Forsikring

Medlem
15. feb. 2014
Innlegg
375
Sted
Karmøy
Hei,

Kjøpte meg nylig en Breitling klokke via en butikk i Protid kjeden. Fikk beskjed om at de bare forsikret klokker opp til 50k.

Så siden det er første gang jeg skal forsikre en klokke, tenkte jeg bare og høre her hva jeg burde gjøre, og hvor jeg burde henvende meg ?

Som regel må du ha en forsikring fra før hos de store forsikringsselskapene, for og opprette en ny klokkeforsikring (verdisak forsikring). Jeg har ikke bil, har forsikret boligen felles i borettslaget, og innboen står på LO Favør, siden jeg er medlem i Fellesforbundet. Føler meg litt låst...

Anyone ?
 
Slik jeg har forstått det må du ha en annen forsikring før du kan få verdiforsikring. Eksempelvis innbo.


Nå har ikke jeg vært borti LO, men kan de hende de en avtale et sted? -Eventuelt om du kan forsikre via LO?
 
Slik jeg har forstått det må du ha en annen forsikring før du kan få verdiforsikring. Eksempelvis innbo.


Nå har ikke jeg vært borti LO, men kan de hende de en avtale et sted? -Eventuelt om du kan forsikre via LO?

LO = Sparebank1 Forsikring.

Ta kontakt med LO Favør forsikring på telefon og hør hva som er mulig.

(Malapropos - jeg klarte alltid selv å finne billigere forsikring for innboet enn den fra LO når jeg var medlem for mange år siden.)
 
Takk for svar!

Som ChristianN sier, så er det hos Sparebank 1 LO har forsikring. Har fått ett pristilbud hos Sparebank 1, men syns det er litt dyrt? Klokken koster selvsagt litt, men. Det ender vel med at jeg forsikrer klokken der, for de andre "store" forsikringsselskapene jeg har vært i kontakt med, nekter å forsikre klokken så lenge jeg ikke har annen forsikring hos dem.

ChristianN: Om jeg klarer og finne en billigere innbo forsikring ett annet sted, ville jo det bare vært dumt, så lenge forsikringen jeg har i LO/Sparebank 1 er inkludert i medlemskontigenten jeg betaler av lønna mi hver mnd :)
 
Takk for svar!

Som ChristianN sier, så er det hos Sparebank 1 LO har forsikring. Har fått ett pristilbud hos Sparebank 1, men syns det er litt dyrt? Klokken koster selvsagt litt, men. Det ender vel med at jeg forsikrer klokken der, for de andre "store" forsikringsselskapene jeg har vært i kontakt med, nekter å forsikre klokken så lenge jeg ikke har annen forsikring hos dem.

ChristianN: Om jeg klarer og finne en billigere innbo forsikring ett annet sted, ville jo det bare vært dumt, så lenge forsikringen jeg har i LO/Sparebank 1 er inkludert i medlemskontigenten jeg betaler av lønna mi hver mnd :)

Hvor mye lyder tilbudet på?
 
Jøss. Jeg betaler rundt 800kr i året for verdigjenstandsforsikring på Sea-Dweller 16600. Forsikringen er regnet ut fra nypris på Sea-Dweller Deepsea 116600 som er rundt 79k om jeg ikke tar feil. Skal sies at det er 10% egenandel, men det gjør meg ikke noe.

Ser ut som om jeg har fått en allright deal:mrgreen:
 
ChristianN: Om jeg klarer og finne en billigere innbo forsikring ett annet sted, ville jo det bare vært dumt, så lenge forsikringen jeg har i LO/Sparebank 1 er inkludert i medlemskontigenten jeg betaler av lønna mi hver mnd :)

Hehe, du må nok melde deg ut for at du skal få sagt den opp ja :).

Bra du fikk ordnet en verdisaksforsikring hos Sb1 :).
 
Jeg ble fortalt at jeg kunne regne med å havne på 1200-1300kr. Nå ser jeg jo at dere betaler 800-1000kr. 1700kr er ikke så alvorlig, når klokka er taksert til rundt 80k, men likevel irriterer det meg litt.

Dere har nok andre forsikringer og da, siden dere i det hele tatt får lov til og forsikre klokken? Det har jeg som tidligere nevnt ikke mulighet til, da jeg har innbo i LO/Fellesforbundet, hus forsikring i borettslaget, og eier ikke bil.

Får vel bare krype til korset da, og forsikre klokken hos Sparebank 1. Det blir noen hundrelapper ekstra, men shit au :)
 
Jeg har forsikret gjennom Gjensidige med en YS rabatt. Prisene nedenfor er oppgitt pr år.

