknikk man bør bruke på slike klokker? Jeg er litt redd for å ta i for mye, jeg ønsker jo ikke å ødelegge noe.
 
Du må få åpnet baklokket. Bruk tommelneglen eller noe av plast. IKKE metall. Du vil finne navn eller logo til produsenten, og et urverksnummer som lar deg finne ut når uret er produsert. Lykke til. Flott lommeur.
 
Dette var et vakkert lommeur.
Om du ikke våger deg inn bakveien selv så vil en urmaker gjøre dette for deg på et blunk. Jeg hadde besøk av en urmaker som gikk gjennom et førtitalls gamle lommeur jeg har, og han åpnet kassene på alle sammen uten verktøy av noe slag. Du bør i alle fall følge Bjorns råd om å bruke noe av plast om du ikke får åpnet det med tommelneglen.

Om du får tatt et bilde av det som skjuler seg bak lokket så vet jeg at det er flere her på sonen som har kunnskap til å hjelpe deg videre.
 
Etter å ha søkt en del på markeringen på urverket - FA SR - dukket det opp mange gamle lommur fra Omega med de samme bokstavene. Kan klokken være en Omega? Eventuelt bruke et Omega urverk?
 
Er ingen ekspert, men hadde det vært et Omega-verk ville det nok stått Omega et sted der inne. De bokstavene du viser til tror jeg rett og slett er der for å vise hvilken vei man skal skru for å justere hastigheten på verket. F betyr typisk faster og S betyr slower. A og R står kanskje for aksellerasjon og retardasjon eller noe annet fornuftig. Trur eg.

Det finnes som sagt noen her inne som har god greie på lommeur, så du får ha litt tålmodighet så kommer det plutselig et vettugt svar.

Fantastisk at dette var en gave fra tippoldefar til oldefar. Ettersom det her er snakk om urmakere kan det godt hende at din tipp har laget alt sammen selv. Det var vel sånt de drev med i de gode gamle dager.

Vel, uret er flott og historien bak det er verdifull i seg selv. Ta godt vare på dette og sørg for at også de kommende generasjoner får glede av det.
 
Jeg tror ikke FA SR har noe med produsenten å gjøre, men heller er en indikasjon på hvilken vei man skal justere "pinnen" mellom bokstavene for at uret skal gå fortere/saktere.

Ellers vil jeg si at uret var meget lekkert, i mine øyne langt over hva man vanligvis ser av lommeur. Om du har litt tolmodighet dukker det plutselig opp en bruker med masse kunnskap om lommeur.

Lykke til.

Edit: Skulle vist lest innlegget til Minuteman før jeg postet.
 
Det virker fornuftig. Kan muligens mangelen på markeringer tyde på at tippoldefar skrudde dette sammen selv? Det hadde jo vært ekstra artig.

Det er definitivt et arvestykke som skal tas godt vare på, uret er min fineste eiendel - både estetisk og sentimentalt.

Jeg fant noen flere markeringer på det ytre baklokket:

lommeur_7.jpg


http://dl.dropbox.com/u/5934974/lommeur_ukomprimert_4.jpg

Jeg ser forøvrig jeg konsekvent legger til nye innlegg i stedet for å redigere, beklager det. Jeg er vant med praksisen fra et annet forum jeg er medlem av. Det er ikke meningen å virke utålmodig. :)
 
Nydelig lommeur!

Jeg har hørt om (snubla over på nettet) en produsent som het Crescent Watch Case Co. og de hadde en halvmåne og stjerne som sitt symbol. Det var et amerikansk selskap i 1880-åra. Kan være der klokka stammer fra, uten at jeg på noen måte er noen ekspert. Det er i hvert fall et utgangspunkt. :)

Jeg synes dekorasjonen ser veldig ut som norsk rosemaling. Kan jo være klokka er kjøpt ferdig, men gravert i god nasjonalromantisk stil etterpå. Det ville jo kunne passe hvis klokka er fra slutten av 1800-tallet.

Lykke til med jakten på mer informasjon!

Martin
 
Ser ut som et flott ur med en flott historie. Mangelen på markeringer kan nok tyde på at dette har blitt satt sammen av en "independent" urmaker, og at urverket ikke kommer fra en av de store produsentene. Men det dukker sikkert opp noen som har mer greie på det enn meg. Vet i hvert fall en ting, og det er at det ikker er et Zenith-verk. :)

Når det gjelder markeringene på kassen, så kan stjernen og månen på baklokket bety at kassen er produsert av Crescent Watch Case Company - et firma som laget urkasser fra ca. 1885 - de ble ofte brukt av urmakere som satt sammen ur fra ulike verks og del-produsenter.

Holder en knapp på at denne lekre saken er hjemmelaget, ja.

EDIT: Flere som følger med, ja. :)
 
Jeg har ikke så mye å bidra med her, men F=faster, A=avance, S=slower, R=retarde.
 
Hei
Støtter det som er skrevet angående kasseprodusent og tilvirkning. Urverket er mest sannsynlig et sveitsisk Ebauches verk. Disse ble ofte levert uten innskripsjon til andre produsenter. De ble levert i forskjellig ferdiggrad fra rå deler til ferdige klokker, sistnevnte da med et stempel fra produsent (Eta, Shild, Felsa osv).

Nydelig ur som din tippoldefar sannsynligvis har satt sammen, og ikke vanlig med ekte gullkasse :)
 
Takk så mye for alle innspill. Utrolig artig at alt tyder på at tippoldefar skrudde dette sammen selv. :)