Amatøren bygger klokke

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
Del 1, Kjøp av urverk

Som jeg skrev i en annen tråd, så har jeg vært klokkegal i mange år, men i det siste har jeg kjøpt meg en del urmakerverktøy og bøker. Så hobby´n eller galskapen som man også kan kalle det, eskalerte seg til et lite verksted hjemme.
Drømmen om å bygge eller rettere skrevet, sette sammen en klokke er noe som jeg har hatt lyst til å gjøre lenge. Så etter noen ukers leting på nett, mellom bleieskiftarbeide og pappaperm, tenkte jeg klokka nå skulle bygges:D

Selve verket hadde jeg bestemt meg ganske fort for. Opprinnelig utgitt av Valjoux i 1974, som Valjoux 7750, er ETA 7750 ganske enkelt det mest utbredte mekaniske kronografverket brukt i dag, og kan bli kreditert med å bringe mekaniske kronografer ut til folket. Jeg skal ikke skrive så veldig mye mer om det, da de fleste her på forumet kjenner 7750´n ganske godt fra før.

Verket fant jeg brukt til en veldig hyggelig pris på Ebay, fra en selger i England. Men p.g.a den hyggelige prisen måtte det være noe galt. Det sto ikke noe spesielt om det i annosen heller, kanskje den bare trenger litt smøring? Så etter litt nøling og noen minutter i tenkeboksen, så trykka jeg på kjøp og klokkekontoen ble noen kroner mindre.

Etter noen dager i spenning kom endelig lappen i posten for henting av en pakke fra England på det lokale postkontoret.
7750´n var pakket godt inn og hadde holdt seg godt på turen over sjøen.

IMG_0750.jpg

Vel, Det kunne gjerne ha stått noe annet på rotorn enn Tissot for min del, men det er ihvertfall 25 jewels swiss made. ETA og 7750 merket var godt synlig på kloben også.

IMG_0752.jpg

Fikk titta litt på balansen og den svingte godt. Det samme gjorde rotoren til opptrekksmekanismen. Fikk satt inn stemmet "opptrekksaksel" og trekte opp klokka. Da kom svaret på hvorfor den var så billig. Verket sto bånn stille. Balansen og ankeret rørte ikke på seg noe. Prøvde å se om hackmekanismen slo inn men det gjorde den ikke.:(

IMG_0756.jpg

Så var det å hente en pils i kjøleskapet og starte med å slipe bladene på skrutrekkerne. Neste jobb på lista er å skru 7750´n fra hverandre.

Del 2 kommer snart!
 
Redigert:
Dette blir en interessant tråd å følge! Suppler gjerne med masse bilder sånn step by step og forklar hvorfor du gjør det du gjør så vil nok mange her inne, inkludert meg lære masse!

Supert det her!
 
Gleder meg til å se fortsettelsen, sånne tråder som dette kan ikke få for mye bilder eller forklaringer ;)
 
...sånne tråder som dette kan ikke få for mye bilder eller forklaringer ;)

Ei heller kan det, presis som i Mogens sin tråd, bli lovet for mye belønning til den som justerer noe slikt til å gå innenfor COSC.
Starter i det små med å tilby en pils på neste GTG hvis den går innenfor ±10 per døgn (kronen ned)
:cool:
 
Del 2, Demontering


Alle mekaniske urverk med kronograf og med automatisk opptrekk ”rotor” oppsto på slutten av 1960 og begynnelsen av 70-tallet. Dette var en tid ekspertene hadde lenge ventet på Quartz revolusjonen. Den mest kjente og, uten tvil, den mest vellykkede kronograf kaliberen av dem alle p.g.a pris, er Valjoux 7750. Den ble avduket 1. juli 1974, 5 år etter den berømte Zenith El Primero.
7750´n har blitt levert både i 21 600 og 28 800 versjoner. Opprinnelig hadde den 17 juveler, den nyeste har 25.

