Øl

De siste ukene har jeg smakt meg gjennom endel jule/vinterøl, men det er jaggu ikke mye som smaker som jul.

Gouden Carolus og Mikeller Til Fra Via var ganske bra.
Moor gikk i vasken.
Nøgne Ø er meget god. Rignes Julebokk er god. Holy Cow var fin.

Kjøp norsk.

6jpm.jpg

eca9.jpg

oax8.jpg

Redigert:
Akkurat nå. Westbrook Brewing Ballistic Stout. 10% 55IBU. Følge: pannekaker.

Brunsvart, svart i glasset. Esporessofarget skum som forsvinner etterhvert. Lukter brent kaffe, mørk sjokolade, lakris. Noe alkohol. Fyldig munnfølelse.
Smaker litt som en BrewDog Tokyo 18,2% junior for dere som har smakt den. Som lukten. Tørr avslutning og laaang ettersmak.

Westbrook Brewing holder til i South Carolina over Dammen og ble kommersielle i 2010. De lager kun tre faste øl, men har en større portefølje som de bytter på å brygge. Dette ølet brygger de kun én gang årlig.

yg7f.jpg

Redigert:
Var sammen med en gjeng på den årlige juleøl-blindtesten noen uker tilbake. Vi hadde ca 22 slag, denne fikk høyest score

Hoppy-Lovin-Christmas-Front-Final.png

Siste ølprovinga hos en kamrat før flyturen østover:

1390565_10152551996236677_1533307979_n.jpg

Nøgne Ø sin "100% Peated (Almost undrinkable)". Var den mest sære og samtidigt spennende varianten. Kullsyret, alkoholfri laphroaig sier väll tasting notaterne fra den kvelden, og det låter jo kanskje ikke supergodt! Men prøv den hvis du finner den på polet :)

Trenger et tips: Av lyse og lette pils liker jeg godt Asahi fordi den er så tørr. Egentlig veldig god, men blir fort lei siden den likevel blir litt tam og uspennende. Finnes det en like tørr pils med litt mer kompleksitet i smaken, eller med litt mer ølsmak om man kan si det slik....?

Tror du ikke finner øl med så lite restsukker som Asahi da de bruker et enzym som spiser mer sukker enn gjæren klarer på egenhånd.

Eller. Ser at det finnes andre produsenter som også har Super-dry pils i sortimentet. Produsenter som ikke er representert i Norge.

Kirin?

Leser her at amerikanske og asiatiske pilsnere kan fungere, men de er nok ikke like tørre som Asahi.

En stund siden sist jeg postet noe i denne tråden. Uansett, her er et lite utvalg av det jeg har drukket i det siste:

CAP Exciter IPA

Et sambeid mellom et svensk og et amerikansk bryggeri mener jeg å huske. En helt grei IPA, men ikke noe mer.

Satan Gold & Delirium Tremens

Delirium Tremens er vel kjent for de fleste. Satan Gold er av samme kaliber, men må si jeg foretrekker førstnevnte.

Widmer Brothers Falconer's IPA

Har drukket denne før og den er nok en av favorittene mine blant IPA.

Brooklyn Brewery Local 1 & Local 2

Jeg var god i farta da disse kom på bordet. Dessverre husker jeg ikke så mye av hvordan de smakte. Husker bare at jeg likte den ene bedre enn den andre...

Brew Dog Hardcore IPA & Paradox Grain

Liker Punk IPA ganske godt, men denne er bare enda bedre!
Paradox Grain er en skikkelig god og sterk (15 %) imperial stout. Kan anbefales, men én holder!

Oud Beersel Bzart Lambiek

Belgisk surøl. Like dyr som en billig Champagne, og slett ikke så verst. Veldig forfriskende øl.

Haandbryggeriet Tornerose

Øl med kirsebærsmak. Nothing special...

Voss Bryggeri Fandens IPA

Nok et "samarbeidsbrygg". Denne gangen mellom Voss Bryggeri og Lervig. Denne ga ikke mersmak dessverre.