Hvordan definerer du en beater?

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Begrepet beater blir brukt for å beskrive et utall klokker i ulik størrelse, pris og spesifikasjoner.
Dette tyder på at ulike mennesker har ulike definisjoner på hva som er en beater, ut fra inntekt, samling og komfortnivå. Jeg skal her prøve å beskrive hva jeg legger i begrepet beater, og oppfordrer dere til å gjøre det samme, og bilder er nesten obligatorisk ;)

Jeg tenker at det finnes to typer beater; hverdagsklokke og "arbeidsklokke".

Hverdagsklokken min er en Omega Seamaster GMT (Og en Eterna Kontiki Four-Hands, men denne er litt "penere" og brukes sjeldnere og unngår for det meste aktiviteter som kan skade den. Jeg brukte denne klokken til det meste før, men kun fordi det da var den eneste klokken jeg hadde).

P1000829.jpg


En hverdagsklokke er for meg en klokke som en bruker i hverdagen på skolen eller jobb, men som en unngår å bruke hvis en skal på fjelltur, hogge ved eller andre aktiviteter som kan skade klokken. Hva en tør å utsette klokken for avhenger selvfølgelig av hvilken økonomi en har, og om klokken ser "pen" ut, eller har et litt røfft utseende som kler et par hakk eller riper.

En "arbeidsklokke" er for meg er en beater som er robust og tåler en del, som en ikke er redd for at skal bli skadet, og som vil kle et hakk eller to. En Casio G-Shock er i utgangspunktet det eneste logiske valget her, men WISen i meg vil gjerne ha en klokke som ser tøff ut, og som har et mekanisk utverk. (Her er jeg nok litt påvirket av historier av stilige mekaniske klokker som har vært gjennom det meste, og som fremdeles ser bra ut. F. eks. Submariner før i tiden).

En annen faktor som det ikke snakkes å mye om, er størrelse. Det finnes mange "beatere" som er 45mm+ i diameter, men disse må da være i veien hvis en faktisk skal gjøre litt grovt arbeid? Og etter som størrelsen på klokken øker, vil jo bevegeligheten i håndleddet minske? Dette er selvfølgelig avhengig av størrelsen på håndleddet.

Jeg hadde tidligere en Orange Monster som beater. Den oppfylte mange av kriteriene for å kunne kalles beater, f. eks. pris og robusthet men den ble kanskje litt massiv for min del til å ikke være i veien hvis jeg skulle herje litt og gjøre litt ordentlig arbeid (jeg skal ikke skryte på meg å bedrive så mange aktiviteter som kan skade klokkene mine, men det hender ;) ).

Jeg har nå en Tutima Pacific som passer veldig bra til mine definisjoner på en beater. Den er 40mm, 10,8 millimeter tykk, og har en utforming som gjør at den vil kle merker etter røff bruk. Den beskjedne størrelsen gjør at den ligger flatt til håndleddet og ikke påvirker bevegeligheten i håndleddet nevneverdig. Den er for tiden i Tyskland for reperasjon, og jeg må si jeg gleder meg til å få den tilbake :)
I mellomtiden poster jeg et bilde som jeg skamløst har stjålet fra WUS.

pacific+nato+2+WL.jpg




Hva hver enkelt definerer som beater er i stor grad påvirket av hver enkelts personlige økonomiske frihet, men det hadde vært artig å høre hva dere på sonen legger i begrepet "beater", og bilder av beaterne deres :) (Innlegg uten bilder tillegges liten troverdighet ;) )
 
Jeg har bare to klokker, én ordentlig og én beater.

Den ordentlige er en JLC Master Control. Denne brukes på jobb og til sosialisering, men ikke fyll og fanterier. Tar den gjerne av når jeg kommer hjem, og den tilbringer alltid natten i boksen sin.

