10 things every Rolex owner should know

At det skal være nødvendig å bytte ut alt av maskiner og verktøy pga overgang fra 316 til 904 høres unektelig søkt ut...
Men, høres sikkert dritfæncy ut for folk som ikke har vært borti et maskinverksted eller materialteknologi...:rolleyes:

Edit: Hvor er @Hammerfjord når det trenges litt mythbusting?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86
At det skal være nødvendig å bytte ut alt av maskiner og verktøy pga overgang fra 316 til 904 høres unektelig søkt ut...
Men, høres sikkert dritfæncy ut for folk som ikke har vært borti et maskinverksted eller materialteknologi...:rolleyes:

Edit: Hvor er @Hammerfjord når det trenges litt mythbusting?;)

Det er kjent at Rolex stempler ut sine kasser og dermed over dette har lite fresing, mens mest av alle andre maksinerer de fullstendig med CNC.
Min mening er at Rolex holder seg på stempling fordi det går mye fortere i produksjon.
Da har de ikke samme fabrikkering system enn de andre uansett da må de har andre verktøy.
Angående fresing kan vi tenke at Sinn har mer utfordring med sin U-Boot-Sathl...

"904L was originally developed to withstand environments involving dilute sulphuric acid and it is one of the few stainless steels that, at temperatures of up to 35°C, provides full resistance in such environments within the entire range of concentration, from 0 to 100%, Figure 1. 904L also offers good resistance to a number of other inorganic acids, e.g., phosphoric acid, as well as most organic acids. Acids and acid solutions containing halide ions can be very aggressive and the corrosion resistance of grades 4438, 4439 and 904L may be insufficient."
http://www.outokumpu.com/SiteCollec...nce-austenitic-stainless-steel-data-sheet.pdf

904L( 71.KSI "Tensil strength" og 70-80 Rockwell B) kan uansett ikke måle seg med den U-Boot-Stahl Sinn bruker hvis man snakker om eksklusivitet, korrosjon motstand og "styrke" .
Litt om "tensil strenghth" KSI der: http://www.steelforge.com/literature/metal-tidbits/tensile-strength/#Tensile Strength Of Steel

Den U-Boot-Stahl fra Sinn er egentlig HY-100 (High-Yield "H.Y" Steels, 100.KSI og 25 Rockwell C ) stål og kjøpt fra ThyssenKrupp som bruker den på disse 212A U-båt. Der: https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/hdw-class-212a.html

Materialene som er hardere enn 100 på Rocwell B måles med Rockewll C.

Der fant jeg en HY-100 evaluering fra Department of Defense Australia: bra dokument.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a209135.pdf

Om korrosjon motstand (pitting resistance equivalent number: PREN) fant jeg det:
(Om 316L og 904L)
Ref der: http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php

316L : 24,1 Pren
904L : 34,2 Pren
HY-100: 38 Pren (fant ikke dokumenter som bekrefter dette men den ble skapt for konstant sjøvann eksponering...)

Fra Sinn:
"submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability." http://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm

Mer info der: http://www.diversifiedmetals.com/product/hy-100-steel/
 
Redigert:
Det er kjent at Rolex stempler ut sine kasser og dermed over dette har lite fresing, mens mest av alle andre maksinerer de fullstendig med CNC.
Min mening er at Rolex holder seg på stempling fordi det går mye fortere i produksjon.
Da har de ikke samme fabrikkering system enn de andre uansett da må de har andre verktøy.
Angående fresing kan vi tenke at Sinn har mer utfordring med sin U-Boot-Sathl...

