Omega Seamaster-tråden

Gammel link og det Står ingenting om "Master chronometer" der...

Annet enn noen små forandringer så er det samme urverket som 8500 bare METAS sertifisert om jeg ikke har misforstått. Da vil det som står i tråden gjelde fortsatt; selv om enkelte deler i urverket nå tåler mer enn 5 år, så må man fortsatt ta vare på resten.
Forøvrig ganske heftig den METAS sertifiseringen. Uret utsettes for 15 000 gauss i 24 timer og måles, demagnetiseres og måles så i ytterlige 24 timer. 15 000 gauss er i følge wikipedia en stor elektromagnet. Ganske imponerende saker altså!
 
Annet enn noen små forandringer så er det samme urverket som 8500 bare METAS sertifisert om jeg ikke har misforstått. Da vil det som står i tråden gjelde fortsatt; selv om enkelte deler i urverket nå tåler mer enn 5 år, så må man fortsatt ta vare på resten.
Forøvrig ganske heftig den METAS sertifiseringen. Uret utsettes for 15 000 gauss i 24 timer og måles, demagnetiseres og måles så i ytterlige 24 timer. 15 000 gauss er i følge wikipedia en stor elektromagnet. Ganske imponerende saker altså!
Skal visstnok være oppgraderinger som fører til mindre slitasje i urverket, og dermed ikke behov for så "tette" servicer...
Urmaker som hevder dette
 
Mener å ha hørt at "master chronometer"-urverket (8900) på den nye Planet Ocean, har lengre serviceintervaller enn det "gamle" co-axialurverket(8500). Gjerne opp fra 5år(8500) til 10år(8900).
Noen som har mer info om dette?
På Omegatrening ble vi fortalt at de har et mål om 10 års serviceintervaller med sine in-house verk, men at de ennå ikke kan operere med mindre enn 8 år. 8 år er det som vi får anbefalt å videreformidle fra Omega. Dette skal gjelde alle deres in-house verk.
 
På Omegatrening ble vi fortalt at de har et mål om 10 års serviceintervaller med sine in-house verk, men at de ennå ikke kan operere med mindre enn 8 år. 8 år er det som vi får anbefalt å videreformidle fra Omega. Dette skal gjelde alle deres in-house verk.
Tusen takk for oppklarende post @JørgenO Dette burde spikres øverst i en post en gang for alle.
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
På Omegatrening ble vi fortalt at de har et mål om 10 års serviceintervaller med sine in-house verk, men at de ennå ikke kan operere med mindre enn 8 år. 8 år er det som vi får anbefalt å videreformidle fra Omega. Dette skal gjelde alle deres in-house verk.
Ok, sendte mail til Omega tidligere med servicespørsmål, så spennende å se hva de svarer
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Svaret fra Omega:

While an OMEGA watch is built to last a lifetime, it should, like any precision instrument, be regularly serviced to maintain its performance, reliability, appearance and value. The service intervals depend on external factors including climate and the owner's care of the watch. As a general rule, OMEGA recommends to have a complete service performed every 4 to 5 years.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pandion
Litt komisk å lese at det er så mange forskjellige påstander på dette.
Takk som deler @Individual, dette er vel det som er fasiten for mange, men de fleste vil gjerne vente enda lengre etter at urverket har meldt sine første behov for service.. :)
Dette kan de fleste urmakere bekrefte tenker jeg.
 
Litt komisk å lese at det er så mange forskjellige påstander på dette.
Takk som deler @Individual, dette er vel det som er fasiten for mange, men de fleste vil gjerne vente enda lengre etter at urverket har meldt sine første behov for service.. :)
Dette kan de fleste urmakere bekrefte tenker jeg.
Ja, dette er jo fra selve "kilden". Bare å følge gode råd
 
Nå beveger jeg meg på en knivsegg, men jeg er jo svar skyldig:) Servicebehov blir som regel merkbart etter hvert som uret blir mindre nøyaktig og får redusert gangreserve. Av erfaring, så er det normalt at dette skjer i løpet av ca åtte år og et av målene for disse verkene er å redusere behovene for service (mot normalt 4-5 år). Når noe skal garanteres skriftlig, blir det alltid noen forbehold å ta.
 
Hei! Noen som har en formening om hva en forholdsvis pent brukt 20mm seamaster lenke bør gå for? tenker på den som er i speedmaster look.
 
IMG_2002.JPG
 
Hei,

Har arvet denne klokken etter min bestefar, tror den trolig er kjøpt på 60 tallet av han. Har googlet litt, men finner ingen andre Omega Seamaster med timemarkeringpå 2, 4, 8 og 10. noen her som kan si meg noe om denne klokka.

André
IMG_0681.jpg