Gullur...... Men hvilket gull?

Medlem
3. aug. 2009
Innlegg
2.887
Sted
Planet Earth
Heisann!

Jeg har notert meg innspillene i Rolex-tråden hva gull angår; - hvor det særlig fokuseres på det mer eller mindre tradisjonelle "gult gull"-konseptet.

Men, så vet vi jo det finnes gull i ulike varianter "der ute" - fra hvitt via pink/rose og gult.

Visse ur "kler" åpenbart gull bedre enn andre, og bilder fra både Rolex-tråden og enkelte "asylanters" egne gullur illustrerer jo dette på en fremragende måte.
Selv er jeg i tenke-tanken (vært det en god stund nå) hva angår å investere i gull-segmentet.


Hva mener man på Tidssonen om gull?

Er gull bare "harry" og for "satte pensjonister"?
Presisering: Her rettes ingen kritikk mot noen i vårt samfunn - det er mer deler av opinionens påstand og oppfatning når jeg "diskuterer" gull-ur utenfor asylet ;)

Er det i såfall utelukkende gul gull-Rolex som duger, eller finnes det vakre eksempler og gode grunner for å velge annen - både hva gjelder manufaktur og gullvariant?


Innspill, tanker, eksempler.... la de komme!:cool:
 
Jeg eier en del gull ur og jeg tenker gult-gull er det stiligste. Hvit gull ser ut som stål og har ikke samme appeal som et "ekte" gull ur :)

Jeg får sjelden komplimang for urene jeg går med, selv om de "lyser" på armen (synes jeg).
Gull-ur har en spesiell glød som stål-ur ikke har.

Kjøp Rolex, Omega eller Eterna-matic... stilige ur ;)
 
Liker mer denne type gullur fremfor "syden" fake Rolexgull....
omega-seamaster-222_60_46_50_01_001_LRG.jpg
[/IMG]

Mvh
Timebandit
 
For min del er det to ting som skiller, kommer den aktuelle gullklokken på rem eller lenke.

Når det gjelder gullklokker på lenke så synes jeg Rolex sin gul-gull variant er av markedets fineste.

18ct-submariner-m930-2.jpg


Rolex_GMT_116718LV.jpg


Hva angår klokker i andre gulllegeringer er jeg ikke så stor fan av lenke, blir fort litt feminint imo.

Her har man jo mange lekre alternativer, som jeg selv hadde Panerai 197

DSC00797.jpg

Herlig klokke med et fantastisk JLC 8-dagers verk.

Eller så er du vel ikke fremmed for en PP eller AP?

Dette er i mine øyne den peneste klokka som er lagd, helt nydelig
610_63062196021822958_mw800.jpg


Dette er jo et alternativ fra AP, men når dessverre ikke klokken over lenger enn til leggen.

pic_id10565_no1_l.jpg



Beklager rotete innlegg, men her et hvertfall et knippe nydelige gullklokker.

For å svare litt på det du spør om, jeg er verken harry (håper jeg) eller en "satt" pensjonist, men ikke mye som appelerer like mye til meg som et gullur av kjent fabrikat.
 
Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv også det siste året. Det er noe besnærende med tanken på en klokke i gull - et edelt metall som kan gi urverket en perfekt "ramme".
- "Rødt"/"Rose" gull er min personlige favoritt når det gjelder gull farge
- De fleste gul gull klokker opplever jeg blir for flashy ... og jeg har en Breitling klokke som beater :cool:
- Hvit gull opplever jeg som litt meningsløst: Visuelt veldig likt stål, men betydelig mer utsatt for riper. Selv ville jeg valgt platinum versjoner der det er tilgjengelig i stedet

På den annen side er det virkelig langt mellom gullklokker som vekker "vil ha" når jeg først har prøvd dem på hånden. Ingen av klokken på min foreløpige "ønskeliste" er av gull... :confused:
 
Flotte eksempler å se!

Slenger innpå et par tre varianter som jeg også finner tiltalende; - både hva gjelder gullmateriale og komplikasjoner.

ed48df37.jpg


d34a07df.jpg


93799f54.jpg
 
Tror grunnen til at mange oppfatter gull-submariner som vulgær, er at det er en så utpreget "toolwatch" og at det således blir veldig tydelig at eieren ikke har tenkt å bruke klokken til det den er designet for. (at de fleste som kjøper submariner aldri lar den komme i kontakt med vann, får være en annen sak).

