Den store sykkeltråden

Går med tanken om å kjøpe meg en elsykkel. Må tåle litt skog, men også funke fint gatelangs. Tror ikke jeg trenger fulldemper. Jeg er storvokst på 186 og trenger dermed en sykkel som tåler stor last. Mulig dette er en utfordring?

Hva anbefales? Jeg har null peiling - både på kvalitet og budsjett. Alle innspill tas imot! :)
Jeg var i litt samme situasjon. Endte opp med en trek powerfly, og er fornøyd med den på asfalt, grusveier og gode stier. Så savnet jeg litt grep og demping der underlaget ble dårlige, og endte opp med en fulldemper fra specialized også. Jeg har lenge klart med uten sykkel, men nå trengs jaggu to. Lykke til, du er på vei inn i et dyrt kaninhull.

Kjør på med skikkelige bremser med en gang hvis sykkelen skal stoppe litt masse. Det var det første som ble oppgradert her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og BigT
Jeg var i litt samme situasjon. Endte opp med en trek powerfly, og er fornøyd med den på asfalt, grusveier og gode stier. Så savnet jeg litt grep og demping der underlaget ble dårlige, og endte opp med en fulldemper fra specialized også. Jeg har lenge klart med uten sykkel, men nå trengs jaggu to. Lykke til, du er på vei inn i et dyrt kaninhull.

Kjør på med skikkelige bremser med en gang hvis sykkelen skal stoppe litt masse. Det var det første som ble oppgradert her.

Takk for svar! Skal absolutt se nærmere på dette. Hvor nøye er vektgrensene som er oppgitt på syklene? (Forstår at det har med garanti å gjøre, men de er vel bygget for å tåle enda mer?)
 
Går med tanken om å kjøpe meg en elsykkel. Må tåle litt skog, men også funke fint gatelangs. Tror ikke jeg trenger fulldemper. Jeg er storvokst på 186 og trenger dermed en sykkel som tåler stor last. Mulig dette er en utfordring?

Hva anbefales? Jeg har null peiling - både på kvalitet og budsjett. Alle innspill tas imot! :)
Den tanken du går med må realiseres:mrgreen: Jeg har lite med innspill på el-sykkel, men vil dele en betraktning.

På vei til jobb i dag (på gravelsykkelen) i tussmørket, kjølig og vått møkkavær tok jeg meg selv i å ha det ganske så topp. Var til og med et lite smil der. Det slo meg at når jeg er på sykkelen så er humøret alltid bra. Alltid. Bekymringer og annet tull forsvinner når man ruller av gårde. Jeg sykler til og fra jobb hver dag hele året og gleder meg like mye til disse etappene. Og så toppes det på fritiden med treningsturer på landevei eller innover i marka. Med ordentlig sykkel og utstyr for å takle litt vær så blir dette utmerket.

Det er bare å kjøre på;) Du har mange mil og timer med glede foran deg!
 
Den tanken du går med må realiseres:mrgreen: Jeg har lite med innspill på el-sykkel, men vil dele en betraktning.

På vei til jobb i dag (på gravelsykkelen) i tussmørket, kjølig og vått møkkavær tok jeg meg selv i å ha det ganske så topp. Var til og med et lite smil der. Det slo meg at når jeg er på sykkelen så er humøret alltid bra. Alltid. Bekymringer og annet tull forsvinner når man ruller av gårde. Jeg sykler til og fra jobb hver dag hele året og gleder meg like mye til disse etappene. Og så toppes det på fritiden med treningsturer på landevei eller innover i marka. Med ordentlig sykkel og utstyr for å takle litt vær så blir dette utmerket.

Det er bare å kjøre på;) Du har mange mil og timer med glede foran deg!

Høres bra ut! Har gått fra lette tanker til full opplesning på nett nå…
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
@BigT , vektgrensa er vel kun viktig i tilfeller du nå benytte garantien . So er jo utfordringa at akkurat det er sånn passe sannsynlig på en el sykkel , velog merke med motor då . Eg hadde like greit hoppa i det og kjøpt en fulldemper med brose , bosch eller yamaha motor med største batteriet. Redusert tråkk effektivitet pga bakdemper er mindre viktig med el sykkel , men sykkelene er skikkelig tunge så å sykle uten motorhjelp så eg hade prøvd å ikkje kjøpe en av dei tyngste . Sykler du mykje på veg og grus så må du være klar over at over 25km/t er det som å sykle med et anker ute . Om du ikkje skal bruke den til å kjøre runder i en bikepark eller bratte stier så er det trail geometri som gjelder.
 
