Zenith stemgaffel reperasjon

Medlem
1. des. 2010
Innlegg
2.160
Sted
Haugesund
Hei

Har fått ett spørsmål fra en som har arvet en eldre Zenith med stemmgaffel verk.(Cal. 50.0).
Er det noen som vet hvem som kan få stemgaffelverk opp og gå igjen, og hvor mye det vil koste?
Jeg har ingen peiling på disse typer verk, føler jeg har hørt noe om at det er vanskelig i forhold til deler
og at det gjerne koster endel.

-Oliver
 
Stemmegaffelverk er lumske. Sentrale deler er gått ut av produksjon for lengst, da spesielt stemmegaffelen og hjulet denne løper over. Det finnes delelagre rundt om, men for f.eks Omega reserveres disse til helgull ur.
 
Hmmmm, dette kan bli vanskelig. Urmakere som skrur disse er en utdøende rase. Dette caliberet
er enten et ESA 9162 (dato) eller et 9164 (dag/dato) Det beste hadde nok vært og finne et dele-verk event. et replacement-verk fra en annen klokke. (Certina Certronic, Tissot Tissonic, Omega 300hz Constellation eller lignende)
Lykke til;)
 
Dette verket (Caliber) er basert på ESA 6192, men jeg vet ikke hvilke endringer som er gjort eller om dette har noe å si for eventuell service. Det jeg vet er at Zenith påstår at de kan reparere et hvert ur som har forlatt fabrikken opp igjennom årene, men regner med at det koster skjorta og en arm. Forslaget om å kjøpe et replacement-urverk fra en annen klokke kan kanskje funke, men det er som sagt gjort tilpassinger fra Zenith. Blant annet er vel datovinduet plassert et annet sted på Zenithen (men det har kanskje ikke noe å si). Her ville jeg ha googlet litt før jeg gikk til innkjøp.

Hvis affeksjonsveriden er høy, ville jeg ha sendt en mail til Zenith og spurt om de tar service og hva denne vil koste. Eventuelt så ville jeg ha tatt med klokken til en urmaker som har god kontakt med Zenith - for eksempel Tidemann.
 
Jeg kjenner en urmaker som i sin tid spesialiserte seg på nettopp stemmegaffelur. Er du interessert, kan du få nummeret hans på PM.
 
Takk for all hjelp sålangt :) Og jeg tar gjerne imot info på PM Hopalong.
tenker jeg starter med å bytte batteri på saken for å se om den virker, noen som vet hvor jeg kan
skaffe ett såkaldt 344 batteri?
 
Søk i diverse oversettelsetabeller. Ser ut som en ganske standard knappebatteri. Evt. kan du ta mål og lese av spenningen. Sålenge det passer, spenningen er rett og polene er på samme side er det god knall.. Eneste er at det kanskje ikke varer like lenge.
 
Problemet er at stemmegaffelurene skal ha et 1,3 volts batteri. Dagens knappebatterier er 1,5 volt. Det ser imidlertid ut til at noen av de siste modellene (1970+) går fint på 1,5 volt mens andre løper av gårde i full fart. Jeg har to Eterna klokker, og den ene går helt korrekt på 1,5V mens den andre må ha 1,3V (går alt for fort). En annen post her på sonen viser også at en Omega går fint på 1,5V.

Zenith/Movadoen (du leste riktig) jeg har går også rimelig bra på 1,5 V. For å teste at klokken går kan du bruke et 1,5V batteri. Verket har også en justeringsmekanisme hvis avviket ikke er for stort. Det går å få tak i nye batterier som har montert inn en motstand slik at de gir 1,3 V fra USA. Jeg fikk tak i et orginalt 1,3V fra en kontakt hos min lokale urmaker for Eternaen :)