Jeg var heldig nok til å fange opp en Omega Chronomètre De Bord på Klokkeriet for en tid siden. Prisen lå omtrent som en litt over middels Seamaster fra 60-tallet Etter serienummer å dømme er denne fra ca 1912. Jeg prøvde å bestille Extract of the Archives for den, men ble fortalt at Omega ikke hadde arkiver så langt tilbake.
Min er opphengt i slingrebøyle og kommer i eske som skipskronometere, men etter litt prat med
@chronometer og kikking på andre tror jeg nok at min også er en butikkvindu-utgave. Dessverre mangler det et Omegaskilt som jeg tror skal være inne i lokket. Det finnes ihvertfall på en annen jeg så på nettet, og jeg har hull etter stiftene.
Klokka starter tregt, men trekker lett og stiller fint. Til kronometer å være er ikke minus ett minutt i døgnet så altfor bra. Til å være 107 år med ukjent servicehistorikk er det slett ikke ille. (men det har blitt servet av noen med for små skrutrekkere) Gangtiden er på 52 timer. Urverket har sekundstopp ved hjelp knotten ved siden av opphenget.
Urverket er forgylt/gilt og av lommeurtypen. Hvor mange linjer/mm vet jeg ikke. Balansen er temperaturkorrigert som seg hør og bør. Og jeg er virkelig imponert over finish på det hele. Alt er superpresist, ryddig og ikke pyntet i det hele tatt. Noe som vel var/er Omegas måte å gjøre det på. Juvelene er ikke rubiner, men klare. Er det noen som vet hva det kan være?
Så nå er det jeg spør meg om; Skal jeg prøve å få det servet? Omga tar "fra 9700 kroner"
Skal jeg selge det på det internasjonale auksjonsmarkedet eller omegasamleforum, skal jeg ta det frem og styrke det litt og kose med det og glemme bort den lille tunge boksen hylla til jeg tar den fram igjen. Det er i alle fall ingen tvil om at dette er spesielle saker......
Her er litt mer om Chronometrè De Bord:
http://www.chronomaddox.com/omega/articles/omega_chronometre_debords.html
Lars Birger