Leses nå
Støttespilleren: Otteren Gullsmed & Urmaker

Støttespilleren: Otteren Gullsmed & Urmaker

Norges eldste forhandler av IWC – og en av våre mangeårige samarbeidspartnere.

Det er rare og utfordrende tider for oss alle – klokkeverdenen inkludert. Messene er avlyst, nylanseringene er utsatt og fabrikkene har midlertidig stengt. Klokkeåret er satt på vent, og krisen rammer også den norske bransjen.

Å støtte de aktørene man setter pris på er viktigere enn noensinne – det være seg i form av kjøp eller å snakke de litt opp og frem. Derfor ønsker Tidssonen å fremheve en av de vi mener fortjener litt ekstra oppmerksomhet.

Med daglig leder Jørgen Otteren i spissen, kom Otteren Gullsmed & Urmaker inn som en av våre aller tidligste annonsører. Siden 2015 – en tid hvor slettes ikke alle forstod oss – har Otteren sponset Tidssonens IWC-forum. For et lite klokkenettsted som har vokst fra hobby til virksomhet, har Otteren vært en viktig støttespiller.

Det er derfor veldig hyggelig å gi Tidssonens lesere muligheten til å bli litt bedre kjent med både Jørgen og den tradisjonsrike bedriften han leder.

PS: I lys av Otterens rolle som mangeårige forumsponsor, har vi merket denne artikkelen som annonsørinnhold for å tydeliggjøre våre bindinger.


Kan du fortelle litt om historien bak Otteren Gullsmed & Urmaker?

Det startet med min farfar Jørgen, som dro fra Hardanger til Stavanger for å gå i gullsmedlære. Etter endt læretid startet han butikken i Sandnes den 1. mars 1940. Til tross for en utfordrende start, fikk han raskt et godt rykte for sitt gode håndlag. På slutten av syttitallet ble driften overtatt av min far, Karl Jørgen. Butikken flyttet til dagens plassering i 1981, og det var også på denne tiden vi startet med klokker.

I 1984 bygde min far og tre kamerater kjøpesenteret Kvadrat. Der åpnet vi en butikk som vi kalte Gullegget. Gullegget skulle bli et kjedekonsept og satset på både smykker og ur. Til slutt ble det syv Gullegget butikker i regionen, og vi fortsatte å bygge oss opp som urmakere.

Grunnlegger Jørgen Otteren i aksjon. (Foto: Otteren Gullsmed & Urmaker)

Hvordan fikk dere ideen om å satse tyngre på klokker?

Helt siden jeg var liten har jeg vært tiltrukket av klokker. Da jeg var 15-16 år gammel begynte jeg bak disken i ur-avdelingen på Kvadrat, og jobbet der i helger og ferier til jeg var ferdig med å studere i 1998. Jeg slukte alt som var av blader og informasjon om klokker, og var ganske sikker på at det var den veien jeg ville gå hvis jeg skulle inn i firmaet.

Selv mens jeg studerte for å bli siviløkonom i Oslo, var jeg alltid med til Basel. Et år hadde far blitt kontaktet av Breitling, og med litt push fra min side tok vi inn merket i 1997. Da jeg ble uteksaminert i 1998, hadde vi syv Gullegget butikker, samt Otteren-butikken i Sandnes. I Sandnes solgte vi blant annet TAG Heuer, Omega, Longines, Rado og Breitling.

Da jeg tok over som daglig leder i 2001, bar jeg på en drøm om å starte en «skikkelig» klokkebutikk. Jeg sendte et åpent brev til Richemont med spørsmål om noen av merkene var interesserte i å åpne med oss. Å se Il Destriero Scafusia fra IWC på Basel i 1998 var en åpenbaring, og jeg hadde i flere år hatt et inderlig ønske om å jobbe med dette merket.

Til mitt hell fikk jeg positive svar fra både IWC og Cartier – men det var et par ankepunkter. Gullegget-butikken i Stavanger var ikke god nok, men lokasjonen var bra. Otteren-butikken vi hadde i Sandnes var god nok, men byen var feil. Dermed startet jakten på egnede lokaler, og i november 2005 åpnet vi dørene i Stavanger med både IWC og Cartier i montrene.

Il Destriero Scafusia med evighetskalender, dobbelkronograf, minute repeater og tourbillon. (Foto: IWC)

Hvordan støtter dere klokkebransjen og entusiastmiljøet i Norge?