Min definisjon på beater er en klokke som brukes til det motsatte. Den brukes på fritiden, samt jobb på fredager dersom jeg værer fredagspilsing etter jobb. Beatern er en klokke jeg ikke bryr meg om får riper/dings eller forsvinner - den burde altså ikke være dyr. Typisk skal en beater være en diver. Den oppbevares vilkårlig i leiligheten, man finner den gjerne under senga, på badet, i kjøleskapet eller lignende. Min beater er en Orient New Mako og den er perfekt til jobben.
 
Selve definisjonen er vel denne, IMHO:

mil-sub.jpg

(Bilde fra nett)

Jeg må ærlig si at jeg lurer litt på dette selv, begrepet beater. Min egen tolking er som andre, en klokke du slenger på armen når du skal i snekkerboden, vaske bil, jogge, på fjelltur osv.

Disse er mine kjære beatere:

19ab29fa.jpg


smp.jpg


Så er det begrepet tool watch. Er det det samme som beater?
 
Liker å kalle OMen min for beater, men for å være ærlig så er jeg alt for forsiktig med mekaniske ur til at noen virkelig blir brukt slik at tittelen passer. Den eneste klokken jeg virkelig kan kalle beater i min samling er G-shocken min, og den passer helt perfekt til dette. :)
 
Jeg klarer ikke å si at en milsub er en beater i dag, 2012. Den har vært en beater, for 30-40 år siden, nå er den et ekstremt kostbart samleobjekt. Det blir for meg fullstendig absurd å kalle en milsub en beater per i dag.

En beater er noe billig crap jeg ikke bryr meg om... Uttrykket er pent lånt fra bilverden og definisjonen er på grensen til å være veldig klar, for å låne litt fra UD:

A car you can drive recklessly without worrying about crashing it cuz it is already a worthless piece of junk.


I drove my beater to work today, it's raining too hard to take the Z.
 
Jeg klarer ikke å si at en milsub er en beater i dag, 2012. Den har vært en beater, for 30-40 år siden, nå er den et ekstremt kostbart samleobjekt. Det blir for meg fullstendig absurd å kalle en milsub en beater per i dag.

Sett deg inn i denne situasjonen:

Christians bestefar ble utlevert denne klokken for 30-40 år siden:
- Den ble brukt som beater, som den var den gang.
- Klokken fikk bruks-spor deretter.
- Bestefar har generelt sett ikke egeninteresse for klokker.
- Klokken begynner å se så jævli ut, at han kjøper deg et nytt ur: kvarts!
- Milsuben lander i skuffen

40 år senere.
Christian kommer på kaffebesøk en dag: Bestefar legger merke til at Christian har en flott klokke på armen. Selv om han ikke har den store egeninteresser for klokker, klarer kan å se at det Christian har på armen er flott. Og kommenterer dette :)
Christian begynner å legge ut om din store interesse for ur, og at Rolex er et av favorittmerkene. Bestefar selv gynger frem og tilbake i gyngestolen sin og tenker tilbake på den gamle beateren han har liggende i skuffen. Han sier: "vent litt". Og forsvinner inn på kjøkkenet.
En kan tydelig høre at han romsterer noen voldsomt inne på kjøkkenet. Noe banning fra og til! Christian går inn og spør hva det er? Jeg har en slik Rolex liggende her et sted, finner den ikke. Med et går det opp for Christian at bestefar tidligere har vært i Royal Navy! Kan han ha en Milsub liggende?
Bestefar koker i toppen! Han roper på bestemor: Mor! Av en eller annen grunn har han alltid kalt bestemor for "mor". "Ja" hører de fra kjellern. "Kom opp på kjøkkenet mor". "Kommer". Etter noen tunge skritt i trappa, er bestemor på plass. "Mor, hvor er den gamle klokka jeg hadde liggende i skuffen her?". "Å den! Den gamle slitne beateren din, uten rem? Den kasta jeg. Gikk ikke engang, sikkert tom for batteri?".
 
Hvis jeg mener det er overhengende fare for å skade klokken på noe vis, tar jeg på meg min Seiko som drives av et solid quartz-verk. Den har vært med meg i så mange år, og har et glass som er så lite motstandsdyktig mot riper, at den uansett ikke er særlig pen lengre.