IMG_0956copy.jpg

For enkel produksjon og service består 7750 av (1) Kalenderplate, (2) verksplate , (3) kronografplate, (4) Broen til rotoren over kronografen.

IMG_0757.jpg

Kalenderplata bærer en konvensjonell kalender mekanisme med dag og dato, eller andre komplikasjoner. Dette er modulære enheter som kan forandres i henhold til ønsket kaliber. Som f.eks månefase etc.

IMG_0758copy.jpg

Etter å ha tatt av (4) kalenderplata, så ser man da (1) datoskiftehjulet, (2) dagskiftehjulet og (3) 12 timershjulet til kronografen. De resterende hjulene er time og minutthjul som styrer viserne. Etter å ha tatt av disse, snur vi verket til kronografdelen.

IMG_0760copy.jpg

Her ser vi kronografplata med broen til rotoren over kronografen.

IMG_0971.jpg

Med broen til rotoren fjernet, er kronografen helt synelig.

IMG_0766.jpg

Her er jeg snart ferdig med å demontere kronografen og komme meg ned til verksplata. Demoteringen
av kronografen gikk veldig fint. Noen skruer satt litt hard, men de løsnet etterhvert uten at jeg sklei ut av skruesporene og lagde riper. Det var også mye tegn til størknet olje på delene.

IMG_0983.jpg

Så var kronografplata demontert og verksplata med fjærhus, anker og løperverk ligger rett under. Det er her jeg letter etter feilen da klokka stod helt stille etter opptrekk. Etter å ha titta litt på juvelene med lupe, så fant jeg mye størknet olje her også. Prøvde også å dytte litt bevegelse på fjærhuset (bilde over) men hjulet som man ser gjennom plata, samt anker og balansen rørte seg ikke. Her trenger det rensing.

IMG_0984copy.jpg

Selve verket består av (1) fjærhuset, (2) sentrumshjulet, (3) mellomhjulet, (4) Sekundhjulet med lang tap. (5) ankeret og ganghjul, (6) stoppearmen til balansen" Hack mekanismen". Stoppearmen gjør at klokka stopper når man drar ut stemmet eller krona får å stille klokka. Armen blir dyttet bort til balansen som da stopper. Når det gjelder sekundhjulet med lang tap, så ser man ikke den lange tappen her på bilde. Tappen går ned gjennom verksplata og skal gå videre gjennom kalenderplata og klokkeskiva som skal ligge på undersiden her. Det er denne tappen som den lille sekundviseren sitter på som man ser går rundt.

IMG_0781.jpg

Så her er alle delene i en demontert 7750. Neste på lista er å rense alle delene, og få sjekket dem. Spesielt løpeverket som er problemet mitt.

IMG_0982.jpg

Smådelene legger jeg opp i en teklype før dem går i ultralydvaskeren. Da slipper jeg å ha delene løse i vaskeren.

IMG_0980.jpg

Ultralydvaskeren her kjøpte jeg for en billig penge på Jernia. Den har faktisk vært veldig bra til mitt bruk. Frua har også blitt glad i den for rensing av smykker. Jeg varmer litt vann i kokeren og heller 9 deler vann og en del med elma. Lar maskinen gå i 6-7 min og skyller etterpå delene godt i rent vann.

Demontering av et verk som 7750 er ikke noe jeg gjør til daglig. Som sagt, så er dette en hobby for meg. Dette blir prøve og feile metoden. Prøv og feil blir det garantert ved montering av verket senere!!:D Det er sikkert noen profesjonelle som smiler og ler der ute. Jeg gjør dette får å ha det gøy, og jeg håper dere alle har det gøy med å lese denne tråden!!:D
Jeg bruker http://www.eta.ch/swisslab/7750/7750.html som manual til demontering og senere montering.

Dessverre så er bildene dårlige og tatt med Iphonen. Jeg beklager for det.

Del 3 kommer snart! :)
 
Redigert:
Mange små beholdere ser ut til å være en god og NØDVENDIG idé. Her er det mye å lære for en som pleier å mekke over grus :)

Kongetråd forresten!