Forskjell på forsikringstakst og verditakst?

Apekatt87

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2022
Innlegg
142
Sted
Bergen
Vurderer klokkeforsikring da jeg begynner å få noen dyre klokker i samlingen. Selskapet skal da såklart ha en forsikringstakst, men jeg er usikker på hva som skiller forsikringstakst og verditakst?

Eksempel: Jeg har en Speedmaster (3861 sapphire sandwich) som jeg kjøpte brukt for 65000,-. Absolutt alt av esker, kvitteringer osv følger med (Og klokken er rimelig strøken). Denne klokka skal nå Omega ha ca 100k for. Er forsikringstakst slik at den gjenspeiler hva det vil koste å erstatte klokken? Sånn at om denne skal bli stjelt eller skadet beyond repair på et eller annet vis, så fikser forsikringsselskapet en ny speedy til meg? Eller ser de på hva jeg faktisk gav for klokken og gir meg 65k og en klapp på skulderen?

Kan noen med peiling forklare meg konseptet?
 
Forsikringstakst er ment å dekke gjenanskaffelseskostnaden for samme, eller i alt vesentlig samme gjenstand.

Jeg ville absolutt sjekket detaljene med selskapet - eksempelvis, hvis du er på Rolex-kjøret, om de med gjenanskaffelseskostnad mener 'Kjøpt over disk i butikk' eller 'Det du må ut med for å kjøpe en i gråmarkedet siden det er umulig å kjøpe en i butikk.'

Da jeg flyttet et par armbåndsur og litt andre verdisaker inn i forsikringene jeg allerede hadde i min lokale sparebank, tok jeg med urene samt et skriv fra en urmaker som refererte serienumrene og modell, og at disse etter hennes skjønn var ekte og i god stand, og at alle tre var erstattet av nyere modeller som i det vesentlige var like - men at samlere (host) gjerne ønsket anskaffelse av eksakt samme modell som man hadde hatt ved et eventuelt tap.

Deretter fulgte en takst på hvert enkelt ur. Sparebankens kundebehandler gjorde deretter en påtegning til forsikringsbeviset om at kunden forventet og hadde aksept for å få erstattet evt. tapte ur med identisk modell fra bruktmarkedet, ikke lignende - og det var det. (I mitt tilfelle var jo det en meget god deal for dem, i og med at man burde kunne finne alle tre Omegaene som ble forsikret brukt for vesentlig mindre enn 'etterkommerne' koster i butikk...)
 
Taksten skal verdivurdere og kommentere det faktiske objektet. Du mistet ikke en flunka ny klokke og har dermed ikke rett på en flunka ny klokke.
Urmaker setter omsettingsverdi så godt de kan.
 
Urmaker setter omsettingsverdi så godt de kan.

Sikker på det? Jeg har nylig hjulpet min gamle og syke mor med taksering av diamantsmykker ifbm arv. Da gjorde gullsmeden et stort poeng utav at "dette er forsikringstakst, og overhodet ikke det samme som omsetningsverdi om du skal selge dem. Reell verdi i markedet er 1/4 til 1/2 av forsikringstaksten."

For at dette skal gi mening må forsikringen enten utbetale eventuell erstatning som om de var nye, eller ha en mekanisme for reduksjon av verdi med alder som forsikringstaksten må kompensere for. Jeg har ikke finlest egne poliser de siste årene og vet ikke hvordan dette virker med smykker og ur, men husker å ha lest at sykler, sko, klær, elektronikk og annen løsøre blir nedskrevet i verdi for hvert år.
 
Sikker på det? Jeg har nylig hjulpet min gamle og syke mor med taksering av diamantsmykker ifbm arv. Da gjorde gullsmeden et stort poeng utav at "dette er forsikringstakst, og overhodet ikke det samme som omsetningsverdi om du skal selge dem. Reell verdi i markedet er 1/4 til 1/2 av forsikringstaksten."

For at dette skal gi mening må forsikringen enten utbetale eventuell erstatning som om de var nye, eller ha en mekanisme for reduksjon av verdi med alder som forsikringstaksten må kompensere for. Jeg har ikke finlest egne poliser de siste årene og vet ikke hvordan dette virker med smykker og ur, men husker å ha lest at sykler, sko, klær, elektronikk og annen løsøre blir nedskrevet i verdi for hvert år.
Stemmer, smykker er noe annerledes at man setter takst til hva det skulle koste å lage et tilsvarende smykke. Disse er sjeldent laget i millioner av identiske eksemplarer. Er en debatt i bransjen rundt dette. Mantra er at man kan få erstatning inntil forsikringssum, men aldri høyere, oppgjør setter sum så riktig de kan, men praksis er nok at takst brukes. Kan være fordelaktig/eller medbringe ulempe dersom man har en gammel takst.
 
Takker for svar!

Jeg vil tro at jeg får mer enn hva jeg betalte for Speedmasteren på bruktmarkedet nå om dagen, så hva jeg betalte for den er jo egentlig ikke relevant.

Når det kommer til nedskriving på feks elektronikk så er jo det logisk, en iPhone går jo ikke akkurat opp i pris, men en klokke derimot.. Selv nå om dagen kan du tjene noen lapper om du skulle fått kjøpt en Rolex til retail og selge den umiddelbart.
 
Tanken er, har objektet lik verdi som en flunka ny? Velholdt?
1706823077809.png
 
  • Haha
Reaksjoner: Hoover
Bumper denne litt.

Noen som har noen urmaker-anbefalinger i Bergen? Klokkemerkene er Omega, Oris, Tag Heuer og Longines.
 
Bumper denne litt.

Noen som har noen urmaker-anbefalinger i Bergen? Klokkemerkene er Omega, Oris, Tag Heuer og Longines.
Nå har Gjertsen dessverre sluttet å selge Omega, men hvis det er kunnskap om merket du er ute etter så ville jeg gått dit. Samme med Tag Heuer og Longines. Usikker på Oris
 
Bjerke skulle ha 1500,- per klokke. Det var en smule dyrt spørr du meg. Gjertsen skulle på sin side ha 300,- per klokke, men de tar ikke takst på Oris.