"904L was originally developed to withstand environments involving dilute sulphuric acid and it is one of the few stainless steels that, at temperatures of up to 35°C, provides full resistance in such environments within the entire range of concentration, from 0 to 100%, Figure 1. 904L also offers good resistance to a number of other inorganic acids, e.g., phosphoric acid, as well as most organic acids. Acids and acid solutions containing halide ions can be very aggressive and the corrosion resistance of grades 4438, 4439 and 904L may be insufficient."
http://www.outokumpu.com/SiteCollec...nce-austenitic-stainless-steel-data-sheet.pdf

904L( 71.KSI "Tensil strength" og 70-80 Rockwell B) kan uansett ikke måle seg med den U-Boot-Stahl Sinn bruker hvis man snakker om eksklusivitet, korrosjon motstand og "styrke" .
Litt om "tensil strenghth" KSI der: http://www.steelforge.com/literature/metal-tidbits/tensile-strength/#Tensile Strength Of Steel

Den U-Boot-Stahl fra Sinn er egentlig HY-100 (High-Yield "H.Y" Steels, 100.KSI og 25 Rockwell C ) stål og kjøpt fra ThyssenKrupp som bruker den på disse 212A U-båt. Der: https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/hdw-class-212a.html

Materialene som er hardere enn 100 på Rocwell B måles med Rockewll C.

Der fant jeg en HY-100 evaluering fra Department of Defense Australia: bra dokument.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a209135.pdf

Om korrosjon motstand (pitting resistance equivalent number: PREN) fant jeg det:
(Om 316L og 904L)
Ref der: http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php

316L : 24,1 Pren
904L : 34,2 Pren
HY-100: 38 Pren (fant ikke dokumenter som bekrefter dette men den ble skapt for konstant sjøvann eksponering...)

Fra Sinn:
"submarine steel
Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy.

Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel.

This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L.

A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability." http://www.sinn.de/en/Technology_Glossary.htm

Mer info der: http://www.diversifiedmetals.com/product/hy-100-steel/

Takk. Sånne poster setter jeg pris på!

Todda
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Det er kjent at Rolex stempler ut sine kasser og dermed over dette har lite fresing, mens mest av alle andre maksinerer de fullstendig med CNC.
Min mening er at Rolex holder seg på stempling fordi det går mye fortere i produksjon.
Da har de ikke samme fabrikkering system enn de andre uansett da må de har andre verktøy.

Takker.:)
Husket ikke helt i farten, men sjekket nå opp både Brinell og Rockwell for begge ståltypene.
Ser at dette ikke kan ha særlig mye å si for stansing av kasser.
Flyt intreffer senere for 904, men kan ikke tenke meg eksempler hvor dette påvirker kasseproduksjon.
Både hardhet og strekkfasthet kan selvsagt ha litt å si for CNC, men tviler egentlig på at hele maskinparken må byttes for dette.;)

Har jo skrevet endel om dette før og min konklusjon er, og har vært, at i praksis er 904 bedre rustet mot pitting.
Noe som ikke skulle ha noen praktisk betydning for klokkeeiere.
Andre egenskaper bør etter min mening ikke påvirke hverken produksjon eller klokkeeier i stor grad...
 
Redigert:
Takker.:)
Husket ikke helt i farten, men sjekket nå opp både Brinell og Rockwell for begge ståltypene.
Ser at dette ikke kan ha særlig mye å si for stansing av kasser.
Flyt intreffer senere for 904, men kan ikke tenke meg eksempler hvor dette påvirker kasseproduksjon.
Både hardhet og strekkfasthet kan selvsagt ha litt å si for CNC, men tviler egentlig på at hele maskinparken må byttes for dette.;)

Har jo skrevet endel om dette før og min konklusjon er, og har vært, at i praksis er 904 bedre rustet mot pitting.
Noe som ikke skulle ha noen praktisk betydning for klokkeeiere.
Andre egenskaper bør etter min mening ikke påvirke hverken produksjon eler klokkeeier i stor grad...

En tinge er sikkert: ved fresing(CNC) blir ikke metalen sin struktur modifisert.
Ved veldig hard/voldsom komprimering når man stanser kassene, blir utesidene påvirket og hardere : det gjør at metalen mister sin opprinnelige elasticitet og kan senere sprekke med hardt slag.
Jeg har sett en bilde av noen sånn skade en gang men finner den ikke tilbake...
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU