Hjelp til å etablere kunnskap for en flott Omega Constellation

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.967
Trenger hjelp fra kunnskapsrike Omegaentusiaster. Vedlagt er en del bilder av en Omega Constellation der eieren ønsker å vite:

a) ca. produksjonsår for dette eksemplaret?
b) er noen av delene eventuelt aftermarket eller alle originale opp mot årstallet og typeriktige (skive, visere, krone, etc)?
c) og som man ofte lurer på...hva er ca. forsikringsverdi?

Merk at uret ikke er mitt, men at eieren har spurt meg og jeg søker derfor ekspertisen her inne slik at vedkommendes spørsmål kan bli best mulig besvart. Esken som er avbildet og "garantibevis" ikke nødvendigvis følger uret (ref. datostempel), men avbildes kun fordi det er dette man har som utgangspunkt.

Til slutt kan det nevnes at eier skjønner affeksjonsverdien (da det var hans far armbåndsur), og av den grunn ønsker flere opplysninger om uret for å få innsikt og kunnskap utover dette med affeksjonsverdi. Som vi alle vet; kunnskap gir innsikt. Innsikt gir kunnskap og eierglede.

På forhånd takk for alle konstruktive innspill. :)


IMG_5791 2.JPG


IMG_5792 2.JPG


IMG_5793 2.JPG


IMG_5797.JPG


IMG_5794.JPG


IMG_5795.JPG


IMG_5796 2.JPG


IMG_5798.JPG


IMG_5799.JPG


IMG_5801.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
For å sjekke originalitet, må man nesten få tatt bilde uten at timeviseren blokkerer området for MOY-testen i alle fall. Men ser vel ellers rimelig original ut. Men sliten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
For å sjekke originalitet, må man nesten få tatt bilde uten at timeviseren blokkerer området for MOY-testen i alle fall. Men ser vel ellers rimelig original ut. Men sliten.
Takk. MOY-testen var en ny ting jeg jeg ikke visste om
 
Kan nok være et bruktkjøp fra forhandler da...
Trolig ikke. Vedkommende mener hans far kjøpte klokken og bar den i mange år som sjømann. Ingen grunn til å betvile den antagelsen og Bjerkeboksen er trolig fra en annen periode og er insignifikant sett opp mot Constellation-en vi ser på her.
 
Omega Constellation «Pie Pan» fra tidlig 60 tallet. Referanse står på innsiden av baklokket og serienummeret på urverket vil datere den litt nærmere. Kasse i stål med gullkappe. Fant bilde av en som ligner i en katalog jeg har fra 1962 i stål. I prislisten koster gullkappe varianten kr. 790.-
Urverk mest sannsynlig kaliber 561
 

Vedlegg

  • IMG_0630.jpeg
    IMG_0630.jpeg
    268,2 KB · Visninger: 0
  • IMG_0631.jpeg
    IMG_0631.jpeg
    250,9 KB · Visninger: 0