Aksjetråden

Sosiale medier er vel kanskje ikke det man bør basere sitt nyhetsbilde på?

Nei , det er vel heller mengden av reklamen for alle typer aksjesparing/tips/blogger m.m som popper opp der som har eskalert voldsomt siste halvåret synest eg.
I tillegg så registrerer eg at såkalte finansinfluensere har en voldsom vekst på alle plattformer.
Det er mange som skal kvitte seg med kapital m.a.o

Kun 6-8 måneder igjen til jeg går inn i markedet igjen. Greit å ha god tid og ri lange trender.

Blir spennende å se hvordan en eventuell resesjon påvirker et allerede usikkert og volatilt marked. Selv sparer jeg månedlig i fond og aksjer, og lar tradingen vente til ting roer seg. Hva gjør dere andre her?

Blir spennende å se hvordan en eventuell resesjon påvirker et allerede usikkert og volatilt marked. Selv sparer jeg månedlig i fond og aksjer, og lar tradingen vente til ting roer seg. Hva gjør dere andre her?
Jeg solgte meg ut av diverse globale fond i desember 21. Var da fornøyd med den veksten disse da hadde hatt de siste årene. Min kone som satt på likeverdige verdier, ville vente og har nå tapt noe i forhold til meg som «feiga ut» litt for tidlig. Vi plasserte midler, men sparer du jevnlig månedlig i fond, så tenker jeg at dette tar både topper og bunner i markedet og du går i pluss i det lange løp.

Jeg solgte meg ut av diverse globale fond i desember 21. Var da fornøyd med den veksten disse da hadde hatt de siste årene. Min kone som satt på likeverdige verdier, ville vente og har nå tapt noe i forhold til meg som «feiga ut» litt for tidlig. Vi plasserte midler, men sparer du jevnlig månedlig i fond, så tenker jeg at dette tar både topper og bunner i markedet og du går i pluss i det lange løp.

Definitivt. Langt perspektiv på globale indexfond og langsiktige trender, så går det godt i pluss over tid. Men ikke nødvendigvis på 2 år. Er det en ting som er rimelig sikkert, så er det at du aldri kjøper på bunn og aldri selger på topp.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Noen andre som har ridd Frontline-bølgen i det siste? Tatt litt profitt de siste dagene, men sitter fortsatt på en liten lyttepost

Ute av oljeaksjer i dag etter 3 år. Sikkert ikke nådd oljetoppen*) ennå, men fornøyd med grei gevinst. Er det én ting jeg har lært etter å ha handlet aksjer siden midten av 90-tallet, så er det at dét å være long i aksjer slår kortsiktig tidsmessig trading. Dessuten er det mentalt bedre å la ting svinge - og se langsiktig. Mindre stress. Mer gevinst. Nå er muligens tiden å flytte all cash til rentepapirer de nest 6 månedene.

*) "Prisen på olje kan mangedoble seg" (E24 i dag). Mangedoble? Eh...nei. 90 x 3 er 270 dollar fatet. Det beste med eksperter i public domain er at de setter randbetingelser som mest trolig aldri nås. Når ting skal ned; overdrives det nedover og end-state. Når ting vokser; ditto. Det nyttige er at disse "ekspertene" gir en ramme man kan vurdere sine egne disposisjoner innenfor.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Eneste oljeaksjen jeg sitter på er DNO. Mest som en liten gambling, men tror denne har potensiale enda. Hvis de forflytter seg mer over på Norsk sokkel i fremtiden tror jeg oppsiden kan være god. Men jeg er bare en hobbytrader så det er ren bingo :)

Forsvarsaksjer har jo vært bedre enn noen andre ting på Oslo Børs de siste 5 årene - og er muligens (dessverre) fortsatt en grei satsing.

Skjermbilde 2023-10-13 kl. 20.55.23.png

• Liker
Reaksjoner: gullet