Hvordan er markedet for salg av klokker fortiden?

Medlem
2. feb. 2024
Innlegg
8
Sted
Norway
Jeg har aldri solgt eller kjøpt en brukt klokke i mitt liv, men vurderer nå å selge for å frigjøre noen kroner til kjøp av ny klokke.
Bruker dere å selge her på forumet, eller på Finn? Benytter dere kontrakt ved salg? Og hvordan gjør dere det med betaling?

Jeg har en Omega Seamaster quartz (Trolig fra rundt 1998) som jeg har arvet av min far, har ikke boks eller dokumenter.
Hadde den på service oss Bjerke for rundt 2år siden og byttet flere deler, tallskive og safirglass +rubber strap, kostet da 20.000,- (Dette har jeg kvittering på). Klokken fremstår i dag som meget pen.

Har også en eldre Omega constellation PiePan Gold(Tror den er fra 1968). Denne har også vært på service hos Bjerke og byttet glass og skinreim.

Finnes det noen marked for slike klokker?
 
Redigert:
Velkommen til Tidssonen! :)

Markedsplass: Jeg tror mange her på forumet helst ønsker å selge her. Jeg har brukt både finn.no og bruktmarkedet her. Fordelen med finn.no er jo at man når svært mange mennesker. Fordelen med Tidssonen er at man nok i større grad slipper useriøse henvendelser, og at man i all hovedsak finner ryddige kjøpere. Ellers finnes Klokkeriet på Facebook. Hvordan det fungerer er jeg usikker på.
Kontrakt: Jeg har kjøpt både med og uten. Kontrakt er ryddig, og for kjøp/salg over 10-15 000 kr vil jeg i allefall vurdert å benytte meg av det.
Betaling: Har i all hovedsak brukt Vipps, det har fungert bra. Men dersom det er snakk om mer verdifulle klokker bør man forsikre seg om at pengene faktisk har ankommet konto (her finnes det vel en teknisk mulighet for at beløpet er bekreftet på Vipps, men ikke overført enda...?).

Jeg vil tro din Constellation PiePan i gull er meget populær, og ikke noe større problem å selge. Din Seamaster med kvartsverk kan kanskje være litt mer tungsolgt, og jeg er usikker på om du får igjen servicekostnadene ved et eventuelt salg. Men det kan helt sikkert noen andre svare bedre på.
 
Det Omega mener er at klokker med det ref nr kom på markedet i 62 men de ble produsert en stund etter det . Serienr på urverket som starter på 27 er 1968 så det stemmer . Da er vel urverket et kaliber 564 ? Men en Pie Pan fra 68 skal ha ref nr 168.010 . Så det spørs om ikke klokka kan ha fått et nyere urverk på veien for etter det ref du oppgir skal det være et kaliber 551.
Jeg legger ved et bilde av en 168.010.
1346052-5bc75fcd4a74d59fac7a67789ad5e1b6.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Abnorm
Hei
Jeg synes Seiltid oppsumerte det veldig bra! HVIS du skal selge på finn så er det greit å skrive at du ikke ønsker/besvarer bud eller byttetilbud. Hvis ikke blir du bombardert av tilbud. De er som regel virkelig ikke i din favør. Det er ekstremt mange som har lyst å gjøre noen få kroner på klokker av en eller annen grunn.

Generelt er det dessverre (for deg nå) kjøpers marked. Klokker går generelt for mindre en før, og ting er mye vanskeligere å selge. Det er noen unntak fra dette på spesifikke merker/modeller, men generelt er det treigere nå en på veldig lenge.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Det Omega mener er at klokker med det ref nr kom på markedet i 62 men de ble produsert en stund etter det . Serienr på urverket som starter på 27 er 1968 så det stemmer . Da er vel urverket et kaliber 564 ? Men en Pie Pan fra 68 skal ha ref nr 168.010 . Så det spørs om ikke klokka kan ha fått et nyere urverk på veien for etter det ref du oppgir skal det være et kaliber 551.
Jeg legger ved et bilde av en 168.010.
Bilde stemmer bra. Har nå lagt ut klokken for salg, sjekk ut annonsen (Klikk her) for bilde.

Men i følge papirene fra service er dette modell 167.0005 med serienummer 27,227,573
Så dette er ikke en Pie Pan?
 
Bilde stemmer bra. Har nå lagt ut klokken for salg, sjekk ut annonsen (Klikk her) for bilde.

Men i følge papirene fra service er dette modell 167.0005 med serienummer 27,227,573
Så dette er ikke en Pie Pan?
Joda alle disse med denne typen urskive blir kalt Pie Pan så det er en Pie Pan den du har der . Ingen tvil om det .