Official Timekeeper
Visit Casio
00:00:00
Leses nå
Tett på: Zenith El Primero Classic Cars

Tett på: Zenith El Primero Classic Cars

Jon Henrik Haraldsen

Historien bør være kjent for de fleste: På slutten av 60-tallet foregikk det et kappløp om å lage den første selvtrekkende mekaniske kronografen. Konkurransen stod mellom «Chronomatic» (Heuer-Leonidas, Dubois Dépraz, Büren/Hamilton og Breitling), Seiko og Zenith. Navnet «El Primero» («den første») sier kanskje sitt, og tidlig i 1969 var Zenith det første merket som presenterte sin selvtrekkende kronograf.

Med unntak av noen omdiskuterte modeller på tidlig 2000-tallet, har El Primero-arven blitt godt forvaltet av Zenith. El Primero er i dag ett av få urverk som nyter en ikonisk status blant klokkeinteresserte. Denne statusen er velfortjent, og det finnes vel knapt noen bedre «stamp of approval» enn det faktum at El Primero i mange år ble benyttet av Rolex, i deres Cosmograph Daytona.

I dag har Zenith en hel kolleksjon dedikert til El Primero, og modellen El Primero 36’000 Vph er kanskje selve flaggbæreren. Og det er nettopp på denne plattformen årets kanskje lekreste nyhet fra det sveitsiske merket er bygget.

zenith-el-primero-classic-cars-0494-2

Zenith El Primero Classic Cars hevdes å være en naturlig konsekvens av Zenith sitt økende engasjement innen klassiske biler. I følge merket selv, vil Zenith ta del i over 50 bilrelaterte arrangementer den kommende tiden. Ser man bort fra det enkelte (kremt) nok vil kalle «markedsførings-bullshit», er det allikevel snakk om en skikkelig attraktiv ny El Primero.

Mest slående er den nye antrasittfargede urskiven, som byr på en spennende kombinasjon av Genevè-striper og Zenith sine karakteristiske «tricolor» underskiver. Sistnevnte stammer opprinnelig fra historiske modeller som den legendarisk ref. A386, og har blitt et av merkets mest distinkte kjennetegn. På papiret (og også litt på bilder) kan miksen av Côtes de Genève og fargede underskiver virke litt i overkant spenstig, men «in real life» er  resultatet svært lekkert. Dette er en klokke man virkelig bør se og ta litt på, og den brune racinginspirerte remmen er prikken over i’en, som trekker det hele i en tøff og litt industriell retning.

zenith-el-primero-classic-cars-0490

Urkassen i stål kjenner vi fra eksisterende El Primero 36’000 Vph-modeller, og er kanskje en av klassens fineste. Den er kantete nok til å være maskulin, men har myke nok linjer til å være komfortabel på håndleddet. Kontrastene mellom de børstede og blankpolerte flatene gir også den rette opplevde kvaliteten som ur i denne prisklassen ideelt sett bør gi.

zenith-el-primero-classic-cars-0491

Ikke overraskende er det et El Primero-urverk som tikker på innsiden av urkassen, og denne gangen er det snakk om 400B-utgaven. Denne varianten av El Primero er selvtrekkende, har en frekvens på hele 36.600 vph (5 Hertz) og en gangreserve på minimum 50 timer. Mange vil nok være enige i at integrerte kronografurverk er noe av det vakreste urverdenen har å by på, og Zenith har heldigvis valgt å vise frem verket gjennom en safirkrystall i baklokket.

Alt i alt er Zenith El Primero Classic Cars er et friskt pust i den allerede sterke El Primero-kolleksjonen, og er en sterk utfordrer blant mekaniske sportskronografer under 100.000 kroner. Nøyaktig norsk pris er ikke klar, men en god gjetning tilsier et sted mellom 57.700 og 60.000 kroner.

Mer informasjon om Zenith er tilgjengelig på zenith-watches.com.

[separator type=»thick»]

otteren-690x120