Rolex Submariner 116610LN
768
Patek Philippe Nautilus 5980/1A-014
5 384
Rolex Lady Datejust 178240
731
Omega Speedmaster Pro 35775000
448
Panerai PAM270 270
1 264
Audemars Piguet Royal Oak 15300
1 088

Ufornuftig dyrt? Jeg vurderer å kjøpe en safe i stedet, ulempen da er at klokkene er uforsikret ved bruk.
 
Jeg har forsikret gjennom Gjensidige med en YS rabatt. Prisene nedenfor er oppgitt pr år.

Rolex Submariner 116610LN
768
Patek Philippe Nautilus 5980/1A-014
5 384
Rolex Lady Datejust 178240
731
Omega Speedmaster Pro 35775000
448
Panerai PAM270 270
1 264
Audemars Piguet Royal Oak 15300
1 088

Ufornuftig dyrt? Jeg vurderer å kjøpe en safe i stedet, ulempen da er at klokkene er uforsikret ved bruk.

Det baller på seg ja ;)

Jeg mener man ikke skal bekymre seg for å bruke en klokke, da forsvinner mye glede. Økonomien min gir meg ikke mulighet til bare å erstatte klokkene mine hvis noe skulle skjedd, da må det forsikres :)
 
Jeg har forsikret gjennom Gjensidige med en YS rabatt. Prisene nedenfor er oppgitt pr år.

Rolex Submariner 116610LN
768
Patek Philippe Nautilus 5980/1A-014
5 384
Rolex Lady Datejust 178240
731
Omega Speedmaster Pro 35775000
448
Panerai PAM270 270
1 264
Audemars Piguet Royal Oak 15300
1 088

Ufornuftig dyrt? Jeg vurderer å kjøpe en safe i stedet, ulempen da er at klokkene er uforsikret ved bruk.

@Bluebear, send meg en mail om du vil spare litt penger- så skal jeg sette deg i kontakt med min forsikringsmann. Jeg betaler under 3k for min 5726.
 
Redigert av en moderator:
Må man ha forsikringstakst på klokken, selv om den er ny? Skal på jobbreise til utlandet i helgen, og det hadde muligens vært greit å forsikre klokken tenker jeg. Det er kanskje karantene på en uke eller to fra man bestiller uansett?

B
 
Må man ha forsikringstakst på klokken, selv om den er ny? Skal på jobbreise til utlandet i helgen, og det hadde muligens vært greit å forsikre klokken tenker jeg. Det er kanskje karantene på en uke eller to fra man bestiller uansett?

B

Hør med forsikringsselskapet. Har du kvittering trenger du nok ikke, jeg gjorde ihvertfall ikke det hos DNB. Karantene er det nok ikke.
 
Jeg ble fortalt at jeg kunne regne med å havne på 1200-1300kr. Nå ser jeg jo at dere betaler 800-1000kr. 1700kr er ikke så alvorlig, når klokka er taksert til rundt 80k, men likevel irriterer det meg litt.

Dere har nok andre forsikringer og da, siden dere i det hele tatt får lov til og forsikre klokken? Det har jeg som tidligere nevnt ikke mulighet til, da jeg har innbo i LO/Fellesforbundet, hus forsikring i borettslaget, og eier ikke bil.

Får vel bare krype til korset da, og forsikre klokken hos Sparebank 1. Det blir noen hundrelapper ekstra, men shit au :)

Har du hytte/landsted? Da får man forsikre verdigjenstander.
 
Hva selskap benytter folk flest til å forsikre klokkene sine, og hvilke erfaringer har dere?
 
Jeg benytter Sparebank1, som med alle andre forsikringer. 82kr/mnd for en 116610 2014modell. Mener det var 1000kr i egenandel. Dekker alt fra skader, brann,tyveri,glass osv. Men eske og cert dekkes ikke, om feks huset brenner når jeg og klokka ikke er hjemme. Kun klokka som dekkes, dvs. Jeg får igjen nypris minus egenandel.
 
Når jeg leser "prislisten" til Bluebear ble jeg veldig glad for at min dyreste klokke ligger under 20k, så den dekke både av reise- og innboforsikringen. En ting er å bruke mye penger på å kjøpe en klokke, men løpende utgifter prøver jeg å holde på et minimum - ellers får jeg ikke spart opp til nye klokkekjøp! :p

Skjønt, om det nå blir en Grand Seiko eller en Speedy som blir første klokkekjøp over 20k-grensen, kommer jeg nok til å forsikre den likevel. Det blir rett og slett FOR surt om noe skulle skje med en klokke med en verdi over det. Jeg, som de fleste andre her inne, har vel tross alt ikke råd til å kjøpe igjen klokkesamlingen sånn uten videre om noe skulle skje med den...