Leses nå
På besøk hos Urmaker Christensen

På besøk hos Urmaker Christensen

Hovedstadens mangeårige Seiko-spesialist har flyttet inn i nye og store lokaler.

– Vi skal bevare det intime samtidig som vi vokser, for det er lett å miste identiteten. Men vi skal fortsatt være Urmaker Christensen, sier Christoffer Bjurén.

Vi befinner oss i de nyåpnede lokalene til Urmaker Christensen, kun et steinkast unna den gamle butikken. Likevel er det lite som minner om det gamle lokalet, for på hjørnet av Stortingsgaten og Rosenkrantz’ gate har Bjurén og hans partner Annichen Christensen nylig åpnet det som markerer et helt nytt kapittel for forretningen. Mye større plass, nye merkevarer og en atmosfære som er ment å hilsen velkommen for alle som ønsker å stikke innom.

– Det har mildt sagt vært en stor omstilling. Fra koronastengt til å åpne en helt ny butikk, sier Christoffer og rister lett på hodet. Men egentlig hadde vi planlagt å flytte tidligere, og i etterpåklokskapens navn kan vi si det var bra vi ikke åpnet rett før pandemien kom. Men det er uansett fantastisk å være på plass nå, for det var naturlig for oss å utvide og få flere ben å stå på.

Vi sitter rundt det som best kan beskrives som et lounge-område, plassert innerst i forretningen, med både kaffemaskin og relevant lesestoff tilgjengelig for de som besøker. Under mitt besøk ligger det i tillegg noen små sjokolader i en skål. En detalj jeg godt kan like. Det innbydende designet og den avslappede atmosfæren er også nøye gjennomtenkt blir jeg forklart.


ANNONSE


– Det er viktig for oss at alle skal føle seg velkommen, sier Bjurén.

– Uansett om du vil titte på ny klokke, få utført service eller bare ønsker å ta en klokkeprat, skal det være hyggelig å komme til oss . Vi liker at folk bare kommer innom, og vil gjøre vårt ytterste for at alle skal føle seg godt tatt i mot. Det har vært et mål for oss å skape noe litt unorsk og ikke bare en tradisjonell butikk, samtidig som vi skal bevare vårt særpreg og identitet. Også det at vi har klokker fra noen få tusenlapper, opp til mange hundre tusen kroner, gjør at alle kan komme inn og se om de finner noe de liker.

Nytt verksted og nye merkevarer

Den nye forretningen, som også ligger i tilknytning med eget verksted hvor man kan utføre alt fra små justeringer til full service av en rekke merker.

– Fortsatt er vi ett av veldig få autoriserte Omega-verksteder i Norge. Det er vi stolte av og føler er et bevis på kvaliteten vi leverer, forklarer Bjurén.

Med flytting og utvidelsen av kvadratmeter har Urmaker Christensen også sett muligheten for å utvide eget sortiment og hente inn flere merkenavn.

Like ved loungen har man for eksempel funnet plass til skinnprodukter fra Montblanc, som ikke har vært en del av porteføljen siden Christensen var i Paleet for et tiår siden. Også det ferske merket Norqain har gjort entre i Norge, med Urmaker Christensen som en av de nyeste forhandlerne.

– Det er gøy å ha skinnproduktene fra Montblanc tilbake. De lager fantastiske ting og er blant de mest anerkjente produsentene internasjonalt, forklarer Bjurén.

– Med klokkene har det jo også skjedd en voldsom utvikling. Bort fra det litt tunge, industrielle designet de hadde før og med kjøpet av Minerva har jo Montblanc virkelig vist at de mener alvor. Også Norqain har vi vurdert seriøst en stund, før vi nå endelig bestemte oss. Det er klokker vi har stor tro på, og som vi har opplevd mye interesse rundt de få ukene vi har hatt de.

Titter man rundt i de nye lokalene er det også andre ting som fanger min oppmerksomhet spesielt, nemlig de fascinerende veggklokkene fra Qlocktwo. Med sine rustikke overflater er de like mye et kunstverk som en tidsviser, der de henger bak disken som et innslag av veggpryd. Her må det forhandles med min kone, men nok om det.

Vi beveger oss tilbake mot det åpne inngangspartiet, som også huser en lite sofagruppe mellom de ulike klokkemerkenes montre. Et tydelig tegn på Bjuréns tidligere uttalelser om at de nye lokalene også vil benyttes til ulike events og tilstelninger. Rundt sittegruppen finner man så også etablerte navn som Longines, Oris, Rado, Maurice Lacroix og Baume & Mercier, samt en egen avdeling for Grand Seiko.

Seiko og Grand Seiko Salon

– Vi er en av kun to butikker i Skandinavia som er Seiko og Grand Seiko Salon, forteller Bjurén.

– Det syns vi er ekstra stas og gjør oss i stand til å levere noen godbiter fra deres kolleksjoner. Vi er nå også kontaktpunkt for det ypperste av det ypperste fra Seiko Watch Corporation, nemlig Credor. Det betyr at vi forsøker å ha en Credor Eichi II tilgjengelig i butikk – og jeg mener vi nettopp har fått inn en med blå skive.

Credor Eichii II. Bilde: Jørgen Erdahl

Ganske riktig. Etter kort tid har ansatt Andreas Madsen funnet frem klokken og en Eichi II ligger på bordet. Med sin håndmalte skive i porselen, huset i en kasse av platina, er den selve symbiosen på designmessig enkelhet og nitidig håndverk. Med en prislapp på 669.000 kroner er det en uansett klokke for de få.

– Hva vil du jeg skal svare, flirer Bjurén når jeg ymter frempå at den nye butikken må ha representert en omfattende og dyr investering. Ja, vi har satset og vi både håper og tror det vil lønne seg.

– En ting er den mye større plassen, men også plasseringen er god, skyter Madsen inn.

– Her ligger vi synlig til, også fra Karl Johan. Snart kommer også lys på skiltene utvendig, så nå nærmer vi oss et ganske ferdig resultat. Det tror vi kommer til å bli et løft for hele butikken.

Nyheter fra Grand Seiko. Bilde: Jørgen Erdahl

Mens jeg tar noen bilder kommer det stadig kunder innom de nye lokalene. Engasjementet er tydelig, og begge virker å kunne snakke klokker dagen lang med alle som ønsker. Jeg skal imidlertid videre, men kaster inn et siste spørsmål om hvordan tilbakemeldingene fra kundene har vært og om de selv er fornøyde med resultatet.

– Tilbakemeldingene har vært supre så langt. Jeg håper og tror de føler at vi fortsatt er den samme forretningen, bare i bedre lokaler. Selv er vi også strålende fornøyd, selv om vi alltid vil fortsette å se etter naturlige utvidelser, enten av merker eller av butikken som sådan.

– Vår nye satsning fremover kommer også til å inkludere vintage og pre-owned, uten at jeg kan gå i detaljer helt enda. Men følg med fremover, for vi gleder oss veldig til fortsettelsen, avslutter Bjurén.

Mer informasjon om Urmaker Christensen er tilgjengelig på urmakerchristensen.no.


ANNONSE