SeikoBeater.jpg


Men nå er ikke jeg noe særlig til håndverker, og det begynner å bli en stund siden jeg sist skrudde på bil. Det er sjeldent jeg hogger ved, og jeg holder meg langt unna fjellklatring. Derfor er det stort sett Exploreren som blir med meg i det daglige. Den er med meg på jobb, i lekeparken med ungene, og på fylla.

RolexBeater.jpg


BTW, topale: Den Tutima Pacific var utrolig lekker! Vil ha! :)
 
BTW, topale: Den Tutima Pacific var utrolig lekker! Vil ha! :)

Takker! Fikk en hyggelig mail fra Tutima i dag om at klokken min er reparert under garanti og havner i posten i morgen :)


Mange interessante innspill her. Sammenligningen med bil tror jeg har mye for seg. Jeg tenker toolwatch og beater er det samme, hvis det ikke er noe jeg ikke har fått med meg?
 
Monsteret er min beater. Den er med på absolutt alt.

Du ser det ikke på den, ser jo mer Mint ut enn eBay's NOS'ere gjør :)

Fikk første hairline på min lenke til den tre uker gamle ditto idag - føler jeg slapper av litt mer med den som beater nå.
 
Sett deg inn i denne situasjonen:

Christians bestefar ble utlevert denne klokken for 30-40 år siden:
- Den ble brukt som beater, som den var den gang.
- Klokken fikk bruks-spor deretter.
- Bestefar har generelt sett ikke egeninteresse for klokker.
- Klokken begynner å se så jævli ut, at han kjøper deg et nytt ur: kvarts!
- Milsuben lander i skuffen

40 år senere.
Christian kommer på kaffebesøk en dag: Bestefar legger merke til at Christian har en flott klokke på armen. Selv om han ikke har den store egeninteresser for klokker, klarer kan å se at det Christian har på armen er flott. Og kommenterer dette :)
Christian begynner å legge ut om din store interesse for ur, og at Rolex er et av favorittmerkene. Bestefar selv gynger frem og tilbake i gyngestolen sin og tenker tilbake på den gamle beateren han har liggende i skuffen. Han sier: "vent litt". Og forsvinner inn på kjøkkenet.
En kan tydelig høre at han romsterer noen voldsomt inne på kjøkkenet. Noe banning fra og til! Christian går inn og spør hva det er? Jeg har en slik Rolex liggende her et sted, finner den ikke. Med et går det opp for Christian at bestefar tidligere har vært i Royal Navy! Kan han ha en Milsub liggende?
Bestefar koker i toppen! Han roper på bestemor: Mor! Av en eller annen grunn har han alltid kalt bestemor for "mor". "Ja" hører de fra kjellern. "Kom opp på kjøkkenet mor". "Kommer". Etter noen tunge skritt i trappa, er bestemor på plass. "Mor, hvor er den gamle klokka jeg hadde liggende i skuffen her?". "Å den! Den gamle slitne beateren din, uten rem? Den kasta jeg. Gikk ikke engang, sikkert tom for batteri?".

Hehe, jeg ser jo hvor du vil med dette, og ser poenget ditt.. Men fortsatt uenig ;)
 
Sett deg inn i denne situasjonen:

Christians bestefar ble utlevert denne klokken for 30-40 år siden:
- Den ble brukt som beater, som den var den gang.
- Klokken fikk bruks-spor deretter.
- Bestefar har generelt sett ikke egeninteresse for klokker.
- Klokken begynner å se så jævli ut, at han kjøper deg et nytt ur: kvarts!
- Milsuben lander i skuffen