For meg går det derfor et skille mellom sportsklokker i gull og dressklokker i samme materiale. En dressklokke i gull vil uansett utførsel og gulltype aldri bli like ekstravagant som en sportsklokke i gull. Ikke det at det er noe galt i å være ekstravagant, altså.

Synes faktisk Bregueten du har bilde av er enda penere i rosegull.

3.jpg
 
I starten så jeg den eksisterende gull-tråden som et humoristisk innslag, men jammen kryper dette materialet under huden på deg etter hvert :) Gull-sub er jo så over the top at det bare blir helrått. Men jeg måtte hatt 3-4 enheter i kroppen for å bære den ;)

Hva med denne lille saken her, fås i tre ulike gull"farger". ;) :D
http://www.patek.com/patek-philippe.html?pageId=44309&backgroundId=3&lang=en&

patrizzi_pp5002.jpg


Ok, innser at dette ble å dra det - prisen - litt vel langt ;) men jeg vil mene og tror at en PP i (gult) gull, nærmest uavhengig av modell vil ose av klasse og tidløshet (noe som er langt fra allle gullur forunt)

Keep us posted, Moore :)
 
Jeg var selv og prøvde hva jeg anser som et av de mest ultimate dressurene for litt siden.
Kjøpelysten er svært dtor, lommeboken ditto slank; ergo ikke kjøp. Enda. Det kommer.

Patek Philippe Calatrava 5196 i gult gull.
Patek-2.jpg


37 deilige millimeter til bare 122.600,-
 
YG AP RO er jo fantastisk fin. Ellers er det flott med WG på mer klassiske ur som Breguet, ALS, JLC, PP osv.

Tror aldri jeg kunne klart å gått med YG klokke, men kult på de riktige personene.
 
Liker mer denne type gullur fremfor "syden" fake Rolexgull....
Mvh
Timebandit

Veldig enig, Timebandit.
Og fake gull er selvsagt et ikke-tema.

For min del er det to ting som skiller, kommer den aktuelle gullklokken på rem eller lenke.

For å svare litt på det du spør om, jeg er verken harry (håper jeg) eller en "satt" pensjonist, men ikke mye som appelerer like mye til meg som et gullur av kjent fabrikat.

Det er jeg veldig enig i.
For min del har jeg allerede konkludert med at det må bli en variant i en versjon av gull - på rem.


Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv også det siste året. Det er noe besnærende med tanken på en klokke i gull - et edelt metall som kan gi urverket en perfekt "ramme".
- "Rødt"/"Rose" gull er min personlige favoritt når det gjelder gull farge
- De fleste gul gull klokker opplever jeg blir for flashy ... og jeg har en Breitling klokke som beater :cool:
- Hvit gull opplever jeg som litt meningsløst: Visuelt veldig likt stål, men betydelig mer utsatt for riper. Selv ville jeg valgt platinum versjoner der det er tilgjengelig i stedet

På den annen side er det virkelig langt mellom gullklokker som vekker "vil ha" når jeg først har prøvd dem på hånden. Ingen av klokken på min foreløpige "ønskeliste" er av gull... :confused:

Interessante betraktninger, Timely.
Jeg er enig i mye, da mine egne preferanser er relativt sammenfallende. Rose gold er svært pent. Og hvitt gull har jeg hatt gleden av å prøve - og da de litt mer "dressy" varianter (som jeg har stor sans for).
Og følelsen er veldig god.

Selv er jeg litt svak for Longines Master Collection Retrograde i rosa gull...

Det er en meget fin versjon fra Longines!

For meg går det derfor et skille mellom sportsklokker i gull og dressklokker i samme materiale. En dressklokke i gull vil uansett utførsel og gulltype aldri bli like ekstravagant som en sportsklokke i gull. Ikke det at det er noe galt i å være ekstravagant, altså.

Synes faktisk Bregueten du har bilde av er enda penere i rosegull.

Jeg har faktisk hatt litt av samme tanke, Santos-Dumont - når det gjelder forholdet sport-dress.
Når jeg kjøper min nye i gull, blir det et dress-ur.
Det blir mer riktig for meg.
 
Aprops YG Rolex Tool Watch. Den tøffeste av de tøffe brukte en slik i jobben.

