Official Timekeeper
Visit Casio
00:00:00

En rolig prat med Seiko under Opturas «mini-Basel».

I juni inviterte Optura kunder og medier til sitt tradisjonelle «mini-Basel» ved deres hovedkvarter på Nøtterøy. Optura er nok et velkjent navn for de fleste, som den mangeårige nordiske distributøren for Seiko og Maurice Lacroix. «Mangeårig» er nesten litt forsiktig, for faktisk var det Optura som i sin tid tok Seiko til Norge.

På produktnivå har Tidssonen naturligvis Baselworld friskt i minnet. Opturas mini-utgave bød likevel på en utmerket mulighet til å sette seg ned – under langt roligere forhold – for en prat med Seikos utsendte.

Mr. Shotaro Horie, Seiko Watch Corporation. (Foto: Optura Nordic)

Shotaro Horie har over fem års fartstid i Seiko Watch Corporation. For tiden utgjør han en del av selskapets «Management Planning Department Europe», med blant annet ansvar for det norske markedet. Rollen gir også utvilsomt en unik innsikt i det som tikker og går på innsiden av den japanske giganten.

Mr. Horie, kan du fortelle Tidssonens lesere litt om hva som er årets fokus hos Seiko og Grand Seiko?

La oss starte med Grand Seiko. I år markerer vi 20-årsjubileet for Spring Drive ved å introdusere two nye Spring Drive-kalibere, som er fordelt på fire klokker i den nye Grand Seiko Elegance Collection. Et av disse urverkene, kaliber 9R02, produseres ved vårt Micro Artist Studio, hvor noen av våre beste urmakere, håndverkere og ingeniører lager eksepsjonelle klokker for hånd. Verket har to parallelle drivfjærer i ett fjærhus, som ved hjelp av vårt «Torque Return System» gir en gangreserve på hele 84 timer.

Grand Seiko kaliber 9R02. (Foto: Seiko)

For Seiko handler fortsatt mye om Presage, som vi introduserte tilbake i 2016. Kolleksjonen har hele tiden fokusert på tradisjonelt japansk håndverk, og i år introduserer vi et nytt uttrykk for vår kulturelle arv i form av tradisjonelt Arita-porselen. Disse urskivene har et snev av blått, som er karakteristisk for tidlig Arita-porselen fra det 17. århundre.

Seiko Presage med urskiver av Arita-porselen. (Foto: Seiko)

Seiko retter også mye oppmerksomhet mot den nye Prospex LX, med klokker tilpasset land, sjø og luft. Navnet hinter om «lux», og er en referanse til hvordan lyset reflekteres av kassenes Zaratsu-polerte flater. LX-familien er basert rundt Spring Drive-kalibere, som er velegnet til sport og eventyr. Klokkene ble designet i samarbeid med Ken Okuyama Design.

En av de mest omtalte nyhetene i år er nettopp Prospex LX. Hvilken plass har disse i Seiko-universet?

Sportsklokker er som kjent en veldig viktig del av Seiko. For Prospex LX har vi tatt utgangspunkt i et etablert design som mange forbinder med Seiko, og gjenskapt det som moderne sportsklokker i toppklassen. Det er lagt stor vekt på ytre finisj, men også på klokkenes robusthet og sterke spesifikasjoner. Selv om vi har lange tradisjoner med klokker som dette, er vi ikke fremmede for å hente input utenfra. På den måten kan vi videreutvikle oss. Denne gangen valgte vi å samarbeide med Ken Okuyama, som er verdenskjent for sine arbeider for aktører som Ferrari, Maserati og Pininfarina.

Seiko Prospex LX. (Foto: Seiko)

Ettersom vi nå ser Spring Drive i Prospex, er det nærliggende å tenke at vi snart også kommer til å få se teknologien i Presage?

Spring Drive-teknologien er vår egen, og noe vi kommer til å fortsette å utvikle videre i markedet. Helt konkret i forhold til Presage, kan vi dessverre ikke si noe spesifikt for øyeblikket.

La oss gå litt tilbake til Grand Seiko igjen. Tidligere har Omega og Rolex ofte blitt nevnt som merkets typiske konkurrenter. Med Elegance Collection får vi imidlertid et taktomslag i stil, materialer og til en viss grad også pris. Er det vi ser en bevisst reposisjonering av merket?

Elegance Collection handler om en estetisk klarhet og enkelhet, som egentlig alltid har vært i kjernen hos Grand Seiko. For Elegance uttrykkes dette gjennom flytende linjer, buede remfester og en svært slank profil. Grand Seiko består nå av tre distinkt forskjellige kolleksjoner, i form av «Heritage», «Sports» og «Elegance». Slik satser vi på å nå et bredere publikum, men det gir oss også muligheten til mer bruk av edle metaller. Fortsatt handler Grand Seiko om presisjon, lesbarhet og skjønnhet, men nå i et litt bredere format.

Grand Seiko SBGY002. (Foto: Seiko)

Det er ikke så mange år siden Grand Seiko nærmest var en godt bevart hemmelighet. Hva vil du si er status for ferden mot å være et globalt anerkjent luksusmerke?

Etter at vi skilte ut Grand Seiko som et separat merke i 2017, har vi merket en økt interesse og nysgjerrighet fra media, forhandlere og sluttkunder. Antallet utsalgspunkter har økt betraktelig, og salg utenfor Japan har nærmest tredoblet seg. I USA, som er vårt største marked utenfor Japan, har antallet forhandlere av Grand Seiko doblet seg. Andre markeder hvor jeg ser stort potensiale er blant annet Italia, hvor vi lanserte Grand Seiko i fjor.

Apropos internasjonale markeder – er det noen planer å dele Credor med resten av verden?

Vi er veldig fornøyde med hvor godt Credor har blitt mottatt, men for de kommende årene vil vårt hovedfokus være Grand Seiko. Likevel vel vi fortsette å vise frem Credor på spesielle arrangementer, og ikke minst i vårt voksende antall butikker.

Credor Eichi II. (Foto: Seiko)

Støtte Tidssonen?
Tidssonen tror ikke på betalingsmurer, men på frivillig støtte fra de som har glede av nettstedet. Støtt oss ved å handle i vår nettbutikk, og ved å like oss på Facebook her og her.

Ingen kommentarer

Kommentarfeltet er stengt