40 år senere.
Christian kommer på kaffebesøk en dag: Bestefar legger merke til at Christian har en flott klokke på armen. Selv om han ikke har den store egeninteresser for klokker, klarer kan å se at det Christian har på armen er flott. Og kommenterer dette :)
Christian begynner å legge ut om din store interesse for ur, og at Rolex er et av favorittmerkene. Bestefar selv gynger frem og tilbake i gyngestolen sin og tenker tilbake på den gamle beateren han har liggende i skuffen. Han sier: "vent litt". Og forsvinner inn på kjøkkenet.
En kan tydelig høre at han romsterer noen voldsomt inne på kjøkkenet. Noe banning fra og til! Christian går inn og spør hva det er? Jeg har en slik Rolex liggende her et sted, finner den ikke. Med et går det opp for Christian at bestefar tidligere har vært i Royal Navy! Kan han ha en Milsub liggende?
Bestefar koker i toppen! Han roper på bestemor: Mor! Av en eller annen grunn har han alltid kalt bestemor for "mor". "Ja" hører de fra kjellern. "Kom opp på kjøkkenet mor". "Kommer". Etter noen tunge skritt i trappa, er bestemor på plass. "Mor, hvor er den gamle klokka jeg hadde liggende i skuffen her?". "Å den! Den gamle slitne beateren din, uten rem? Den kasta jeg. Gikk ikke engang, sikkert tom for batteri?".

For min del hadde nok dette endt i familietragedie
 
Fant ikke defenisjonen som det ble linket til, men for meg er i hvertfall en beater en klokke som skal kunne være med på alt, og da mener jeg alt. Skal like gjerne kunne bruke den til båtpuss og sporting, som til møter eller dress.

Har tidligere sett uttalelser hvor filk ikke skjønner poenget med en beater, de har sin rolex sub, og den tar de med på alt, fra fest til vedhugging, klokker er til for å brukes etc., vel min venn, det du beskriver der er en beater og det er ingen ting som sier at det ikke kan være en sub eller tilsvarende.

Klokken ment for teaking a beating, working the beat. Er ment å være i mitt eie til den er såpass slitt at den ikke oppfyller kravene om å kunne brukes i møter, til dress, da kjøper man en ny.

Selv har jeg dessverre ikke økonomi til å la rolex være beaters, så her er min:

IMG_7788.jpg
 
Dette er et tema jeg innimellom har tenkt litt på. Hva er egentlig en beater av et hverdagslig bruksur?

Det kjedelige faktum er at jeg ikke har noen "beater".
Det skyldes rett og slett at jeg ikke har behov for det. Årsaken er rimelig enkel; - når jeg skal ut "i strid" bruker jeg ikke klokke.
Ur på hånden under de litt røffe tak som fordrer støt/slag, er bare til hinder. Kombinert med at jeg ikke har behov for å bære ur til enhver tid, har jeg heller ikke behov for noen "beater".
Det nærmeste jeg er en beater, er G-shock. Den var "built for it", og dekket behovene.

Det er alltid interessant å lese meningene om denne "beater´n". Det er mange gode definisjoner ut fra åpenbart svært personlige preferanser ift "wear and tear", og da blir det like mange svar både i forhold til hva en beater er, og hva en beater bør brukes til.
Men, en beater ut fra det mer alminnelige daglige bruksperspektivet sliter jeg for egen del med å finne den gode definisjonen på.
Så kjedelig er jeg. :cool:












MEN....
Jeg hadde aldri anvendt en MilSub som beater.
Riktignok var det intensjonen da den ble produsert, - men nå ville jeg ikke utsatt et "high value" samleobjekt for annet enn desk-diving og våte oppdrag i betydningen å signere papirer med dagsferskt blekk i fyllepennen.:cool:
 
Beater i mine øyne er en klokke du ikke tenker på at sitter på armen når du gjør krevende oppgaver. Når du ikke gjør oppgaver som kan skade deg eller klokken er du glad i den, nettopp fordi den er din faste følgesvenn i slike situasjoner.

Samtidig vet du at du får tak i en lik hvis den blir ødelagt, og summen er ikke noe du ofrer en tanke.

Min beater er seiko skx007
 
Beater i mine øyne er en klokke du ikke tenker på at sitter på armen når du gjør krevende oppgaver. Når du ikke gjør oppgaver som kan skade deg eller klokken er du glad i den, nettopp fordi den er din faste følgesvenn i slike situasjoner.

