Hvor går grensen?

Bruker vel klokkene uansett pris - uansett miljø - bortsett fra i den fuktige jobben, så må jeg bruke klokker som tåler å bades med. Går bare i vannet med klokker som tåler minst 20 bars trykk da.
Ellers så tar jeg av meg klokka når jeg maler vegg :)
 
Jeg har blitt mer forsiktig etter at jeg med 5 dager gammel SUB kastet jern og tre i container hjemme på tunet og skrapet låsen...
 
En ny-klokke kan alltids repareres og få en service, selv Patek-er. Slikt jeg ser det kan ny-klokker brukes til alt (gitt vanntetthet osv. selvsagt). Som det blir nevnt her, det er bruksgjenstander så kjør på.

Min venn Rob f.eks, har en Nautilus som ser sånn ut:



Og det er en Tiffany-skive to boot. :D De som bruker hvite hansker når de tar på seg PP-en får nok kaffen og mere til i halsen.

Ved neste service kan man få denne til å se splitter ny ut.

Vintage-klokker derimot skal man være mer forsiktig med, da kosmetiske og/eller mekaniske skader i verste fall kan bety at man må kassere klokka, eventuelt måtte la den bli en franken. DET er trist det... :)

En helt annen ting er signalet du gir til omverdenen, skulle du stå med et trykkluftbor i veikanten med en PP rundt håndleddet. For en kjenner (som det er flere av her inne) hadde man nok undret litt for å si det mildt.
 
Jeg bruker dem til stort sett alt jeg gjør, unntatt når jeg må skru bil. Da tar jeg dem av fordi det ofte kan være trangt og kronglete å komme til, og det er ikke nødvendig å gjøre en vanskelig jobb verre fordi man hadde klokke på seg.

Synes bildet av den Nautilusen er perfekt. Vi må ikke glemme at klokker er til for å brukes, og jeg syns det blir litt komisk med den evinnelige "kan jeg bade med min Rolex DSSD?" eller "kan jeg klippe plenen med PloProf på hånden?". Dette er bruksgjenstander! Litt skraper her og riper der viser bare at gjenstanden har levd og har hatt/har en nytteverdi for den som har brukt/bruker den. Med andre ord: patina er fint, Submarineren/DSSD-en din tåler å bli brukt til noe annet enn desk-diving og bleieskift.
 
Tja.
Spør @Frodo om han har noen problemer med å hogge ved på hytta med en Milsub på håndleddet...
Har også vært borti en dekksformann offshore som løp rundt på dekk og sjauet med en Comex Seadweller på armen.:p
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Man kan ikke se den grense under vann....

Det må vel bli litt opp til hver enkelt. Og det ser ut til å være stor spredning hos folket her inne.
 
Har jeg råd til å kjøpe den, så har jeg råd til å bruke den. Bruker og har brukt mine klokker til det meste. Misbruk og voldtekt av et ur blir noe annet, men jeg har kjøpt mine for å bruke de.
 
Tja.
Spør @Frodo om han har noen problemer med å hogge ved på hytta med en Milsub på håndleddet...
Har også vært borti en dekksformann offshore som løp rundt på dekk og sjauet med en Comex Seadweller på armen.:p

...og jeg gjentar: "Vintage-klokker derimot skal man være mer forsiktig med, da kosmetiske og/eller mekaniske skader i verste fall kan bety at man må kassere klokka, eventuelt måtte la den bli en franken. DET er trist det..."

:)
 
Grunnet en beskjeden klokkesamling har jeg ingen forutsetning for å svare på spørsmålet. Har en relativt ny Rolex expII som mitt eneste ur i den prisklasse, og den bruker jeg til det meste. Alt fra vanlig hverdag til ski/fjellturer, jakt etc. Ser på det som en toolwatch som tåler og fortjener allsidig bruk. Synes også bildet av den godt brukte nautilusen er helt nydelig. Når det er sagt, hadde jeg hatt en penklokke som calatrava/jlc master el.l ville nok denne blitt brukt svært mye mer forsiktig. Angående vintage føyer jeg meg i rekken av betraktninger som allerede er fremstilt ;)
 
For sterkt bilde....o_O

Husk jo mer man polerer, jo mer stål blir forduftet.


En ny-klokke kan alltids repareres og få en service, selv Patek-er. Slikt jeg ser det kan ny-klokker brukes til alt (gitt vanntetthet osv. selvsagt). Som det blir nevnt her, det er bruksgjenstander så kjør på.

Min venn Rob f.eks, har en Nautilus som ser sånn ut:



Og det er en Tiffany-skive to boot. :D De som bruker hvite hansker når de tar på seg PP-en får nok kaffen og mere til i halsen.

Ved neste service kan man få denne til å se splitter ny ut.

Vintage-klokker derimot skal man være mer forsiktig med, da kosmetiske og/eller mekaniske skader i verste fall kan bety at man må kassere klokka, eventuelt måtte la den bli en franken. DET er trist det... :)

En helt annen ting er signalet du gir til omverdenen, skulle du stå med et trykkluftbor i veikanten med en PP rundt håndleddet. For en kjenner (som det er flere av her inne) hadde man nok undret litt for å si det mildt.
 
1680 Red
Kjøpte denne av @Greg - og bruker den relativt ofte. Benytter lenka aller mest. Tar den imidlertid ikke med under vann.

16750 Pepsi
Handlet med @kimmen - og denne har jeg herjet litt med, og bezel insert fremstår mer slitt enn når jeg kjøpte den.

14060
Hyggelig handel med @2JHead - og denne brukes til alt - alt. Min beater egentlig. At madammen også har lagt sin elsk på den får så være.

16570
Madammen dunker denne borti alt mulig - og det er hennes bruksklokke. Hun tar ikke hensyn. Bra. Kudos.

Nye
BLNR, Polar og ND har jeg kjøpt splitt nye fra norsk AD - så de brukes som 14060. Litt skraper og karakter er mao. ikke bare OK - men litt kjekt.

Joker
Da gjenstår OP 116000, som jeg "sparer" litt siden den er min egen lille hemmelighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch
Bruker ikke RO ved dekkskifte ...
12E6C48D-C578-4B38-B5A1-A4AB510B4124_zpsphlqmwdb.jpg
 
En Range Rover er i utgangspunktet laget/dimensjonert for hardcore offroad kjøring.

Så det er derfor de ikke tåler den harde bybruken. ;)

Jeg bruker alle mine klokker på på jobb. Jobber ute, men ikke farfars gull-Iwc. Til sykling bruker jeg ikke klokke, eller en mekaisk det ikke er så farlig med.