Fag er viktig for oss, og vi har vært medlemmer av Norges Urmakerforbund så lenge jeg kan huske. Det er en selvfølge å ha «skikkelige» urmakere i alle våre butikker, og vi har også jevnlig urmakerlærlinger i bedriften. Urmakerne våre er i dag kurset hos IWC, Breitling og Omega.

Som privat klokkeentusiast begynte jeg tidlig å lese foraer som Timezone og WatchProSite/PuristSPro. Det er utrolig viktig for bransjen å ha slike miljøer, hvor samlere og interessenter kan utveksle meninger og erfaringer. Merkene har nok mye å takke disse miljøene for med tanke på hvilken posisjon armbåndsur har i dag.

Jeg husker ikke helt når jeg ble oppmerksom på Tidssonen, men det var ganske tidlig. I mange år fulgte jeg med fra sidelinjen, for profesjonelle aktører bak skjulte identiteter har jeg lite til overs for. Derfor var det fint å kunne starte et offisielt samarbeid om IWC-forumet i 2015, og samtidig få muligheten til å delta i diskusjonene med helt åpne kort. Samarbeidet med Tidssonen har vært en stor glede, og den direkte kontakten med entusiastene er noe jeg verdsetter høyt.

Urmaker Bente ved urmakerbenken. (Foto: Otteren Gullsmed & Urmaker)

Har Otteren noen spesialitet, eller kanskje noen merker du personlig liker å jobbe med?

IWC og Breitling har alltid vært mine hjertebarn. Breitling fordi det var det første merket jeg var med på å skaffe til butikkene våre, men også på grunn av den sterke identiteten og kjerneverdiene. IWC er jeg spesielt stolt av, som min stjerne i form av design og magiske evne til å gjøre avanserte komplikasjoner «tilgjengelige».

Da jeg fikk napp hos IWC var det en drøm som gikk i oppfyllelse. Den rasjonelle biten av meg strittet imot, men entusiasten i meg kunne ikke stoppe. På den tiden var det fortsatt et lite merke som nesten ingen i Norge visste om, og jeg var svært usikker på om det ville være et marked for de i Stavanger. Heldigvis ble markedet med, og vi har hatt stor glede av å ha IWC i vår portefølje.

Omega er et merke som har vokst på meg. Fra jeg startet å jobbe med Omega har de utviklet seg radikalt, med et enestående fokus på nyvinning og økt kvalitet. Ingen andre merker bruker like mye energi og penger på å gjøre produktene sine så gode som overhodet mulig for forbrukeren.

I dag har jeg ingen mulighet til å velge en favoritt blant de tre. De er alle svært innovative og sultne, noe som gjør dem spennende å jobbe med på hver sin måte. I mine øyne den perfekte trio å jobbe med.

«Pop-up» med IWC hos Porsche Center Stavanger. (Foto: Otteren Gullsmed & Urmaker)

Vi i Tidssonen får jevnlig spørsmål om å anbefale klokker. Hva er dine tips?

Jeg er av en slik oppfatning at man ikke skal høre på andre enn seg selv. Å velge en klokke er svært personlig, og den skal gjerne speile kjøperens personlighet og preferanser. Velg gjerne blant ikonene, men mitt tips er å plukke en modell som er litt på sidelinjen av de åpenbare bestselgerne.

Eksempler kan være Omega Speedmaster 1957, og IWC Top Gun-modellene – kort og godt klassikere med något attot. Klokker det ikke går tretten av på dusinet, og som andre entusiaster vil huske deg for. Velg en modell med litt tenner og motstand, den vil helt sikkert vokse på deg.

Personlig er jeg stor fan av Omega Globemaster, IWC Portugieser og Breitling Premier. Ellers har vi også mye fint fra de andre merkene våre – Nomos, Longines, Rado, Tissot og Victorinox.

Om det skullle rykke i kjøpefoten – hvordan kommer leserne våre i kontakt med dere i disse tider?

I Stavanger holder vi åpent 10-19 (10-16), og i Sandnes 10-18 (10-16). Vi er også tilstede på Facebook, Instagram og mail (jorgen@otteren.no). Jeg er stort sett «på» hvert eneste våkne minutt, og prøver å svare så fort jeg har anledning.

I fjor lanserte vi også vår egen nettbutikk, otteren.no. Her er det meste vi har inne på plass, men ta gjerne kontakt dersom du ikke finner det du ser etter. Vi har flere ganger tryllet frem modeller som i utgangspunktet ikke skulle vært tilgjengelige.

Tredje generasjon og IWC-entusiast, Jørgen Otteren. (Foto: Otteren Gullsmed & Urmaker)