Anonymitet og ransrisiko

Det er jo veldig enkelt - gjør akkurat som de sier og ikke vær helt.

+1
Jeg har opplevd væpnet ran,og det er ikke noe hyggelig. Å miste eiendeler er dumt, å miste liv eller helse er værre.
Har man bakgrunn fra Forsvaret eller Politiet kan man kanskje legge en annen plan.
 

Mulige situasjoner kan vel differensieres. Er nok smart å giftwrappe samlingen og overgi den med en pose twist om det er et crew av Nokas kaliber som kommer på visitt. Men jeg gir ikke vekk mine verdier til etpar rusa klovner helt uten motstand
 
Spill aldri helt, med eller uten forsvars- eller politibakgrunn.

Sats heller på alarm med utrykning, gode låser på dører og vinduer og et skikkelig verdiskap. Tenker du angrep/selvforsvar bør du vite hva du driver med. Slossing med en ruset person anbefales ikke, du kan få deg en skikkelig overraskelse. Truer du med våpen får du bare en sjanse, før du risikerer at våpenet blir brukt mot deg i stedet.

Jeg leverer heller klokkene på sølvfat og lar forsikringen ta tapet enn å få grisebank helt unødvendig.
 
Den der er vel LITT upraktisk inne...:p

Det var et forslag;)
Det man bestemmer å gjør (når og med hva) er hver enkelt person sin avgjørelse men det er også veldig avhengig av situasjonens utvikling.

Ranerne kommer i alle former og typer.
Hvis de kommer når du er hjem(med vilje eller ved ulykke) blir det hovedsakelig sånn etter min mening:

-på impuls under rus tilstand og etter raske penger(de kjenner deg eller ikke) og tar alt de kan.
-preparert ran for å få litt av alt med seg eller det du har i safen din(de kan bli litt ruset også) (de kjenner deg ofte).
-skikkelig preparert fordi de sikter noe veldig spesielt de vet du har(de er vanligvis ikke ruset) og kommer vanligvis ikke når du er hjem men kan gjør det for å få det lettere for seg hvis du åpner selv safen.
(de kjenner deg eller har antagelig skikkelig gjort jobben sin i forarbeid)

-Den første typen vet ikke eller måler ikke helt hva de gjør og man burde aldri forvente noen logikk ut av det de gjør eller plutselig bestemmer: de skal også ikke gi seg med litt smerte (pg.a rusen)
Man må forvente at de er bevæpnet.
I verste fall, hvis man presenterer seg som svak og ettergivende, kan de finner å torturere eller voldta folk i tillegg.
Å angripe en sterk beruset person som er for eks. under amfetamin påvirkning, inngår at man burde bli preparert å gå rett på de mest fysiske skadelig områdene: personen må veldig fort bli fysisk inkapasitert.
Fordi de reagerer ikke mye på smerten eller truende situasjoner.
Siden smerten er ingen faktor, jeg snakker om at kroppen må gi opp på noen avgjørende mekaniske områder.
Å gi etter det de vil betyr ikke at alt skal gå greit...

-Den andre typen er bestandig bevæpnet vil jeg si men er ofte ikke preparert til mye motstand: de er også amatører som er etter raske penger.
Det betyr ikke at de ikke er farlige men de skal fortere reagere(flykt) ved smerte eller frykt(alarm, truende person...)
De kan bli "litt påvirket" og kan også finne på alt mulig som den første typen(avhengig av personene) og hvor mye motstand de skal møte.
Forskjellen er at de har preparert sin greie og forventer noe spesielt de skal ta med seg: rask inn og ut er noe de er litt mer etter.
Å gi etter det de vil kan bli en løsning for noen...

Nokas ranet var en gjeng av amatører og middel erfarne ranere etter raske penger: Toska fikk ikke å finne de beste mennene han kunne ønske seg i Norge da tiden. Han satset mest på folk som kunne "tåle et støt".
Fordi Norge er ikke et land hvor stor og organisert banditisme har utviklet seg i mange år på en profesjonell måte.
De har for eks. ikke startet å rane pengetransport med bazooka i 80 tallene som i andre land.

-De tredje typen er preparert til alt og har alt "de trenger" med seg: som de tror ofte men i bunn og grunn er man sjelden preparert til alt hvis man ikke er ekte profesjonell, som veldig få i verden er.
De tar ofte det de ønsker og la det være for resten fordi de er målbevisst og teller tiden(noe de andre gjør ikke bestandig).
I bunn og grunn finnes de ikke i Norge som etablert miljø men kan komme der etter "bestilling".
Å gi etter det de vil kan bli den best løsningen for alle.

Har du bare noen Rolex hjem skal du mest sannsynlig møte de 2 første nevnte.
Den tredje typen dritter i noen klokker: de driver med høyere sats som kunst, samling gjenstander etc.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2JHead
Når det angår anonymitet så er det ikke så mye som skal til for røpe sin identitet.
For ett par år siden postet ett forum medlem et bilde av sin blå veteran pickup i "min garasje er fylt med.." tråden. I tiden etterpå ble jeg observant at denne bilen ofte sto parkert ved et hus i nabogaten vår.

Flaks at jeg ikke er crew av Nokas kaliber eller rusa klovn...;)
 
Hva angår ran i hjemmet når en ikke er vekkreist: En sint bikkje kan gjøre underverker.

Før tyvene rekker å komme seg inn har de lagd så mye spetakkel at du og dine naboer allerede har rukket å ringe politiet. Uten å ha noe erfaring vil jeg anta at politiet responderer meget kjapt på en slik nødoppringning.
 
Hva gjør en i et slikt tilfelle hvis en har små barn i huset og du frykter for ditt og din families liv og helse?

Må man, så må man....

IMG_3511.JPG
 
Mycket fiffiga förslag här :cool:: Men när en galning står i huset ditt med vapen riktat mot fru och 11 årig dotter som i Niklas fall hjälper nog varken Chuck Norris skills, Rambo arsenal i källaren eller en Franz Jæger.
 
Åpner for en interessant diskusjon. Hva gjør en i et slikt tilfelle hvis en har små barn i huset og du frykter for ditt og din families liv og helse?
Du har lov til å gjøre det som er nødvendig for å hindre skade på folk eller eiendom dersom det ikke kan stoppes på en rimeligere måte. Det betyr at du for eksempel ikke har lov til å drepe noen med mindre du selv eller andre faktisk er i livsfare.