Fotball-VM

@Hvalrossen Belgia-USA neste! Hvilken drakt får æren under denne? :)

Herlig innlegg @Kohe321 Ser vi har litt ulikt inntrykk av Messi; jeg synes han var rimelig dårlig, men det var ekstremt få millimetre
han fikk idag, det er sant. Men han avgjør jo kampen. Det veldig skuffende var at ingen rørte på seg. Sjekket Messi nøye,
og han sto ofte HELT stille når (da?) han ikke hadde ballen. KAN være fornuftig å samle krefter i en kamp
som KAN gå til 120 minutter og spilles kl 13.00 (selv været var OK, 23 grader). Men veldig lite defensivt press og lite offensive løp uten ball.

Min Intervenn Palacios' mottak imponerte ikke, men var ikke passningen noe hard?

Hvorfor kom ikke Aguero inn? Er han skadet?

Drakt? Har aldri sett en Belgia-drakt for noen skarve dollars på en outlet store. Dessuten skulle jeg vel adri kjøpt
en Belgia-drakt uansett. Så jeg er draktløs. Det større i-landsproblemet er hvorvidt jeg må kaste/brenne opp
Argentina. Rent pinlig å sitte med den foran TVen sammen med endel slektninger ...

Allez la Belgique!!!
 
Redigert av en moderator:
Jeg foreslår at det uinspirerte småpikelaget til Argentina sendes hjem, så kan de heller konkurrere med Brasil om neste års Oscar istedet. Deres plass kan overtas av taperen mellom USA og Belgia. Begge disse lagene er altfor storartede, fairspillende og hjertet-utenpå-drakten-løpende til å forsvinne fra VM allerede. For en kamp!
 
Jeg foreslår at det uinspirerte småpikelaget til Argentina sendes hjem, så kan de heller konkurrere med Brasil om neste års Oscar istedet. Deres plass kan overtas av taperen mellom USA og Belgia. Begge disse lagene er altfor storartede, fairspillende og hjertet-utenpå-drakten-løpende til å forsvinne fra VM allerede. For en kamp!

Helt enig! Kudos til Michael Bradley, for en maskin den mannen der!
 
@Hvalrossen Aguero er skadet for resten av VM. Veldig leit, men med formen han viste i gruppespillet så tror jeg det at Lavezzi tar over kanskje bare er positivt for Argentina.

Angående Messi så synes jeg det blir veldig strengt å si at han spilte dårlig i denne. Han er tettere markert enn noen andre, så tett at de fleste andre toppspillere ville forsvunnet ut av kampen fullstendig om de var i skoene hans, men han klarer allikevel å være den største trusselen til Argentina igjennom hele kampen, og har en håndfull sublime øyeblikk med ballen. Er ihvertfall den rådende meningen blant fansen og mesteparten av media virker det som, han fikk bla. MOTM igjen.

Når det kommer til mangelen på "arbeid" bakover (og mangel på løping generelt), så har dette sin grunn i fysikken hans, og vekst-problemet han hadde da han var liten. Sakset fra denne artikkelen om Messi fra Totalbarca (som er lang, men verdt å lese om man bryr seg):

This isn’t a new phenomenon either. When Pep Guardiola took over in 2008, he specifically focused on finding a reason for Messi’s incessant injuries. Studies of Messi’s morphology uncovered that his muscles were shorter than normal and were also unique in their “very high energy consumption.” That results in his muscles emptying themselves extremely quickly, meaning he must rest them before the next burst. That muscle we’ve heard so much about, the femoral biceps, is what drives acceleration and the changing of pace. It is the said muscle that Barça have known is Messi’s chief injury risk and as Ballague exposes, Guardiola and club trainers specifically instructed Messi to rest between plays, to not press like the others. His teammates both know and understand that. Guardiola also had to force him to reduce his effort at training. As Ballague writes, Messi is “expected to expend his energies more sparingly” as it was “explained to him he could not permanently be looking for excellence in every passage of play.”

Guardiola explained to Messi that he could at times be more important in 20 minutes than 90, that he wanted to rest him more.




Og Belgia-USA var en høydare av en kamp. Utrolig underholdning, nå må disse amerikanerne forstå at en sport kan være utrolig underholdende selv om det ikke hagler inn mål hele tiden (ja til og med mer underholdende nettopp derfor...). ;)
 
Redigert av en moderator:
@Hvalrossen Aguero er skadet for resten av VM. Veldig leit, men med formen han viste i gruppespillet så tror jeg det at Lavezzi tar over kanskje bare er positivt for Argentina.

OK, jeg gikk glipp av dette. Fikk med meg at Aguero var dårlig da han spilte. Men jeg tenkte at umulig kunne være
dårligere enn Lavezzi (eller de 10 andre) idag. Så superangrepet har blitt redusert til di Maria og Messi (forsåvidt to av verdens
beste spillere; di Maria har vært enestående i vår).

