Falske Rolex urverk

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
Siden det har gått over en måned siden noe ble postet på underforumet her, så jeg legger ut noe tekst og bilder som jeg postet på hjemmesiden min tidligere i kveld. Må gjerne slettes av admin/moderator vis det ikke passer.

Kina er kjent får å kopiere det meste fra klokkeverden. De var tidlig ute med å kopiere verk som Valjoux 7750 og andre automatiske og manuelle verk fra ETA. For ca ni-ti år siden startet ryktene på et par utenlandske forum, at en liten fabrikk i Kina var på vei til å lage en kopi av urverket 3135 fra Rolex.

Rolex er populært for tiden, og etterspørselen på brukte klokker er stor. Dette er takket være klokkegrupper på facebook og div. forum som har økt interessen for klokker blant folket. Bruktmarkedet kan være ekstremt farlig om man ikke er helt oppdatert, og faren er stor for at man kan kjøpe seg noe som ikke er ekte. Når det gjelder selve verket inne i klokka, så er det stort sett urmakeren som ser hva som er der. Ved å åpne baklokket på en klokke og raskt tro at den er legit kan være katastrofalt både for kunden som kan ha kjøpt klokka i god tro, men også for urmakeren selv som i verste fall kan ha skrevet ut og gitt kunden en verditakst.
IMG_5416.jpg

Rolex introduserte kaliber 3135 rundt 1988 som har vært deres arbeidshest siden da. Den har hatt rekke oppgraderinger for å forbedre sin ytelse og pålitelighet.


IMG_5414.jpg

Kina sitt svar på kaliber 3135. De kommer visst i flere utgaver. De billigste er oppgraderte utgaver fra Sea-gull 2836 og ETA 2836, hvor den automatiske delen av verket er gravert med riktige tall og bokstaver, samt at rotoren ligner på den ekte. Bildet over viser den såkalte «superclonen» 1:1 som skal være eksakt bygd etter orginalen.

IMG_5412.jpg


Etter en nærmere titt på «superclonen» så kan man se flere forskjeller fra orginalen, spesielt ser man det på balansen. (1) Rolex sin 3135 har ikke rykkerlås. (2) Pitonfeste ser ikke ut som orginalen. (3) Lyrefjæra med støtsikringen ser feil ut «blokka», samt at lyrefjæra står feil vei. (4) Overflatebehandlingen på metallet er børstet i feil retning. (5)Rolex bruker kun skruer til å feste verket. Ikke skruer med verkfester.

Skjermbilde 2016-10-01 kl. 02.53.04.jpg


Det første jeg leste for en del år siden var at kopiene ikke hadde microstella skruene på balansen. Dette er da en mulighet til å spotte et falsk 3135 verk. Disse skruene på orginalen brukes til å regulere farten på urverket. På «superclonen» er disse nå festet, men er ikke brukbare da de er limt på. Man kan fortsatt se rykkerlåsen som orginalen ikke bruker. Se også på finishen under kloben – mange striper og ikke pent.

Ut i fra bildene så kan det være lett å gå på en smell og se feil i en hektisk hverdag. I et utenlandsk forum så skrives det også at «superclonen» kan brukes med orginale deler. Dette vet jeg ingenting om. Men markedet for uorginale rolexdeler «generiske» har vært der lenge. Disse delene har man kunnet finne hos flere utenlandske grossister. At «superclonen» er satt sammen av disse generiske delene kan man ikke se bort fra. Uansett så er det mye man må passe seg for. Skiver med riktig patineringer, visere med patinering uten lumen, og bakt i ovn for å få sprekker i fargen. Listen er lang av fallgruver.

N.B Bilder er lånt fra nettet. Grafikk på bilder lagd av meg.
 
Redigert:
et lite ps:

kina har en århundrelang tradisjon med kopiering generelt. dette interessante lille 1700-talls verket scrapbook for chinese collectors: the shu hua shuo ling, oversatt av den eminente robert h. van gulik, gir dypere innsikt i tankene som ligger bak hangen til forfalskninger generelt. boken er tilgjengelig blant annet fra amazon :)

 
  • Liker
Reaksjoner: Superlite
Lærerikt - og samtidig skremmende for fremtiden, for slike kopier blir nok bare bedre og bedre. :(

"Fordelen" er at de skal pares med urkasse, skive, visere og datohjul - så jeg vil anta det er en særdeles god stund til man har laget de facto kopier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Superlite
Lærerikt - og samtidig skremmende for fremtiden, for slike kopier blir nok bare bedre og bedre. :(

"Fordelen" er at de skal pares med urkasse, skive, visere og datohjul - så jeg vil anta det er en særdeles god stund til man har laget de facto kopier.

Enig der. Det er skremmende at faker blir så gode og at intetanende kjøpere lures. Selvfølgelig vil det bedre forholdene for å kjøpe nytt (av seriøs AD) samt eventuelt brukt av kjentfolk. Naturligvis har, for eksempel Submariner gjennomgått mange forandringer gjennom årene. Dette gjør det enda vanskeligere å ta en fake.

Tråder som dette har derfor stor verdi.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Superlite
Rykkelåsen her er vel avslørende siden det er en Rolex kopi, men ellers til forveksling veldig lik.. Men slik prisene i markedet har blitt må vi dessverre forvente at kopistene lager bedre og bedre forfalskninger. :(
Bra foruminnlegg fra @Superlite
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Superlite
Ofte er forskjellen på et godt (ekte) urverk og en kopi kvaliteten på delene. Det vil da si at vektforskjellen er forskjellen på vekten til de enkelte delene. Pluss vekten til fingeravtrykkene til den som laget kopien. Summen blir dermed sannsynligvis hårfin....

8
 
Jeg vil håpe at de kan skilles utenfra ved at man kan se på antall viserrotasjoner pr. 1 omgang med krona.
 
Er f.eks. en grei metode for å sjekke om en 16710 har et ekte 3135 vs 3136 urverk innabords uten å åpne baklokket. Da tenker jeg ikke på uekte urverk, men det å skille disse to ekte urverkene.

Så, jeg vil tro man kan muligens benytte samme metode for å skille ekte 3135 fra uekte?
 
Avsporing. Men for meg, med dagens teknologi, er det helt uforståelig at de ikke klarer å "fake" bedre utseende på alt som er synlig utenpå.
 
Hva skal korrekt viserrotasjon på 3135 være da @Loevhagen og @Superlite ?
Forøvrig, veldig informativt og godt innlegg Superlite:) Er jo gode gamle TS back on track detta;)

Når jeg tester omdreininger på 3135-verket i den ene Sub'en min får jeg:
1 omdreining gir 57 minutter frem.
1 omdreining gir 54 minutter bakover.
Får konsekvent stilt klokken færre minutter bakover enn forover ved 1 omdreining. Pussig.

Forskjellen i GMT Master II:
Med 3185-verket hopper GMT-viseren 5-6 timer ved en hel omdreining av krona.
Med 3186-verket hopper GMT-viseren 8 timer for hver omdreining.
 
Informativt og særs interessant lesning i denne posten!
Takk til @Superlite og dere andre som bidrar. Merker jeg fortsatt er førstereisgutt når slike temaer kommer på banen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Superlite