Samtidig vet du at du får tak i en lik hvis den blir ødelagt, og summen er ikke noe du ofrer en tanke.

Min beater er seiko skx007
Jo jo

Min beater er en Seiko SPORK, den får imidlertid lite armtid på grunn av at Sinn UX fungerer like bra som beater selv om den er dyrere. Når jeg trener og sånn bruker jeg jo IWC Ingenieur Chrono. Kanskje den eneste jeg ikke bruker som beater er Monacoen?

Moralen er vel at du skal ha glede av klokken - det er det viktigste:D
 
Et relativt langt svar på et kort spørsmål...

Min beater har i mange år vært Tissot T-touch. Den har jeg bygget hytte med, badet med, kjørt snowboard med (jada, jeg vet jeg er for gammel for snowboard), kjørt mc med, vært på telt- og fjellturer med, kjørt og skrudd gravemaskiner og alt slags utstyr med og ellers vært med på alt av jobb, moro og fest. Den tålte det og er fremdeles like fin bortsett fra noen småriper hist og her.

005-7.jpg



Men det tok ikke lang tid etter at jeg havnet her på asylet at behovet for et mekanisk ur meldte seg. Og som så mange andre her inne bestilte jeg denne:

007-4.jpg


Det skal sies at denne ikke dekket mine "behov" like godt som T-touchen og jeg har faktisk savnet både kompasset og værvarslingen en gang i blant. Dette løste seg ved at junior lærte meg hvordan jeg kunne bruke telefonen til akkurat det samme!

Etter noen måneders bruk som beater ble lengselen etter noe annet større og større. Verden forandret seg da jeg kjøpte en klokke som kostet mer enn bilen til min datter. I alle fall i mitt hode forandret verden seg. Tenkte lenge på kjøpe en SMP identisk med den jeg allerede hadde og drømte en stund om en Sub som beater. Det er jo tross alt en tool-watch.

Innimellom slagene kjøpte jeg "tyskerslegga". Den skulle virkelig få kjenne smaken av et liv som beater. Men den er for høy og "kantete" til vinterbruk og kommer alltid i veien for genser- og jakkeermet. Den kommer egentlig i veien for det meste og har bare blitt brukt sporadisk i forbindelse med rakefisklag (les: akevittlag) og fredagspilsing.

047.jpg


Det hele har så langt endt opp med at jeg nå har en SMP Chrono til aktiv fritid, en Aquatimer til avslappet fritid og litt fest og så bruker jeg min første "baby" som beater.

389.jpg


Denne er nå med på alt. Absolutt alt.

Nå er det mye som tyder på at jeg kommer til å få meg en ny beater om ikke så altfor lenge. Tenkte lenge på GO Sport Evolution, men har vel stort sett landet på en annen. Vi får se. Men her kommer vi til svaret på trådstarters spørsmål, nemlig min definisjon av en beater. Jeg har aldri vært av den typen som kjøper en fin bil eller mc for at den skal poleres og stå til stas - den skal brukes. Og den skal brukes til det jeg har lyst til å bruke den til. En bruksripe her og der spiller for meg ingen større rolle. Så også med klokker. Så lenge krystallen er hel og ripefri og klokka rusler og går som den skal, så er det på en måte greit nok for meg.

En beater for meg er den klokka jeg til en hver tid føler meg komfortabel med å bruke både i jobb og fritid. Så langt, eller så høyt, har jeg ikke kommet at prisen er av betydning. Det må selvsagt være en tool-watch. Jeg ville ikke finne på å bruke en ALS, Moores IWC evighetskalender eller den slags type klokke som beater. Ikke Måneklokka mi heller, den passer ikke. Ei heller en fin vintage. En gullrolex, om jeg hadde hatt sansen for en slik, kunne vært stilig som beater - ref "Red" Adair:D Men det skjer nok heller ikke.

Enn så lenge altså: 2254.50
Om et halvt år: Usikkert, men sannsynligvis en sveitsisk tool-watch med in-house verk - og selvsagt med litt "cred" fra gutta boys her inne.