Grand Seiko Quartz, oh my!

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.455
Sted
Utenfor Oslo
Da kom den til slutt gjennom tollen, SBGX265.

På en måte føles dette nostalgisk. Jeg fikk min første klokke da jeg var kanskje 10 år gammel, en helt ordinær quartz Seiko med blå sunburst-skive. Den forsvant da jeg begynte å studere i Oslo for tjue år siden, men nå er jeg tilbake til en quartz "Seiko" med blå sunburst-skive igjen... i noe høyere divisjon. :D

Førsteinntrykk:

  • For en fantastisk finish! Det er polerte, skarpt definerte fasetter overalt når jeg beveger på klokka. Tror denne tåler lupe-kikking...
  • Glad jeg kjøpte 9F-GS etter at GS ble et eget varemerke, så jeg slapp dobbelt opp med Seiko i topp, Grand Seiko i bunn på skiva.
  • Skiven var grunnen til at jeg importerte denne fra Japan - Optura har bare søstermodellene i hvitt, svart og champagne. Den så litt blass ut da jeg først så den, men den skifter karakter alt etter lys. Eneste sunburst-skive i samlingen, og som nevnt over en fin måte å vende tilbake til barndommen.
  • Bra lenke. Fint å få en oyster-ish lenke i samlingen. Føles solid og bra utført.
  • Pluss/minus 10 s i ÅRET (formodelig mer nøyaktig også) Blir fint master-ur å stille de andre etter. :)
  • Rart med tikkende viser igjen, men føler ikke klokka gir en kald følelse likevel sammenlignet med de mekaniske urene mine.
Storveis fornøyd. Helgen kan komme!


gs1.jpg
gs2.jpg
gs3.jpg
gs4.jpg
gs5.jpg
gs6.jpg
gs7.jpg
gs8.jpg
gs9.jpg
 
Redigert:
Gratulerer! Skal man ha quartz så er Seiko nær toppen av listen hva angår kvalitet og historie. Disse verkene er noe helt annet enn "bruk og kast"-quartzverkene som har gitt teknologien et fortjent dårlig rykte, med komponenter som er limt sammen og som dermed ikke kan byttes ut eller repareres. Følger man anbefalt serviceintervall kan disse sikkert vare like lenge som en mekanisk klokke.

Er også herlig å ha en klokke i samlingen alltid er klar til bruk. :)
 
Serviceintervall på denne er oppgitt å være, wait for it: 50 år. :)
Jepp, etter hva jeg forstår så er selve urverket (motor, kretser, tannhjul, oljer osv.) hermetisk forseglet, og batteriet ligger for seg selv på "utsiden" av dette, noe som betyr at urmaker kan åpne kassen og bytte batteri uten å måtte bryte forseglingen. Dette kombinert med at det bare slår 1 gang per sekund gir massive serviceintervaller. Man kan jo bare forestille seg slitasjen her kontra et mekanisk som slår mellom 6-10 ganger i sekundet, hvor det også er mer luft i kontakt med oljene.

Disse Grand Seiko quartz-verkene er virkelig helt i toppsjiktet.
 
Gratulerer med flott klokke!
Jeg har hatt min SBDX061 med den svarte skiva siden 2015 og kan rapportere at det er den jeg tar fire av sju dager. Det er også denne som er svaret hver gang jeg tenker bare-en-klokke-tanken. Regn også med mye bedre presisjon enn 10 sekunder i året. Jeg ligger på rundt -1,1 sekund med min.
IMG_1235.jpeg


Lars Birger
 

Vedlegg

  • Grand Seiko.jpg
    Grand Seiko.jpg
    78,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_1235.jpeg
    IMG_1235.jpeg
    88,2 KB · Visninger: 0