En høy metallisk lyd som om hele urverket er løst ?

Medlem
15. feb. 2023
Innlegg
67
Sted
Bergen
Hei

Jeg hentet en ny klokke i går, og er veldig fornøyd med denne flotte Lorier - Neptune IV.

406450984_1501175980668541_1719798816669960571_n.jpeg


Men i dag skulle jeg lytte litt til urverket ved å legge klokken til øret. Til min store forskrekkelse så hører jeg en høy metallisk lyd som om hele urverket er løst inni og ligger å rister i et lite sekund til det gradvis roer seg ned. Jeg kan så høre at urverket (Miyota 9) tikker veldig fint. Men når jeg gir klokken et lite rist og legger den mot øre så er den høye metalliske lyden tilbake i et lite sekund etter jeg har lagt klokken mot øre. Du kan høre metalliske vibrasjoner som roer seg ned. Jeg klarer ikke beskrive det bedre. Lyden er veldig høy i forhold til lyden av urverket.

Jeg har aldri opplevd denne lyden før. Er det noe som er alvorlig galt ? har hele urverket løsnet inni der ? Er det noen som har noen formening. Skal det kanskje være slik ? Har aldri hørt denne lyden på noen av mine andre klokker noen gang.

Ble skikkelig stresset her nå!
 
Det er antageligvis bare rotoren som spinner, iom dette er et automatisk urverk.

Hvis du googler "miyota 9 rotor noise" så finner du en del erfaringer som ligner det du beskriver.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Høres ut som om det bare er rotoren. Men jeg har aldri hørt om den type støy.

Eneste unntak er at jeg noen ganger kan oppleve min klokke med ETA7750 spinner rundt med rototen hvis armbevegelsen er riktig.

Spørs hvor plagsomt/ille der er. Ref svar over.

Kunne være greit å åpne for å sjekke at alt er ok. Husk at når du setter på lokket igjen vil ikke klokken være vanntett.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Mener også at dette urverket har rotor som bare trekker i en retning, hvilket betyr at det spinner for som snurrebass inni der. Det lager brått en del mer lyd en urverk hvor rotor trekker i begge retninger
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg