Official Timekeeper
Visit Casio
00:00:00
Leses nå
Intervju med Janek Deleskiewicz (Jaeger-LeCoultre)

Intervju med Janek Deleskiewicz (Jaeger-LeCoultre)


Lik Tidssonen.no på Facebook og hold deg oppdatert på siste nytt fra urenes verden!

Den eksklusive urmessen SIHH, handler ikke bare om å se urene, men også om å møte menneskene. Da Tidssonen besøkte messen i Genève i slutten av forrige måned, benyttet vi derfor anledningen til å ta en prat med Janek Deleskiewicz, Artistic Director for det høyt respekterte sveitsiske manufakturet Jaeger-LeCoultre.

jaeger-lecoultre-janek-deskiewicz

Først av alt, kan du fortelle oss litt om din bakgrunn?

Jeg falt og slo hodet da jeg var barn (ler høyt). Vel, min mor var skoledirektør, og min far var en forretningsmann. Vi kom fra Polen til England, og deretter til Frankrike, og jeg tok mitt teknologiske baccalauréat der. Etter dette begynte jeg på et teknisk universitet. Samtidig var jeg veldig tiltrukket av tegning og det kunstneriske. Jeg elsker musikk og kunstneriske uttrykksformer … da jeg var 21 eller 22, møtte jeg en eldre professor ved universitet. Han hadde et verksted med malere og skulptører, og hadde tidligere jobbet med Pablo Picasso. Jeg forstod umiddelbart at ved å kombinere ingeniørfaget med kunst, kunne man jobbe med kunsteriske aspekter tilknyttet den tekniske industrien. Min første jobb var hos Ford i Bordeaux, hvor jeg jobbet med ergonomi. Etter dette flyttet jeg til Paris, hvor jeg fortsatte å jobbe med design og ergonomi, blant annet på TGV (Frankrikes høyhastighetstog, red.anm.). Alt var en miks mellom industriell design og det kunstneriske, og Paris gav meg mange muligheter å utforske. Senere fikk jeg en jobb hos Jaeger-LeCoultre, hvor jeg nå har jobbet i 26 år.

Kan du fortelle oss litt om hva din rolle og ansvar er hos Jaeger i dag?

Jeg jobber med den kontinuerlige utviklingen av merket, og hvordan vi best kan endre og tilpasse oss i forhold til vår kompetanse. Da jeg startet, jobbet jeg med design og det vi kan kalle gjenfødelsen av merket, i tett samarbeid med daværende CEO. Den gang var vi ikke mange ansatte, jeg tror vi var rundt 250 stykk. Vi har vokst sakte men sikkert, og i dag er vi rundt 1300 ansatte. Nå jobber jeg tett mot et designteam på mellom 5-7 personer, og veilleder de unge nyansatte.

Janeks personlige ur – Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39.
Janeks personlige ur – Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39.

Hvordan vil du beskrive arbeidet som foregår hos Jaeger-LeCoultre?

Vi jobber i et miljø hvor vi fokuserer mye på våre klienter. Det vi gjør er ikke mote, og det er ikke ren industri … vi befinner oss et sted i midten. Vi må ta hensyn til både utviklingen i ur-industrien og nye tekniske muligheter. Det er også viktig å skape en slags «wow-effekt», og overraske våre klienter. Vi skaper fra ingenting … se bare på denne Atmos-klokken (peker på en utstilt Atmos). Egentlig er den «ingenting». Legg metall og materialer i en boks, og det er egentlig ingenting. Men det er vår evne til å skape gjennom erfaring og know-how, som gjør den til noe håndfast og funksjonelt med verdi. Det er som et stykke kunst, hvor man ikke betaler for materialene, men egentlig bare for know-how. Vi skaper luksus fra vanlige naturlige materialer gjennom ingeniørkunst og kunstnerisk utfoldelse.

Ulike merker har ulike inspirasjonskilder. Hva vil du si er inspirasjonskildene til JLC?

Dagens Jaeger-LeCoultre bygger på sin egen fortid, fra to århundre med utvikling. For oss er det derfor enkelt å finne inspirasjon via DNAet til merket, for eksempel ved å se på hva vi har i vårt museum. Noen ganger oppdager vi også nye aspekter ved vår historie gjennom ur-auksjoner. Vi vet veldig mye om vår historie, men det finnes også elementer fra fortiden vi ikke er kjent med. DNAet vårt bygger på det klassiske, og det vi gjør i dag er en slags nyklassisme.

Tydelig inspirert av fortiden – Jaeger-LeCoultre Geophysic
Tydelig inspirert av fortiden – Jaeger-LeCoultre Geophysic 1958.

Det er en veldig tydelige inspirasjon fra det klassiske i mange av deres modeller, men dere har også noen svært moderne ur, som for eksempel Extreme Lab. Vil du si at inspirasjonen bak disse modellene er en annen?

Nei, inspirasjonen er fortsatt relatert til vår egen fortid. Vår historie har alltid vært preget av kontinuerlig teknisk utvikling og streben etter høyere kvalitet, presisjon og innovative løsninger.

Men vil du si at utviklingen av deres nye ur-modeller er drevet mest av design eller teknologi?

Jeg vil si at det er en miks som er et sted i mellom. Vi har en eksisterende know-how og erfaring med ulike komplikasjoner, som for eksempel GMT, tourbilloner, kronografer og lignende, men designerne stiller spørsmål ved disse, og foreslår nye vinklinger som kan gi et nytt uttrykk. Noe som kan gi våre klienter nye inntrykk når de for eksempel ser en av våre urverk. Det er et konstant samspill mellom designerne, ingeniører og urmakerne, men vi (designerne, red. anm.) tviler aldri på de tekniske ferdighetene som finnes i selskapet. De kan utvikle «alt».

Tidligere snakket vi litt om inspirasjonskildene bak merket, hvor du også nevner merkets DNA. Om du koker dette helt ned til det mest grunnleggende, hva vil du si er Jaeger sitt DNA?

Kjerne-DNAet vårt ligger i merkets verdi og posisjon. Vi er ikke et merke som skriker etter oppmerksomhet, men vi er et merke som holder lav profil. Vi er tidløse og klassiske, men klassisk kombinert med innovasjon. Å bevare det klassiske, men samtidig være innovative, er den største utfordringen vår. Vi implementerer ofte nye funksjoner og innovative løsninger på innsiden av urene, men holder det utvendige nedtonet uten å være for mye «show-off». Denne formen for nedtonethet er en av våre mest grunnleggende verdier. Noen ganger observerer jeg ur fra andre merker, med et svært moderne og grensesprengende visuelt ytre. Men på innsiden? Ingen innovasjon.

Hvis vi ser litt fremover, hva tenker du om fremtiden for Jaeger-LeCoultre?

Vi er i en heldig posisjon, for våre kolleksjoner er veldig tidløse. Vi kan fortsette å utvikle disse, og vil ikke ha noen problemer med å stadig finne nye vinklinger og konsepter. Men det vil naturligvis ta mye tid og investeringer for å kunne raffinere våre produkter, og gjøre dem bedre …

Apropos nye produkter, har du noen personlige favoritter blant Jaeger-LeCoultre sine nyheter her på SIHH?

Definitivt den nye damemodellen Redez-Vous Moon. Den er ikke så veldig teknisk komplisert, men følelsene den gir, det nærmest poetiske uttrykket og femininiteten, er en stor suksess i forhold til de målene vi arbeider mot. En fantastisk prestasjon fra en ung kvinnelig designer som jobber hos oss.

Janeks favoritt – Jaeger-LeCoultre Rendez-Vous Moon
Jaeger-LeCoultre Rendez-Vous Moon.

 

Intervjuet er redigert og oversatt fra engelsk.