Angående Messi så synes jeg det blir veldig strengt å si at han spilte dårlig i denne. Han er tettere markert enn noen andre, så tett at de fleste andre toppspillere ville forsvunnet ut av kampen fullstendig om de var i skoene hans, men han klarer allikevel å være den største trusselen til Argentina igjennom hele kampen, og har en håndfull sublime øyeblikk med ballen. Er ihvertfall den rådende meningen blant fansen og mesteparten av media virker det som, han fikk bla. MOTM igjen.

Jeg så en masse feilpassninger, lite bevegelse, noen få bomskudd og ett bra skudd. Og avgjorde kampen med rykket og nydelig passning til dM. Angående MOTM: alle virket like dårlige, så hvem skulle man gi MOTM til?

Når det kommer til mangelen på "arbeid" bakover (og mangel på løping generelt), så har dette sin grunn i fysikken hans, og vekst-problemet han hadde da han var liten. Sakset fra denne artikkelen om Messi fra Totalbarca (som er lang, men verdt å lese om man bryr seg):

This isn’t a new phenomenon either. When Pep Guardiola took over in 2008, he specifically focused on finding a reason for Messi’s incessant injuries. Studies of Messi’s morphology uncovered that his muscles were shorter than normal and were also unique in their “very high energy consumption.” That results in his muscles emptying themselves extremely quickly, meaning he must rest them before the next burst. That muscle we’ve heard so much about, the femoral biceps, is what drives acceleration and the changing of pace. It is the said muscle that Barça have known is Messi’s chief injury risk and as Ballague exposes, Guardiola and club trainers specifically instructed Messi to rest between plays, to not press like the others. His teammates both know and understand that. Guardiola also had to force him to reduce his effort at training. As Ballague writes, Messi is “expected to expend his energies more sparingly” as it was “explained to him he could not permanently be looking for excellence in every passage of play.”

Guardiola explained to Messi that he could at times be more important in 20 minutes than 90, that he wanted to rest him more.


Tusen takk, @Kohe321 dette er uvurderlig. Var ikke klar over dette. Men jeg synes stort sett han jobber og beveger seg greit
i Barcelona.

Og Belgia-USA var en høydare av en kamp. Utrolig underholdning, nå må disse amerikanerne forstå at en sport kan være utrolig underholdende selv om det ikke hagler inn mål hele tiden (ja til og med mer underholdende nettopp derfor...). ;)

For en herlig kamp, bare overgått av Brasil-Chile av 8-delene. Gleder meg allerede til Brasil-Colombia og de andre
kvartsfinalene. Bra at Belgia gikk videre. Jeg synes de spilte bra. Ikke minst var unggutten Origi nok engang et meget friskt pust.

Spøken er at i USA foretrekker man høytscorende kamper som American football hvor en kamp slutter
21-14 i stedet for en målfattig 3-2-kamp i soccer.

De andre sportene er så inngrodd i kulturen, særlig på midtvesten hvor INGENTING annet skjer enn
collagefotballkamper, så det er en uphill battle for soccer, selv om den begynner å bli den sporten
som blir SPILT av flest mennesker i USA. Og football (på high school og andre nivåer) har reelt problem
med hjernerystelseproblematikken ...

Får vel dykke ned i klokkekontoen og investere i en Belgisk drakt når de kommer på salg etter VM ...
 
Redigert av en moderator:
@Kohe321: Bare så jeg også kan bidra. Dette er 538.com's statistiske analyse av Messi og verdens alle andre
angripere siden VM i 2010:

Lionel Messi Is Impossible | FiveThirtyEight

fivethirtyeight.com er bloggen til Nate Silver, som ble berømt da han ved bruk av statistiske metoder klarte
å forutse Valget i USA i 2012 ekstremt nøyaktig. (Fant linken på DBs diskusjonsforum, som normalt ligger på
et veldig infantilt nivå.)
 
Redigert av en moderator:
Nesten litt glad for at det er hviledag i VM. Er noe sliten etter at 5 av 8 kamper gikk til ekstraomganger. Lite søvn! :D
 
Vinner vm

Hvem tror dere der vinner? Jeg synes dette har vært et utrolig bra vm så langt, minus at England ble slått ut så tidlig, men hva kan man forvente når halve laget kommer fra en klubb uten vinnerkultur i nyere tid. Personlig håper jeg på enten Nederland, Belgia eller muligens også Tyskland.

Bare få Brasil raskest mulig ut. Syns de har vært heldige så langt, og kan ikke fordra David Luiz, den mest skitne spilleren i verden ved siden av pepe...
 
Har på følelsen at Colombia slår ut Brasil i kvarten. De ser rett og slett bedre ut. Colombia er laget mitt i år, selv om jeg satte 100kr på Belgia før mesterskapet.
 
Hummels har vært helt enorm i dette VMet, og banens beste i denne kampen så langt :D
 
Neuer fortjener nesten banens beste han også, den siste redningen i sluttsekundene var helt vannvittig. En av de mest kontrollerte og rolige reaksjonsredningene jeg har sett. :p

Brasil - Colombia blir vilt! Liker så godt Colombia, men må nok heie på Brasil i denne. :D
 
Må si jeg er litt skuffet over tyskernes prestasjoner i kampen. De slår ikke Colombia i semi'en sånn som de spilte idag!