Leses nå
Innsikt: Tidssonen besøker Optura

Innsikt: Tidssonen besøker Optura

De fleste vet at Stavanger er Norges oljeby og at Oslo er vårt lands finanssentrum. Hva som er Norges «klokkehovedstad» er et spørsmål åpent for diskusjon, men Tønsberg er utvilsomt en av kandidatene.

Overraskende? Ja, sannsynligvis – og kanskje er det heller ikke  så rart: Aktørene som befinner seg her er de som først og fremst lusker rundt i den norske urscenens kulisser.

Optura AS er ikke bare den Tønsberg-baserte urbransjens eldste, men også en av Nordens største urdistributører. Med en håndfull kjente merker i porteføljen forsyner Optura i dag mer enn 800 autoriserte forhandlere i Norden.

Selskapet ble stiftet under navnet Fabrikkenes Depot AS i 1958 – et selskap som i første omgang omsatte partivarer, restparier og varer fra konkursbo. Sakte men sikkert ble fokus dreid mot briller, kikkerter og måleinstrumenter, og fra midten av 60-tallet begynte foretaket å importere Seiko vekkerur. I 1967 ble Fabrikkenes Depot AS representant for merket, og i 1970 ble kontrakten om egenagentur for Seiko i Norge undertegneet. Etter å ha gått inn på eiersiden i svenske Seiko Time AB i 1999, representerer Optura i dag Seiko i både Norge og Sverige.


ANNONSE


Etter flere oppturer og nedturer entret Sigbjørn F. Bergh selskapet som fungerende daglig leder i 1982, og 5 år senere kom han inn på eiersiden. Den dag i dag er Bergh-familien å finne på eiersiden, hvor Sigbjørn F. Bergh nå har rollen som styreleder mens etterkommerne Ann Kristin og Bjørn deler ansvaret for den daglige driften.

Med sitt lange og suksessfylte samarbeid som strekker seg tilbake til 60-tallet, har Optura og Seiko for mange nærmest blitt synonymt. I dag distribuerer Optura et bredt utvalg Seiko-modeller som omfatter alt fra utvalgte Seiko 5 til de entusiastvennlige Seiko Prospex- og Ananta-kolleksjonene. For ikke å glemme hi-tech-urene Seiko Astron som Tidssonen har skrevet en del om tidligere.

I dag er også Grand Seiko – Seikos prestisjemerke som konkurrerer mot typiske sveitsiske merker som Rolex og Omega –  en del av Opturas sortiment, og for øyeblikket er merket representert ved noen utvalgte autoriserte forhandlere i Norge og Sverige. Grand Seiko var i mange år forbeholdt det japanske hjemmemarkedet, men har de siste årene økt i omfang og popularitet utenfor japans grenser. Oppmerksomheten rundt Grand Seiko er ikke ufortjent, noe vi også gikk nærmere inn på da vi tok en titt på Grand Seiko 44GS.

Optura har utvilsomt en stor forankring i Seiko, men det er viktig å understreke at selskapet ikke «bare» er Seiko. Porteføljen rommer flere andre merker, men for urinteresserte er det sanneligvis den sveitsiske urprodusenten Maurice Lacroix som er av størst interesse. Merket har vunnet betydelig terreng de siste årene, og i kjølvannet av den pågående reposisjoneringen av Omega får stadig flere øynene opp for urprodusenten fra Zürich.

Der mindre distributører er avhengige av å outsource reparasjoner og service på merkene de representerer, er Optura blant de som har et dyktig apparat in-house. Et meget velustyrt verksted, kapable urmakere og et enormt delelager, er oppskriften som sikrer det som sannsynligvis er blant landets korteste servicetider. Noe avhengig av jobben som skal gjøres snakker vi i de fleste tilfeller om uker – ikke måned eller måneder. Optura har tydeligvis skjønt at fokus på service sannsynligvis bare vil bli mer og mer viktig etterhvert som markedet for ur i Norge vokser og modnes videre.

Under vårt besøk ble det foretatt flere demonstrasjoner som blant annet omfattet deres muligheter innenfor gravering og sveising. Sistnevnte er spesielt interessant, for ryktene i urmiljøet vil ha det til at Optura er en av få urmakerverksteder her til lands som har mulighet til å korrigere store utvendige skader på ur ved sveising.

Urmaker Kjartan foretok gladelig en liten demonstrasjon av deres PUK buesveisemaskin for å vise hvordan konseptet fungerer i praksis. Ordinært er dette en langt mer tidkrevende prosess for å oppnå best mulig finish, men selv under den relativt korte demonstrasjonen er det umulig å ikke la seg imponere over resultatet. Som bildene viser ble en urkasse påført nokså dype sår som etter behandling var så og si umulige å skimte med det blotte øye.

Nå lurer sikkert mange på om Optura kun tilbyr sine tjenester mot sine egne kunder og merkene de representerer. Svaret vil trolig glede mange entusiaster, for Opturas verksted aksepterer også andre merker og privatkunder.

Kanskje var det litt naivt, men for undertegnede var interessant å observere at både størrelsen og omfanget av Opturas virksomhet var langt større enn forventet. Det er ingen tvil om at det er store ressurser i spill for å kunne være en velfungerende urdistributør i Opturas klasse, og i tillegg til showroom og verksted huser Opturas hovedkvarter et stort og aktivt lager, administrasjon, kundesupport, markedsføringsfunksjoner og salg.

Mer informasjon om Optura finnes på deres hjemmeside, www.optura.no.

Flere glimt fra Opturas hovedkvarter:

[infobox maintitle=»Urbransjen i Tønsberg» subtitle=»Blant de signifikante aktørene i Tønsberg-området finner vi distributørene Product Line AS (Baume & Mercier, Victorinox), Lone Astrup AS (Montblanc), Optura AS (Seiko, Maurice Lacroix, Pulsar, Lorus) og kjedekontoret til den landsdekkende Protid-kjeden. Til sammen omsatte de for cirka 82 millioner i 2013.» bg=»gray» color=»black» opacity=»on» space=»30″ link=»no link»]

ANNONSE


View Comments (33)

Leave a Reply

Your email address will not be published.