Solgt Zenith Surf fra 70-tallet, service januar 2023

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Sted
Østfold
Zenith Surf

surf-01.jpg

Pen eldre Zenith Surf fra siste halvdel av 70-tallet. Jeg vil hevde den er i god stand, den var til full service hos urmaker i januar i år (kvittering og bekreftelse følger med). Leveres med fire skinnreimer, en lys brun, to rødlige og en blå (alle er uoriginale), en 18 mm «Norgesnato», i tillegg følger det med en enkel lenke som fulgte med da jeg kjøpte den. For øvrig kun klokke, ingen papirer eller original boks, men leveres med praktisk lærlomme.

Beskrivelse og fakta:
Referanse: 01.1531.360
Kasse: Stål. 35 mm i diameter uten krone, 37 mm med krone, 42 mm fra horn til horn. Lette bruksspor, ingen dype hakk, kun overfladiske riper. Originalt baklokk i stål. Upolert med sylskarpe kanter.
Urverk: Et solid kaliber 2572. Manuelt opptrekk. Lett og fin i opptrekket, og svært enkel å stille. En gang i tiden regnet som høyfrekvent, 28 800 halvsvingninger/time (4 Hz). Jeg har trukket den helt opp, latt den ligge i ro og målt gangreserven; imponerende 53 timer og 57 minutter. I samme periode har den sakket av ca 13 sekunder/døgn. Ikke dårlig for en snart 50 år gammel klokke.
Skive: Pen blåtone, applisert logo og timemarkører. Enkelte små merker i skiven kl 12, kl 1, kl 3, mellom kl 4-5, samt kl 8. Jeg vil hevde at den er i god stand, alderen tatt i betraktning.
Glass: Pleksiglass. Enkelte små merker i glasset som kan poleres bort, og man kan observere det som nok har vært en litt større ripe som en av de forrige eierne har polert bort omkring kl 11 (jeg klarer ikke få disse frem på bildene).
Reimbredde: 17 mm.

Pris:
3500 kr uten frakt

Frakt/overlevering/betaling:
Jeg selger helst ansikt til ansikt. Et alternativ er å sende den godt emballert og på kjøpers regning og risiko, men da skal penger være på min konto før jeg sender den. Foretrukket oppgjør via Vipps, eventuelt til konto.

Jeg har flere gode tilbakemeldinger fra handler her på TS: her, her, her, her, her og her.

surf-02.jpg

surf-03.jpg

surf-05.jpg

surf-06.jpg

surf-07.jpg

surf-08.jpg

surf-09.jpg

20231012_124850.jpg

Redigert: