Certina DS-2 Super PH 1000m

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Nok en klokke jeg har hatt et godt øye til og moret meg med å se på bilder her og der.
Vi snakker her om Certinas dykkerklokke fra søttitallet. DS-2 Super PH1000m
Denne dukket opp på finn, og jeg måtte bare gripe sjansen.



Forgjengeren til denne klokken var Super PH500m som kom på sekstitallet. Denne modellen ble laget mellom 1970 og 1975 før den ble erstattet av DS-3 Super PH1000m. Sistnevnte ble blant annet brukt av Royal Australian Navy.

Her kan det leses mer:
Vintage CERTINAs ¦ Dive watches
SCUBAWATCH.ORG CERTINA DS-3 1000M

Den er godt brukt, men under det ripete glasset er det en fin skive og fine visere. Ofte har tritiumet ramlet ut av viserne, men her er det kun en liten sprekk i timeviseren.
Bezelringen er noget slitt, men mekanismen for å rotere ringen fungerer. Den må trykkes ned for at den skal spinne rundt. Dette er noe som ofte slites ut.







Kronen skrur også fint inn. Urverket har desverre ikke quick-set, men man må jukke mellom 23-24 for å skifte dato. Ikke helt praktisk med andre ord, spesielt siden kronen er såpass godt skjult under kassen.
Nå viste det seg at datohjulet ikke rører seg uansett hva jeg gjør, så en service er på sin plass. Og det skulle vel bare mangle siden den har ligget i en skuff siden 1982 !
Håper bare ikke det trengs noen deler av unobtanium. Certina har ingen av disse på lager sies det.
Glasset kan kanskje slipes ned, og det holder nok for meg. Resten av klokken får beholde sine år med bruk.

På baklokket er det risset inn noe som kan minne om "ALF ... 5/8 1975". Så denne er faktisk fra mitt fødeår - sweet ! Kan den være solgt hos Alf Lie ?

Dimensjonene er 43mm bred og 18mm høy. Men utrolig nok er den behagelig å på. Spesielt med den medfølgende Citizen gummireima som nettopp har vært i vaskemaskinen, sitter den godt. Bredden på reima veier opp for de litt for smale 20mm lugsene.











Har noen tips til en urmaker som kan skru på denne tas det imot med takk :D
 
Gratulerer med et funn! Certina sine gamle er virkelig flotte, og denne oser det syttitalls-dykker av!
Håper du får ordnet service på den, for denne fortjener virkelig å brukes :D
 
Snadder! Har vært moden for en slik Certina selv. Takk for en flott presentasjon:)

EDIT: Jeg har en orginal lenke til PH diver liggende et eller annet sted. Send en PM hvis
du er interessert så skal jeg gjøre et søk.
 
Redigert:
Denne er utrolig kul. Jeg har hatt lyst på mang en gang. Uten å google meg til riktig løsning så mener jeg å huske en ganske spesiell datoskiftemekanisme som også kan gå i stykker under service hvis man ikke vet hva man gjør. Servet en DS-2 med samme komplikasjon for en stund tilbake, og da fikk jeg faktisk tips nettopp av Arcticboy til how-to-do... Lette etter tråder rundt problematikk med disse mekanismene, og så at noen reparerer selv, men dette er ikke only-only :)

Skal vi anta at problemet er dette. Har du refnr på verket så kan jeg høre med janson og langerud om de har tilgang på delen.Sannsynligvis må man ut på bukta. Ellers så bifaller jeg at du kan levere den til Arcticboy på Bjølsen. Eller sende da:)
 
Flott og nyansert omtale av denne Certina'en @Jon Henrik
Liker også at du forteller om nedsiden med klokken.
Har en selv, og blir nå og studere børstinger/satin finish opp i mot din opplevelse av dette i omtalen.
Min er i oransje drakt. Ikke nødvendigvis handlet bare pga limitert til 1000 stk, men elsker oransje skiver. Dog kan man bli raskere lei av en slik, og det er sikkert safere og gå for sort slik du valgte. Når det er sagt kommer den nydelige oransje viseren utrolig godt frem på sort skivebunn.
Enig at dette er et godt valg mtp. pris og hva du virkelig får.
Det jeg ønsker og trekke frem som jeg likte utrolig godt.... (vi er på nerdenivå altså) Det er C-spenna! Den er påkostet, kraftig, avrundet og med logo på. Digger den!
Det forteller meg at det ligger gode tanker bak det og få et flott sluttprodukt.
Ikke enig med deg at det er en potensiell dealbreaker med LE på skiva! Er jo bare og velge den sorte da. Er jo faktisk 'skikkelig' LE dette da det kun er 1000 stk produsert i dette oppsettet. Og disse er nummerert også.
Se på tullballeriet seiko driver med og kaller det LE og trykker opp 10,000 klokker. Det er ikke LE i mitt hode.