En tråd om parfyme

Jeg orker ikke lese gjennom hele tråden, men har lyst til å påpeke at en duft vil lukte forskjellig fra en person til en annen fordi forskjeller i kjemi gjør at blandingen kropp/duft kan lukte annerledes (her gitt at det er samme nese som brukes til å lukte). Så om noen anbefaler en duft, vil andre synes at den dufter mindre bra (på dem), både fordi den kjemiske blandingen (kan bli)/er annerledes fra den ene personen til den andre og ikke minst fordi de to personene sannsynligvis vil ha forskjellig "luktesans". Og dermed blir subjektive oppfatninger som "Den er kjempegod!" dobbelt irrelevante for andre.

Nåvel. Jeg har vært gjennom mye på markedet. For øyeblikket bruker jeg kun disse to. Ikke fordi de er bedre enn alle andre jeg har prøvd, men fordi de passer meg for øyeblikket. Litt sånn som klokker - dagsform og antrekk er med på å avgjøre valget :)

Og det slo meg ikke før jeg lette etter bildene under at begge er fra samme produsent... En lærer noe hver dag.



 
Redigert:
Det var bra! Takk for tilbakemelding. Har en venninde som klikker helt på parfymer og bruker som regel en time eller to i uka på parfymerier, hun er helt hekta på lukter med chilli. Har luktet en på henne som var bra, men har noen tips til en god chili-aktig duft for menn?

Del en rød chili og gni litt bak ørene og i armhulene så er du good to go.

Vil nødig være "han med parfymen" etter et møte. Og hvis jeg blir det bør det isåfall være i positivt ordelag, sagt av nærmest stønnende kvinner...

Been there - done that, men dessverre i jobbsammenheng og hvor de stønnende kvinnene var av den særdeles lite attraktive sorten.

@Entropy :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg sverger til YSL La Nuit de l`Homme på vinteren, men sliter med å finne noe til sommerhalvåret. Det meste ender opp med å lukte for "sporty" synes jeg. Den jeg har funnet som funker best er Chanel Bleu, men den er ikke helt der. Ellers har YSL l`Homme og Versace Pour Homme vært greie, men de liker jeg ikke i lengden. Tips til noe nytt å prøve?
 
En ekte herre følger klassikerne i boken "En gentleman".

Spøk til side: noen av de nevnte der lukter tungt idag. Med unntak av klassisk dior og noen til.

Aqua di Parma har mye fint. Vanlig cologna intensia er best i mine bor, og er særdeles god nå utover vår og sommer.
Kostbare flasker - det eneste som irriterer meg med de er at de flasser metall på korkene. Lite eksklusivt.
Skjer både på eau de toiletten og as-balmen som forøvrig er helt nydelig. Kjøpt mine i Italien, men mener bla. Gents.no har litt.
 
Jeg har parfyme allergi, og får kraftig allergisk reaksjon om jeg bruker parfyme. Har ved noen få anledninger opplevd å bli litt uvel om jeg er for tett opp i andre som har brukt alt for mye parfyme.

Jeg bruker Clinique og Biotherm sine nøytrale deodoranter.

(ja det var alt jeg kan bidra med i denne tråden :p)
 
Noen som har noen tips til sommerparfyme?

Tenker da i prisklasse fra 500++, ønsker å holde meg litt unna de vanligste designer-parfymene. :)
 
Noen som har noen tips til sommerparfyme?

Tenker da i prisklasse fra 500++, ønsker å holde meg litt unna de vanligste designer-parfymene. :)

Noen som jeg liker godt om sommeren; jeg tror alle er trygt over 500kr-grensen:

Frederic Malle Angeliques Sous La Pluie
Comme des Gascons Vettiveru
Santa Maria Novella Acqua di Colonia
Frederic Malle Bigarrade Concentree
Creed Silver Mountain Water
Diptyque Tam Dao
 
Mye bra her!

Har ikke testet noen av disse før og det virker ikke som det er det enkleste å teste her til lands. Er det noen parfymerier i Oslo-området som faktisk fører Creed og andre "high" end parfymer?

Har kjøpt en del parfyme i blinde før, tror ikke jeg skal gjøre det igjen før jeg vet om det passer på meg. :) Tips til nettbutikker hvor det evnt. går ann å kjøpe duftprøver?
 
Mye bra her!

Har ikke testet noen av disse før og det virker ikke som det er det enkleste å teste her til lands. Er det noen parfymerier i Oslo-området som faktisk fører Creed og andre "high" end parfymer?

Har kjøpt en del parfyme i blinde før, tror ikke jeg skal gjøre det igjen før jeg vet om det passer på meg. :) Tips til nettbutikker hvor det evnt. går ann å kjøpe duftprøver?

Gimle på Frogner har Creed, heaven scent på Eger har Malle :).

Duftprøver kjøper du på luckyscent.com enkelt og greit.
 
Jeg har falt for Shiseido Zen for men. Enkel og lett duft, passer godt for en som er såpass tung som meg;)
 
Jeg bruker foreløpig vanlige mote-merker rett fra nærmeste taxfree, men har hatt litt tid til å lukte meg frem der og er veldig fornøyd med den hvite Lacoste-parfymen til hverdags og Versace sin Eau Fraiche som en frisk sommerlukt.

item_L_3796214_699490.jpg


versace-man-eau-fraiche-fragrance-500x500.jpg


Ellers greit å lese tipsene her, så vet jeg hva jeg kan teste ut neste gang jeg forviller meg inn i et parfymeri :)
 
Er jo ikke noe K/S forum dette her, men i mangel på ett, så legger jeg ut et aldri så lite feilkjøp her.
Rett og slett litt for frisk i duften for meg, men en parfume av høy kvalitet som er noe litt utenom det vanlige fra Boss etc. Fruen syntes "den luktet veldig godt og skikkelig mann, men samtidig frisk ..." Enig i det, men fortsatt ikke helt komfortabel.
Kun trykket ett sprut ut av den, for å teste. Fikk den i dag fra Barbershop, og pakket ned igjen med en gang.
Les omtaler på linken.
Koster 449,- pluss frakt, og selger den for 300,-

http://www.barbershop.no/review/product/list/id/262/category/51/
 
Har nå handlet en 10-12 prøver fra Lucky Scent, noen maskuline, noen sommerlige og et par sandalwood-varianter. Og en liten Creed Irish Tweed. :)
 
Rett og slett litt for frisk i duften for meg, men en parfume av høy kvalitet som er noe litt utenom det vanlige fra Boss etc. Fruen syntes "den luktet veldig godt og skikkelig mann, men samtidig frisk ..." Enig i det, men fortsatt ikke helt komfortabel. http://www.barbershop.no/review/product/list/id/262/category/51/

Truefitt & Hill Trafalgar Cologne
Denne kom i hus efter kjapp handel med Nessuno,
syns den stod gått til beskrivelsen av både selger og Barbershop som manlig og samtidig frisk og hos meg (les: konemor) gikk den hjem.
Beskrivelse av duften Trafalgar: Krydrete og frisk med toppnoter av sedel, sandeltre og et hint av jasmin.

Liker veldig godt designet og den lukter, på ingen måter negativt, som et efterbarberingsvann og ikke parfyme.
At T&H nå en gang opprinnelig er en gjeng barberere så passer det godt inn.

Trafalgar-Cologne.jpg
 
Finnes det noen parfymerier i Hamar området som selger noe annet enn mote parfymer? Ble litt interessert etter å ha lest gjennom tråden.