Leses nå
TAG Heuer reintroduserer Formula 1

TAG Heuer reintroduserer Formula 1

Kultklassikeren fra 90-tallet bringes tilbake i samarbeid med livsstilsmerket Kith.

Dersom du allerede var bitt av klokkebasillen på midten av 1980-tallet er kanskje den originale Formula 1-klokken fra TAG Heuer noe du drar kjensel på – eller sågar har eid. Den lille sportsklokken var blant samtidens innstegsmodeller til en klokkeverden i full kvartskrise, med lekne, kule og fargerike detaljer som sitt våpen.

Nå gjør klokkemodellen en ny andre entré i totalt ti forskjellige varianter. Det gjøres i samarbeid med det amerikanske livsstilsmerket Kith, som visstnok er blant de hotteste navnene blant motebevisst ungdom med sans for streetwear.

Originalen

I 1986 lanserte TAG Heuer sine første klokker under det nye merkenavnet (som altså inkluderte TAG foran det langt mer historiske Heuer) i form av 35 millimeter store varianter av Formula 1. Små, fargerike og sporty klokker som for mange markerte en inngang til sveitsiske kvalitetsklokker.

Modellen ble original levert både med urkasser av stål og varianter i glassfiber. Med et kvartsdrevet urverk på innsiden og en overraskende robust byggekvalitet, bød også klokkene på en tøff og morsom hverdagskompanjong på manges håndledd, gjennom årene med slengbukser og hockeysveis. Med salgstall som opplyses å overstige 3 millioner eksemplarer var også modellen, gjennom sine 4-5 år på markedet, en massiv suksess.


ANNONSE


Reklame for de originale modellene av Formula 1.

Blant de som hadde den originale Formula 1 som sin første kvalitetsklokke finner man amerikaneren Ronnie Fieg. Grunnleggeren av Kith har slått seg kraftig opp på spesielt sneakers og er samtidig blant de virkelig store samlerne av nettopp Formula 1 fra modellens spede begynnelse (og gjorde nettopp en gjesteopptreden på Hodinkees populære YouTube-serie «Talking Watches»). En opptreden som i retrospekt fort kan fremstå mer som kalkulert markedsføring enn et redaksjonelt produkt.

Oppgradert utgave

Det ferske samarbeidet resulterer nå i 10 ulike og nye varianter av klokken, som alle kommer i begrenset opplag. Ved første øyekast er de nært beslektet med sin snart 40 år gamle forgjenger, men har gjennomgått noen små forbedringer på veien.

Fortsatt måler urkassen 35 millimeter i diameter, med en lengde fra remfeste-til-remfeste på 40 millimeter og en tykkelse på 9,45 millimeter. Nytt er imidlertid et ripesikkert safirglass i front, bruken av rustfritt stål med eller uten PVD (fremfor utgavene av glassfiber) på samtlige varianter, en oppgradert lenke/gummirem og et nytt batteriurverk på innsiden. Verdt å nevne er at TAG Heuer skal ha funnet frem til den originale produsenten av urkassene, som igjen har fått oppdraget for nylanseringene.

Studerer man nyhetene nærmere vil man også finne en del designmessige endringer fra originalmodellene. Ikke minst gjelder det bruken av logoen, som kombinerer Kith med Heuer. Det oppgis å være første gang TAG Heuer har gjort et slikt stunt, og «delt» logoen med en samarbeidspartner.

På skiven finner man teksten «Just us» og på baksiden står slagordet «Kith & Kin». Ingen av delene aner jeg betydningen av, men er sikkert en kul detalj for de som vet. Baklokket vil også angi det totale antallet av klokkens begrensede opplag, som varierer fra modell til modell.

Uoversiktlig lansering

TAG Heuer og Kith har nemlig valgt en litt uoversiktlig modell for lanseringen og begrensningene i antall. Det betyr at fem av klokkene er forbeholdt og navnet etter Kiths butikker i henholdsvis Toronto (sort og gul), New York (sort), Hawaii (mangefarget), Tokyo (rødt og sort) og Miami (beige). Disse kommer alle i 250 eksemplarer. Ytterligere to modeller er også Kith-eksklusive og leveres på stållenke, med et totalantall på 350 av hver. Dette er utgaven med blå bezel (Los Angeles) og med grønn bezel (Paris).

TAG Heuer på sin side har også valgt ut to utgaver som vil selges eksklusivt gjennom deres egne butikker. Dette er utgavene med grønn eller blå bezel og sort tallskive. Disse vil først selges kun i butikken i Miami (fra 3. mai), før de slippes mer globalt tre dager senere. Her er totalantallet 850 eksemplarer av hver.

Sist ut er en fellesmodell i 1350 eksemplarer som vil bli tilgjengelig hos både TAG Heuer og Kith. Dette er modellen med stållenke og beige tallskive, som på sett og vis er den kanskje mest klassiske av de alle. Veiledende pris for samtlige modeller skal være 21.300 kroner.

Dersom man ønsker å sikre seg alle ti er det også mulig, dersom man virkelig vil. 75 komplette sett, i tilhørende koffert, vil nemlig bli tilgjengelig for den nette sum av 254.500 kroner. Det er dyrt for ti små sportsklokker, men bli ikke overrasket over en gråmarkedspris som potensielt kan dobles og tredobles, revet bort av hypebeasts med like stor interesse for samleobjekter som penger.


ANNONSE