@BigT , vektgrensa er vel kun viktig i tilfeller du nå benytte garantien . So er jo utfordringa at akkurat det er sånn passe sannsynlig på en el sykkel , velog merke med motor då . Eg hadde like greit hoppa i det og kjøpt en fulldemper med brose , bosch eller yamaha motor med største batteriet. Redusert tråkk effektivitet pga bakdemper er mindre viktig med el sykkel , men sykkelene er skikkelig tunge så å sykle uten motorhjelp så eg hade prøvd å ikkje kjøpe en av dei tyngste . Sykler du mykje på veg og grus så må du være klar over at over 25km/t er det som å sykle med et anker ute . Om du ikkje skal bruke den til å kjøre runder i en bikepark eller bratte stier så er det trail geometri som gjelder.

Takker! Kjenner selv at jeg heller mot en fulldemper. Blir neppe de mest eksotiske og ekstreme turene, men noen runder i skog vil det bli. Skjønner at trail er geometrien å se etter.

Jeg er jo som nevnt helt rookie på feltet, så tar gjerne imot kjøpstips. Gjerne til ~50K.
 
Takker! Kjenner selv at jeg heller mot en fulldemper. Blir neppe de mest eksotiske og ekstreme turene, men noen runder i skog vil det bli. Skjønner at trail er geometrien å se etter.

Jeg er jo som nevnt helt rookie på feltet, så tar gjerne imot kjøpstips. Gjerne til ~50K.
Du trår ikkje feil med en specialized levo , men vær obs på at vektgrensa er avhengig av utstyr og då spesielt med karbondeler får den lavere grense .Ellers så har en Giant reign e+ , focus jam2 , cube stereo hybrid. Der er en del andre merker også . Feks orbea rise , men merk her at det er desidert den mest aktive gruppa på FB når det gjelder reklamasjon på ramme. Lapierre har vel komt med en emtb også som er greit (over) prisa.
El sykkel er dessverre blitt dyrt med dagens valuta .

Ting du må tenke på som vil begrense sykkelutvalget noke er mulighet for å kunne ta av batteri for lading . For mangen er det en dealbreaker å ikkje kunne ta av batteri for lading.

Og så ikkje minst . Om du bor sentralt eller nærme en forhandler så hadde eg før kjøpt sykkel direkte i butikk framfor på nett då sannsynligheten er relativt mykje større på elsykkel at du må innom for garantisak. Om du ikkje kan dette så hadde eg handlet frå norsk butikk som sender framfor en i Tyskland/Danmark.

Størrelse på sykkel mellom merker er veldig individuelt. M.a.o du bør teste sykkelen og størrelsen først .

Om du ikkje skal dra på nedover , ikkje betal meir for grove dempere som 160/170mm vandring då 140/150 er plenty .
Du bør kjøpe en sykkel som har 203 eller 220mm bremser framme og bak (emtb er tunge)

Mange sykler kjem som mullet. Dvs 29" hjul foran og 27" bak . Bakdelen er at sykkelen blir lavere frå bakken til kassett . Fordel skal være at den er lettere å få med seg rundt . Realiteten er at om du ikkje er veldig flink så vil du ikkje merke noke til fordelen , kun bakdelen . Så rein 29 vil føles raskere pluss at den er mykje bedre på grus en 27,5
 
Redigert:
Du trår ikkje feil med en specialized levo , men vær obs på at vektgrensa er avhengig av utstyr og då spesielt med karbondeler får den lavere grense .Ellers så har en Giant reign e+ , focus jam2 , cube stereo hybrid. Der er en del andre merker også . Feks orbea rise , men merk her at det er desidert den mest aktive gruppa på FB når det gjelder reklamasjon på ramme. Lapierre har vel komt med en emtb også som er greit (over) prisa.
El sykkel er dessverre blitt dyrt med dagens valuta .

Ting du må tenke på som vil begrense sykkelutvalget noke er mulighet for å kunne ta av batteri for lading . For mangen er det en dealbreaker å ikkje kunne ta av batteri for lading.

Og så ikkje minst . Om du bor sentralt eller nærme en forhandler så hadde eg før kjøpt sykkel direkte i butikk framfor på nett då sannsynligheten er relativt mykje større på elsykkel at du må innom for garantisak. Om du ikkje kan dette så hadde eg handlet frå norsk butikk som sender framfor en i Tyskland/Danmark.

Størrelse på sykkel mellom merker er veldig individuelt. M.a.o du bør teste sykkelen og størrelsen først .

Om du ikkje skal dra på nedover , ikkje betal meir for grove dempere som 160/170mm vandring då 140/150 er plenty .
Du bør kjøpe en sykkel som har 203 eller 220mm bremser framme og bak (emtb er tunge)

Mange sykler kjem som mullet. Dvs 29" hjul foran og 27" bak . Bakdelen er at sykkelen blir lavere frå bakken til kassett . Fordel skal være at den er lettere å få med seg rundt . Realiteten er at om du ikkje er veldig flink så vil du ikkje merke noke til fordelen , kun bakdelen . Så rein 29 vil føles raskere pluss at den er mykje bedre på grus en 27,5

Flotte forslag - takk! Jeg sjekker ut :)
 
Lærer fortsatt å sykle på nytt, men dette beistet av en sykkel spiser både myrer, søle, skråninger og alt som det skulle vært en lett forrett. Kjenner dog at jeg må herde understellet mitt litt. Jeg er frelst, har fått en ny hobby og et nytt syn på sykkel generelt. God helg!
 
Jeg har syklet på grove stisykler i snart 20 år. Har hatt Canyon, Giant, Trek, Scott og Specialized. Jeg har prøvd en del elstisykler de siste årene, men har endt opp med Specialiced hver gang til tross for at de er dyre. Er på min 4. elstisykkel nå. En Levo SL. Den nye Levo SL kommer snart i alu og kommer nok av mange til å bli betraktet som verdens beste stisykkel. Mine tanker…..
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg har syklet på grove stisykler i snart 20 år. Har hatt Canyon, Giant, Trek, Scott og Specialized. Jeg har prøvd en del elstisykler de siste årene, men har endt opp med Specialiced hver gang til tross for at de er dyre. Er på min 4. elstisykkel nå. En Levo SL. Den nye Levo SL kommer snart i alu og kommer nok av mange til å bli betraktet som verdens beste stisykkel. Mine tanker…..


Eg gikk vekk frå specialized når den lokale butikken slutta med dei , og ramla utpå en nuukeproof som el nr 2 . Et beist av en enduro sykkel nedover , men merker at eg savner specialized litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Til @Balongum og @Blodstrupmoen, hva er det som gjør at dere er så fornøyd på Specialized? Spør av ren nysgjerrighet:)

Selv sykler jeg en del landevei og sverger til gravel. Men har hatt Trek og nå Orbea. Har opplevd litt slurv med Orbea. Nå er de konkurransedyktige på pris da. Drømmen er S-Works som kanskje neste:mrgreen: Trenger derfor noen argumenter ovenfor kona. Har aldri testet Specialized…
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Til noe helt annet enn stisykler... Jeg vil ha en ny bysykkel/komfortsykkel, og i realiteten blir det nok i all hovedsak sykling innenfor ring 2 som skal utgjøre mesteparten av bruken. Mye frem og tilbake til et sentrumsnært kontor, spesielt når været er passe komfortabelt. Trenger ikke elsykkel, og i utgangspunktet er sykler som dette fra BikeBrothers i rette baner - bakoverlent styre, step-through-ramme som ikke er altfor feminim, behagelig sete, mulighet til å ta med litt stæsj på pakkebærer, godt med skjermer både foran og bak for å unngå søl.

Den koster imidlertid 12.000 kr og det er litt mer enn jeg tenker meg å bruke. Veldig åpen for å kjøpe brukt også, men litt i villrede på hvor jeg går for å lete etter såpass trauste ikke-elektriske sykler. Noen tips til butikker i Oslo jeg bør sette kursen mot?

1696621824602.png
 
Har neppe noen kone-argumenter… Men for min del har det vært overlegen geometri/feeling, motorer som gjør at syklene bare føles som et flyvende teppe (bortsett fra at Levo SL motoren bråker litt da…), greit merke å selge videre og lokal forhandler som fikser og følger opp garanti osv. Men har prøvd både alu og Carbon, og synes ikke Carbon er verdt 10k ekstra. Og S-works er neppe verdt pengene…
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
@Thorvald , sammenlignet med den eg har no så er det en mykje lettere sykkel å tråkke rundt med . No er det sjølvsagt store forskjeller på geometrien og dempere m.m men eg synest specialized har truffet en sweetspot med levo serien . Den har veldig fin motor med fin kraftlevering, demperene er veldig fint satt opp mot geometrien som gjer at den er god nok nedover det meste og veldig god oppover .
Misforstå meg rett Nuukeproof som eg har er et virkelig beist nedover , og eg har satt fartstekord ( for meg ) fleire steder , men totalpakken til specialized er veldig bra . No har eg en analog Rocky mountain instinct også , og uten den so hadde eg nok valgt annleis .
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Selv om jeg er Levo SL-fan, så kunne ikke la være å slå til på tilbudet som Specialized har kjørt de 2 siste ukene i mange butikker over hele landet. Altså 2023 mob. Levo Com Carbon satt ned fra 96’ til 65’. Det er lenge siden jeg har sett et slikt tilbud. For 2 år siden så var det jo nesten venteliste på disse syklene… ‍
 
Følger opp dette, jobb gav meg et gavekort på sykkelverkstedet til jul, så da blir det hjul! Gleder meg veldig.

DSBYjMK.png


Har nå bestilt Campagnolo-hjul! Jeg gikk for Shamal, som ikke er like dype som de på bildet som er Bora 45. Her på det flate sørvestlandet finnes det ikke mot- og medvind, bare vind. Kombinert med kjærligheten min for oppoverbakke ble jeg rådet til noe litt mindre aerodynamisk fokusert.

lBbe9Aw.png


... Det gjør meg selvfølgelig ingenting at det er ca. halve prisen, selvfølgelig! Disse er 35 framme og 40 bak.
Dette blir helt storslått. Foruten styret er sykkelen allerede en fryd å trø på, selv om det ble svært mye mindre sykling i år enn planlagt pga. omfattende reising med jobb. Den tredje gangen jeg var i USA hadde jeg frihelg i Dallas (jippi...), hvor jeg fikk leid en innstegs-landeveissykkel i alu med enklere girgruppe. Da ble det veldig, veldig tydelig hva det betyr å ha en kjempekjekk karbonsykkel med el-gir.

Et lide høydepunkt på landevei i år var min første tur på >120 kilometer. Norge er et veldig, veldig pent land. Jeg er kronisk talentløs på drivstoff-fronten, jeg hadde med én banan, én flaske med elektrolytter, og ca. 30 gram potetgull. Lidelse ble det, men tross det en vakker tur.
j9Tb89Y.jpg

0Llnx74.jpg

wBvNRK6.jpg

b4XHnAM.jpg

hiPii8b.jpg

34vCaap.jpg


På indreveiene her repeteres frasen "terra lunaire" om og om igjen i hodet mitt hele turen.


Som en konsekvens av at jeg fikk en illsint landeveissykkel, var det på tide å gjøre blandeveissykkelen litt mer grusvennlig. Ved forrige service fikk den litt større kassett bak, og nye knastedekk.

NJEWPmh.jpg

sCxd4iO.jpg

Q4JWMxj.jpg

tPXBCXb.jpg

J3BFTZ4.jpg

PvhFX3A.jpg



Ah... Nå fikk jeg veldig lyst til å trø litt. Kjedelig med frost ute!

Dessverre fikk jeg helt ufattelig vondt i kneet på de siste 3 turene, og måtte rett og slett HENTES. For å kontekstualisere hvor vondt det var, nektet jeg til sammenligning henting under mareritt-turen en februar, hvor jeg ble coronasyk for første gang underveis, knakk en spile, og syklet i shorts og uten hansker. Jeg håper smerten bare er fordi jeg har hatt lengre opphold uten sykling, og var dumdristig nok til å forsøke å starte opp i juni-tempo i minusgrader uten trening.

Nå når grussykkelen er satt opp for eventyr, håper jeg det vil motivere meg til å ta flere "trege" turer. Jeg har lyttet til hver eneste podkast-episode med Jack Thurston, og blitt veldig inspirert til å gi plass til det som opprinnelig drog meg inn i sykling - eventyr, frihet, glede. Ikke fart og forbrenning! Jeg har bestilt kamerainnlegg til Ortlieb-vesken til styret, og har veldig lyst å ta ordentlige filmbilder av nærområdet. Jeg har kuratert et omfattende utvalg av vinter- og regntøy som jeg har kjøpt på bruktbutikker, og nå trenger jeg bare at det er tørt nok til at det ikke er glatt i minusgrader.


Noen som har noen kjekke høydepunkter fra i år å dele? Store planer for neste år? :mrgreen:
 
Kneet viser seg å ha en gjennomgående og tydelig horisantal brist i laterale menisk. Fikk time hos vikarlege som forklarte at det "kunne gå seg til" så hun rådet meg til å ta en testtur. I morgen er det meldt årets første solskinnsdag, og jeg hentet sykkelen med nye hjul i dag.

zXuNc0R.jpg

AMY8y4z.jpg


Wow. Helt ufattelig bling! Gleder meg til å kjenne hvordan det er å sykle på karbonhjul.
 
Kneet viser seg å ha en gjennomgående og tydelig horisantal brist i laterale menisk. Fikk time hos vikarlege som forklarte at det "kunne gå seg til" så hun rådet meg til å ta en testtur. I morgen er det meldt årets første solskinnsdag, og jeg hentet sykkelen med nye hjul i dag.

zXuNc0R.jpg

AMY8y4z.jpg


Wow. Helt ufattelig bling! Gleder meg til å kjenne hvordan det er å sykle på karbonhjul.
Gratulerer, ingenting slår følelsen en får av et par gode hjul ( personlig hadde jeg i tillegg valgt noen smidige italienske bomullsdekk men jeg forstår at nyere Conti nærmer seg). På dagens sykler med skiver, bredere dekk, bredere felger og måten eikene er montert pga skivebremser kjenner jeg ikke den samme forskjellen mellom alu og karbon som det var for 15/20 år siden når vi dødelige begynte å bruke karbonhjul men synet av et par Shamal får fortsatt hjertet til å slå litt fortere.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick