Den stor klokkeverktøy-tråden

Medlem
7. sep. 2013
Innlegg
454
Tenkte å lage en tråd om verktøy, hvor vi kan diskutere verktøyet vi liker og ikke liker.

Si gjerne noe om hva du har og dine erfaringer med forskjellig klokkeverktøy.

Og bilder må jo selvfølgelig postes i denne tråden :)
 
Redigert:
Jeg kan begynne med mitt verktøy :) Har faktisk bare ett verktøy til nå.

Jeg er ganske ny i klokkehobbyen, og har ikke så mange klokker og remmer enda. Men har et par, og da må jeg jo kunne skifte på remmer og lenker mellom klokkene. Gikk derfor til innkjøp av en Bergeon 6767F for å kunne bytte remmer og lenker. Dette er et verktøy som det oser kvalitet av. Lett å jobbe med, god å holde. Tuppene kan byttes ut om de blir slitt eller en trenger annen størrelse på klo eller stift.

IMG_8050_zpsb042ed01.jpg


Av verktøy jeg skal skaffe meg, skal jeg skaffe meg:

Bergeon skrutrekkere. Hvilke størrelser er greie å ha?

Beco Technic lenkeverktøy. Har hørt bra ting om denne. Andre med samme erfaringer? Eller bedre alternativer?
 
Redigert:
Av skrutrekkere har jeg erfart at hvis jeg må velge tre, så bruker jeg Grå, rød og svart mye. Men jeg ville tatt med to til, en i hver ende av størrelsesskalaen, nemlig lilla og gul. Store skruer på enkelte kasser, og noen bittesmå skruer f.eks for å løsne en del skiver. Jeg har et sett med hele den vanlige skalaen.

Det er ikke anbefalt å bruke en for liten skrutrekker, da man kan ødelegge bladet. Men det går i hvert fall. Det som er fy - fy, er å bruke en skrutrekker som er for stor for skruen, da lager man merker i verket. Unntak er selvfølgelig en skrue med et hode som står fritt, altså ikke i flukt med delen den holder på plass.

Har et annet lenkeverktøy i tillegg til sikkert flere av de du linker til, som jeg tror funker helt greit forøvrig. Skal få tatt et bilde. Prinsippet er selvfølgelig det samme.
 
Her hjemme har jeg kun en Wenger Minathor med ekstra verktøy liggende:



Større verktøy er nok lettere å bruke dersom man skal gjøre mer omfattende arbeid, men muligheten til å ha "alt i ett" (spesielt ved reise etc.) er helt supert med Minathor :)
 
Av skrutrekkere har jeg erfart at hvis jeg må velge tre, så bruker jeg Grå, rød og svart mye. Men jeg ville tatt med to til, en i hver ende av størrelsesskalaen, nemlig lilla og gul. Store skruer på enkelte kasser, og noen bittesmå skruer f.eks for å løsne en del skiver. Jeg har et sett med hele den vanlige skalaen.

Det er ikke anbefalt å bruke en for liten skrutrekker, da man kan ødelegge bladet. Men det går i hvert fall. Det som er fy - fy, er å bruke en skrutrekker som er for stor for skruen, da lager man merker i verket. Unntak er selvfølgelig en skrue med et hode som står fritt, altså ikke i flukt med delen den holder på plass.

Har et annet lenkeverktøy i tillegg til sikkert flere av de du linker til, som jeg tror funker helt greit forøvrig. Skal få tatt et bilde. Prinsippet er selvfølgelig det samme.

Takk for gode råd @Greg :)

Er fargekodene og størrelsen på skrutrekkerne de samme mellom forskjellige merker? Fant ikke grå Beregon på webshopen til TS

Kom gjerne med bilder og navn på verktøyene dine ja :)
 
Redigert av en moderator:
Her hjemme har jeg kun en Wenger Minathor med ekstra verktøy liggende:



Større verktøy er nok lettere å bruke dersom man skal gjøre mer omfattende arbeid, men muligheten til å ha "alt i ett" (spesielt ved reise etc.) er helt supert med Minathor :)

Kjekt med slike når en er på tur :)
 
Har i dag et stort sett, men disse er i metall. Er det noen som har noe erfaring med skrutrekkere i plast, eller tilsvarende materialet som er snillere mot metallet?
 
Takk for gode råd @Greg :)

Er fargekodene og størrelsen på skrutrekkerne de samme mellom forskjellige merker? Fant ikke grå Beregon på webshopen til TS

Kom gjerne med bilder og navn på verktøyene dine ja :)

Har aldri tenkt over det med farge og produsenter. Skulle tro det er rimelig standard. Har selv bare brukt Bergeon. Skrutrekkeren, den grå, send en pm til Fyrsten og hør. Han har sikkert lett tilgang og kan skaffe til shop en. Ellers så vil grossist som Janson og Langerud kunne hjelpe.
 
Redigert av en moderator:
Her hjemme har jeg kun en Wenger Minathor med ekstra verktøy liggende:



Større verktøy er nok lettere å bruke dersom man skal gjøre mer omfattende arbeid, men muligheten til å ha "alt i ett" (spesielt ved reise etc.) er helt supert med Minathor :)

Har min liggende på jobben. En kollega fikk bistand ved handel av Omega seamaster 9300 i dag. Senere skiftet jeg fra rem til lenke for ham ved hjelp av kniven min.
 
Leter etter noen tips.
Hva er korrekt verktøy til å presse inn/ut pinnen som fester lenka til kassen. Det er ikke «springbar» men «pin and collar»? Bilde av min Tutima som jeg omsider fikk gummireim på. Vil gjerne slippe dette styret til neste gang. (Har for så vidt ikke klart å presse den helt inn.
image.jpg

image.jpg
 
Mulig det finnes spesialverktøy men jeg bruker 2 dorer på 0,8 mm og kanskje en liten hammer. Det er vanskelig å balansere
dette så kjekt å få hjelp til å holde kassa i ro når det presses eller slås sammen.
 
  • Elsker
Reaksjoner: kire