2 x vintage Omega Seamaster

Lien

Støttemedlem
Medlem
15. nov. 2011
Sted
Bergen
Har to vintage Omegaer som jeg kjøpte for ca et år siden. De ble kjøpt på eBay uten mye kunnskap på området og vurderer nå å kvitte meg med begge to ettersom de aldri blir brukt.

Vet ikke om de er originale eller frankenwatches.

Den ene har burguderrød skive, gul sekundviser og er merket Genève på skiven. Den har dato med et verk som hacker, og har både manuell og automatisk opptrekk. Krone og baklokk har begge omega logo. Kassen er 36 mm uten krone.
typy6e3a.jpg

2agage5y.jpg

qudada8y.jpg

Neste klokke har matt svart skive, omega logo og markører er i stål. Skiven er merket "Seamaster 600". Verket har manuelt og automatisk opptrekk uten hacking. Kronen har omega logo, men baklokket er bare merket med stainless steel. Kassen er 34 mm uten krone.

ugyveduv.jpg

2epa3y9a.jpg

eruse7ad.jpg

Er det noen som har en formening om hva noe slikt kan være verdt?

Har to vintage Omegaer som jeg kjøpte for ca et år siden. De ble kjøpt på eBay uten mye kunnskap på området og vurderer nå å kvitte meg med begge to ettersom de aldri blir brukt.

Vet ikke om de er originale eller frankenwatches.

Er det noen som har en formening om hva noe slikt kan være verdt?

Hmmm... Denne tråden hadde gått meg hus forbi. De klokkene der finnes det veldig mange av på markedet og det påvirker prisen.

Jeg antar at du kan få ca. 2-4000 pr. stk avhengig av stand og når de sist hadde service. Du bør få undersøkt verket, sjekket referansenummer og produksjonsnummer som et minimum for å vurdere event. franken. Når det er sagt, synes jeg de ser legitime ut, men sjekk!

Vil anbefale at du tar de til en urmaker og noterer deg disse tingene. Du kan bl.a. sjekke Omega sin vintage-database og eller foreta en generell "google" da vintage-databasen ikke alltid er helt korrekt.

EDIT: Ja, poenget med den lille jobben der, er å få argumenter for å pushe prisen nærmere 4000 enn 2000. :)

Hmmm... Denne tråden hadde gått meg hus forbi. De klokkene der finnes det veldig mange av på markedet og det påvirker prisen.

Jeg antar at du kan få ca. 2-4000 pr. stk avhengig av stand og når de sist hadde service. Du bør få undersøkt verket, sjekket referansenummer og produksjonsnummer som et minimum for å vurdere event. franken. Når det er sagt, synes jeg de ser legitime ut, men sjekk!

Vil anbefale at du tar de til en urmaker og noterer deg disse tingene. Du kan bl.a. sjekke Omega sin vintage-database og eller foreta en generell "google" da vintage-databasen ikke alltid er helt korrekt.

EDIT: Ja, poenget med den lille jobben der, er å få argumenter for å pushe prisen nærmere 4000 enn 2000. :)

Takker så mye for hjelpen! Skal se om jeg ikke får gjort det :)

Har nå fått åpnet baklokket på begge to. Den røde har et omega 1012 verk, den svarte har et 613 verk.
1012 skal være korrekt for modellnummeret på den røde, men 613 skal være til Genève og ikke Seamaster 600, så den er nok dessverre en franken.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Dersom denne listen stemmer, har du helt rett :)

Omega Watches and their Movements...

Den listen er ikke 100 % korrekt.

@lien. Hva ref nummeret på innsiden av baklokket? Vil sannsynligvis være på formen xxx.xxxxx . Og hva er serienummeret .? Finnes på verket .

Cal 613 BLE brukt i Geneve, Seamaster , Cosmic og Seamaster 600.

Så kanskje litt prematurt å konkludere .... meeen 613 er jo et datoverk.

@lien. Hva ref nummeret på innsiden av baklokket? Vil sannsynligvis være på formen xxx.xxxxx . Og hva er serienummeret .? Finnes på verket .

I følge mine undersøkelser skal en Seamaster 600 ha et 601-verk (u. dato) og et 611-verk (m. dato). Man kan argumentere for at Omega KANSKJE puttet andre verk i 600-serien, eks. 613. Men deal-breaker her er definitivt et dato-verk i en klokke uten dato-visning... Da kan man konkludere med at det virkelig er en franken. :(

Jeg skriver forøvrig litt om det i denne artikkelen på bloggen min.

Nummeret på innsiden av baklokket er 155.070. Serienummeret på verket er 27836234