Jeg er 99 prosent sikker på at Red Adair brukte en helgull Rolex (muligens Day-Date) i Rolexannonsene tidlig på 70-tallet. Husker at han var avbildet forfra, oversprøytet med olje (?) og pekende med klokkearmen slik at klokken var godt synlig (selvsagt) og i bakgrunnen var det et inferno av brennende olje. Det var en klassisk Rolexannonse med hovedmotivet øverst, masse tekst under dette og nederst var et nærbilde av selve uret.

Husker godt den annonsen enda det snart er førti år siden den stod på trykk. For den yngre garde kan opplyses at Red Adair i sin tid var berømt for å slukke oljebranner og stanse blow-outs til lands og til vanns.
 
I starten så jeg den eksisterende gull-tråden som et humoristisk innslag, men jammen kryper dette materialet under huden på deg etter hvert :) Gull-sub er jo så over the top at det bare blir helrått. Men jeg måtte hatt 3-4 enheter i kroppen for å bære den ;)

.... men jeg vil mene og tror at en PP i (gult) gull, nærmest uavhengig av modell vil ose av klasse og tidløshet (noe som er langt fra allle gullur forunt)

Keep us posted, Moore :)

Materialet har ligget latent lenge, mikkemus23...;)
Jeg kan forsikre om at jeg har hatt mang en visitt hos ulike AD's og prøvet ulike versjoner, og har foreløpig konkludert med at det må bli et meget klassisk og elegant dress-ur - enten i Rose-gold eller White-gold.
(Joda, jeg vet at WG kan lett forveksles med stål - men "kjennere" vet jo...;) )

Er litt overrasket over at ingen har nevnt helgull Daytona.

Ja den er pen :)

Men der kom det to på rappen,....;)

Jeg var selv og prøvde hva jeg anser som et av de mest ultimate dressurene for litt siden.
Kjøpelysten er svært dtor, lommeboken ditto slank; ergo ikke kjøp. Enda. Det kommer.
Patek Philippe Calatrava 5196 i gult gull.
37 deilige millimeter til bare 122.600,-

PP blir aldri feil i gull. Uansett variant av gullet.
Calatrava er usedvanlig klassiske og vakre.

YG AP RO er jo fantastisk fin. Ellers er det flott med WG på mer klassiske ur som Breguet, ALS, JLC, PP osv.
Tror aldri jeg kunne klart å gått med YG klokke, men kult på de riktige personene.

Vi er veldig enige, Sponon!
Spesielt når det gjelder WG og de nevnte manufakturer. Det er her jeg også har innstilt radaren for tiden.

Jeg skulle nok ellers kunne klart en YG, sånn egentlig.
Men foreløpig blir det ikke riktig for meg. Jeg har både sett og prøvet, men det sa ikke helt klikk mellom oss. Kanskje det blir YG en annen gang.
 
Aprops YG Rolex Tool Watch. Den tøffeste av de tøffe brukte en slik i jobben.

Jeg er 99 prosent sikker på at Red Adair brukte en helgull Rolex (muligens Day-Date) i Rolexannonsene tidlig på 70-tallet. Husker at han var avbildet forfra, oversprøytet med olje (?) og pekende med klokkearmen slik at klokken var godt synlig (selvsagt) og i bakgrunnen var det et inferno av brennende olje. Det var en klassisk Rolexannonse med hovedmotivet øverst, masse tekst under dette og nederst var et nærbilde av selve uret.

Husker godt den annonsen enda det snart er førti år siden den stod på trykk. For den yngre garde kan opplyses at Red Adair i sin tid var berømt for å slukke oljebranner og stanse blow-outs til lands og til vanns.


Bra innspill, Minuteman.
Dog, - før "min tid", men jeg har lært at mannen nærmest var et ikon.
Bra for Rolex.
Bra for oljebransjen.;)

Det er vel denne du tenker på....

84a87fb6.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
WOW, der var den, ja!
Hadde jeg vært litt flinkere (les: mer tålmodig) kunne jeg kanskje ha funnet den på nettet.

Dette er et av mine aller første bevisste minner om klokkemerket og de neste 20 årene var Rolex selve drømmen. Så forsvant den drømmen - inntil jeg ble med i dette galematiashuset her. Det verste er at jeg etter Rolex GTG'n fikk sansen for Mogens' helgull også. Heldigvis er jeg ikke i nærheten av å ha slike klokkebudsjetter :mad: