Har "hjulpet" en kollega inn på klokketanker og han trenger litt hjelp til valget:)

Medlem
18. feb. 2015
Innlegg
583
Per i dag står det mellom noen modeller.
Noen kriterier:
- Diameter 40-42mm.
- Maks pris ca. 16 000,-
- Helst diver type.
- Ikke helt bestemt seg for quartz eller automatisk enda.
- Swiss made
- Safir glass osv.
- Stållenke
- Anerkjent produsent. Han var litt skeptisk til Squale siden få vet hva det er.

De han har kikket mest på er:

way111a.ba0928_1.jpg

Aquaracer 41mm quartz til ca. 16 000,-

5433672_0_1.jpg

Certina 41mm quartz til 6k

Og så har jeg og anbefalt å kikke på Squale. Og denne falt i smak. 20 Atmos Militaire 1545
Squale20AtmosMilitaireL.jpg


Har dere tips til andre klokker i denne prisklassen? Har og foreslått Longines og Sinn.
Denne fra Sinn falt også i smak
104-St-Sa-I_oB.png



Takker:)
 

Vedlegg

  • 5433672_0_1.jpg
    5433672_0_1.jpg
    89,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Mye flott i denne prisklassen nevnt så langt. Jeg ville absolutt vurdert en Aquaracer selv. Modellvalget der er digert og muligheten for rabatt på nykjøp vil jeg tro er tilstede. Kvaliteten er i motsetning til hva mange tror god. At de for mange designmessig har vært uten klar retning noen år går på det visuelle, ikke kvalitet.

Selv synes jeg mange av modellene er svært flotte allroundere.

For meg er det viktigere å få på folk ei skikkelig klokke enn at den må være mekanisk så om han føler for quartz er det bare å følge med.

Få han med deg i butikk og hjelp han å prute ned en Aquaracer.
 
SKX007 eller SKX009. Da har han 12 000-ish kroner som han kan bruke på andre ting. Evt kan han få kjøpe en 007 av meg til 16k :D
1600ish på cw for en 007/009. Jeg hadde fått han til å gå for en sånn og hatt 14,5k i potten til neste ur som kommer til å bli betraktelig dyrere enn 16k når han blir bitt av basillen...og det skal ikke mer enn en skx til å få til det.
 
  • Liker
Reaksjoner: sommerled og karving
Flere slike tråder! Så mye flott og god brukskvalitet uten at det trenger å koste. Certinaen det vises til er utrolig flott, likeså de andre alternativene. Kanskje ikke kjøpe en billig 007 for å ha til neste klokke. Heller få seg en av de andre og være ferdig med det. Jeg er mot sløsing og alle som har en 007 blir å spørre seg en dag når service nærmer seg om en bare skal kjøpe en ny isteden. Flott ur på alle måter men det finnes bedre alternativer.
 
Hvis quartz er likestilt med automatisk, og hvis brukt er aktuelt, så kan han (les du) vel finne en fin 2264.50.

22645000.jpg


Ev en 2254.50, men da fort uten boks/papirer.

Kanskje et litt kjedelig forslag, men treffer på alle punkter :)

Ellers er jo det meste som allerede er foreslått gode alternativer!
 
Er ikke de 43mm?
Joda, men forskjellen på 42 eller 43mm kommer helt an på hvordan den bærer på armen. Denne karen kan jo være en røsslig kar, og da er det ikke synlig forskjell på den ene millimeteren. ‘Lugs’ har også noe å si.
For å illustrere det siste poenget, så bærer gull-Tunaen min (48mm) mindre enn POen (45,5mm).
Høyden på uret vil jo også være en faktor, og bredden på selve armen/håndleddet der hvor uret skal ligge er vel det som er aller viktigst.
 
Har selv hatt aquaracer. Du får pent brukte automatiske på finn til 16000 som er mindre enn ett år gamle. Verdien på disse faller svært fort etter du går ut av butikken. Var planet ocean og speedmaster i dag, og kvaliteten på aquaracer er svært god. Det er stor forskjell på automatisk og quarts. Du får cyclops på dato og finere skive med striper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Jeg stemmer for Certina DS Action Powermatic 80 som nevnt tidligere i tråden. Kjøpte min i april, har brukt den hver dag siden. Har fire dykk (dykk, ikke plasking i basseng) med den også. Eneste jeg har å utsette på den må være at kransen er litt knotete å bruke skikkelig, særlig med våthansker på seg. Ellers er det en ordentlig tool-watch med et artig verk. Børstet finish på lenke og kasse gjør at den "tåler" daglig bruk uten å se helt herpa ut etter kort tid. Ikke koster den skjorta heller, så da kan han ta differansen og putte på en eventuell Rolex-konto :)
 

Vedlegg

  • IMG_20180804_113655.jpg
    IMG_20180804_113655.jpg
    254,5 KB · Visninger: 0